Public Discourse Analysis: the Big Talking Points in Poland (part 1) 3500-JIS-2-APD-P-1
During the course the most salient issues of Polish public discourse will be discussed, including their context, the groups they affect and the social practices they imply.
The first semester will focus on moral panics. We will start off with forming definitions and determining defining criteria. Afterwards, we will discuss the moral panics that are currently sweeping through Poland. Following the theoretical introduction, students will be divided into teams and carry out research on selected social problems. Each team will then present their findings.
Type of course
Mode
Course coordinators
Assessment criteria
Course completion requirements: Attendance is the main condition for passing the course (students are allowed to miss two classes including absence due to illness backed by a doctor's note; all additional absences will need to be made up during meetings with the lecturer, during which students will need to prove that they have familiarised themselves with the required reading for the classes that they missed). Missing seven classes will result in failing the course.
Final grade components:
• Giving a presentation on a selected piece of reading material – 50%
• actively contributing to discussions, presenting the team research project – 50%
Bibliography
S. Cohen, Folk Devils and Moral Panics. The Creation of the Mods and Rockers, Blackwell, Oxford 1993. A. Hunt, 'Moral Panic' and Moral Language in the Media, „The British Journal of Sociology” 1997, Vol. 48, No. 4, s. 629-648. E.A. Wartella, N. Jennings, Children and Computers: New Technology. Old Concerns, „The Future of Children” 2000, Vol. 10, No. 2, Children and Computer Technology, s. 31-43. Z. Bauman, Płynne czasy. Życie w epoce niepewności, przeł. M. Żakowski, Wydawnictwo Sic!. Warszawa 2007. I. Sakson-Szafrańska, Dewiacja czy norma — rola paniki moralnej i syndromu Nagasaki w postrzeganiu prawa do użycia i sankcjonowania przemocy zbiorowej, „Normy, Dewiacje i Kontrola Społeczna” 2014, XV, s. 144-176. E. Poulton, “Fantasy football hooliganism" in popular media, “Media Culture Society” 2007, vol. 29(1), s. 151-164. Polityka narkotykowa. Przewodnik Krytyki Politycznej, t. VII, Warszawa 2009. E. Zakrzewska-Manterys, Upośledzeni umysłowo. Poza granicami człowieczeństwa, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010. M. Lelek-Kratiuk, Zjawisko stygmatyzacji a zasoby adaptacyjne osób hospitalizowanych psychiatrycznie, w: W. Chodacz (red.), Bliżej/dalej. O zaburzeniach psychicznych z niemedycznego punktu widzenia, Stowarzyszenie Antropologiczne „Archipelagi Kultury”, Krzeszowice 2016, s. 41-80. A. Stefaniak, Postrzeganie muzułmanów w Polsce: Raport z badania sondażowego, Centrum Badań nad Uprzedzeniami, Wydział Psychologii Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2015. Z. Bauman, Obcy u naszych drzwi, przeł. W. Mincer, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016. A. Potyrała, Pozamilitarne aspekty bezpieczeństwa międzynarodowego - kryzys migracyjny 2015-2016, „Przegląd Strategiczny” 2016, nr 9, s. 295-313. D.W. Pryor, Pedofilia. 30 wywiadów z pedofilami, przeł. A. Sawicka-Chrapkowicz, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2014. E. Overbeek, Lękajcie się. Ofiary pedofilii w polskim kościele mówią, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2013. A. Nowak, M. Szewczyk-Nowak, Żeby nie było zgorszenia. Ofiary mają głos, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2018. A. Bray, Merciless Doctrines: Child Pornography, Censorship, and Late Capitalism, „Signs” 2011, Vol. 37, No. 1, s. 133-158. L.A. Hubbes, Migration and Ecological Catastrophe: Two Examples of Contemporary Secular Apocalyptic Discourses, „Acta Universitatis Sapientiae, Communicatio”, 2018, nr 5, s. 7–24. W.S. Zgliczyński, D. Cianciara, Szczepienia ochronne dzieci i młodzieży w Polsce – wybrane zagadnienia, „Analizy” 2015, nr 2(122), Biuro Analiz Sejmowych. A. Kirkland, Credibility battles in the autism litigation, “Social Studies of Science” 2012, Vol. 42, No. 2, s. 237-261.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: