Pedagogical basis of custody 3401-PR1-SP-WR-PKSz
Introductory issues concern:
1. current tendencies in special pedagogy, rehabilitative pedagogy, penitential pedagogy and international standards, and their influence on the job of a probation officer in Poland
2. definition and forms of individualisation in the light of rehabilitative pedagogy, criminal law and penal law, and their influence on the profession of a probation officer
3. stages of diagnosing, prognosing, planning, implementing and assessing the rehabilitative interactions of probation officers
4. exercises in elaborating individual rehabilitation programmes and a critical assessment of the effects of rehabilitative interaction on a ward as well as on the environment and institution
Type of course
Mode
Prerequisites (description)
Course coordinators
Assessment criteria
permanent evaluation based on students’ activity and performance (eg. elaboring a test or a project), class attendance,
Bibliography
Zarys metodyki kuratora sądowego, praca zbiorowa, Warszawa 2007
P. Szczepaniak: Możliwości i problemy we współpracy służb: socjalnej i penitencjarnej W: Ćwiczenia z polityki społecznej red. A. Rejzner, Instytut Rozwoju służb społecznych, Warszawa 2007, s. 48-63
P. Szczepaniak: Metodyczne aspekty oddziaływania na więźniów W: System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce Red T. Bulenda, R. Musidłowski, Instytut spraw publicznych, Warszawa 2003
P. Szczepaniak: Indywidualne programy resocjalizacji. Przegląd Penitencjarny i Kryminologiczny, 1987 nr 14-15
L. Pytka: Pedagogika resocjalizacyjna: Wybrane zagadnienia teoretyczne i metodyczne. WSPS Warszawa 2000,
K. Pospiszyl Resocjalizacja : teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań Warszawa : Wydaw. Akademickie "ŻAK", 1998.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: