Anthropological pedagogy of social rehabilitation 3401-3R21RPAz
Anthropological issues versus pedagogy – field of interest for anthropology and pedagogy. Anthropological perspectives of studies: biological anthropology, cultural anthropology, philosophical anthropology, their specific object of interest. Research orientations of: pedagogic anthropology and anthropological pedagogy. Different manners of presenting the human being and explaining his/her existence: religious concepts, philosophical concepts, scientific concepts, philosophical concepts. Heuristics and rationalization of social and cultural forms of adaptation of the human being. Anthropological assumptions in pedagogic concepts and their implications for determining pedagogic goals and relevant methods for achieving educational impact. Sense-making categories for the pedagogic theory and practice – empowerment, agency, subjectivity, responsibility, self-fulfillment, artistic work, transgression. Basic dimensions of the human being’s existence – corporeality, awareness, speech, emotionality, socialization, temporality, historicality. Education as “applied anthropology” – a question about the human being and existential decisions (sense - senselessness, passivity - activity, dominance - interdependence). Education tailored to the human being – humanism and res humanae category (humanistic ideals and corresponding pedagogic applications). Humanistic intentions of upbringing and education – leading humanistically-oriented pedagogy categories. Philosophical and pedagogical dimensions of the category of a child and childhood. The issue of variables of the human development and exceeding “oneself” The issue of development potential of the human being and its realization. The human being as an agent and a subject in pedagogical interactions. The issue of the subjective non-reductibility of the human being and scenarios of subjective re-adaptive effects. Different ways of defining an educational situation, functions and goals of social rehabilitation impact and educationalists’ responsibility. The issue of limits of educational interventionism and strategies of corrective actions. The issue of ethicality of intersubjective perceptions being a factor of effectiveness and efficiency of pedagogical impact. Personal and professional competences of educationalists. Strategies of stimulating the activity and subjective agency of students.
Type of course
Mode
Learning outcomes
The student:
1.differentiates different perspectives of anthropological studies.
2.refers specific statements to the object of interest of biological anthropology, cultural anthropology, philosophical anthropology and pedagogical anthropology.
3.interprets the role and importance of different dimensions of the human being’s life for re-adaptive interactions.
Assessment criteria
Written examination and active participation in classes.
Bibliography
Ablewicz K., Człowiek jako metodologiczny problem pedagogiki, „Horyzonty Wychowania”, 1/2002.
Bittner I., Filozofia człowieka. Zarys dziejów i przegląd stanowisk, Łódź 2000.
Edukacja wobec dylematów moralnych współczesności, red. F. Adamski, A. M., Tchorzewski, Kraków 1999.
Filek J., Dziecko jako kategoria filozoficznoetyczna, „Znak” 2006 nr. 610.
Gara J., Człowiek i wychowanie. Implikacje pedagogiczne antropologii filozoficznej Maxa Schelera oraz analogie z wybranymi koncepcjami psychologicznymi.
Haeffner G., Wprowadzenie do antropologii filozoficznej, Wydaw. WAM, Kraków 2006.
Ingarden R., Książeczka o człowieku, Wydaw. Literackie, Kraków 1987.
Kargulowi A., O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa 2006.
Kozielecki J., Człowiek wielowymiarowy, Warszawa 1996.
Kozielecki J., Koncepcje psychologiczne człowieka, Warszawa 1996.
Nowakowsi P. T., Modele człowieka proponowane w wybranych czasopismach młodzieżowych. Analiza antropologiczno-etyczna, Tychy 200.
Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 2005, s. 29-48.
Skorny Z., Problemy samopoznania i samorozwoju, Wrocław 1993.
Starzyńska-Kościuszko E., Wprowadzenie do filozofii i filozoficzne koncepcje człowieka, Warszawa 1999.
Suchodolski B., Antropologiczne podstawy wychowania, w: Zarys pedagogiki, tom II, red. tenże, Warszawa 1959.
Tischner J., Inny, „Znak“ 2004, nr. 1.
Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2000.
Cialdini R. B., Wywieranie w pływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk 2002.
Konieczna E. J., Arteterapia w teorii i praktyce, Impuls, Kraków 2003.
Konopczyński M., Twórcza resocjalizacja. Wybrane metody pomocy dzieciom i młodzieży, Warszawa, 1996.
Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 1998.
Sobolewska Z., Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży – zasady projektowania zajęć, PTP, Warszawa 1993.
Być dzieckiem i przetrwać, red. B. Głowacka, L. Pytka, KKWR, Warszawa 2002.
Additional information
Information on level of this course, year of study and semester when the course unit is delivered, types and amount of class hours - can be found in course structure diagrams of apropriate study programmes. This course is related to the following study programmes:
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: