History of Brazil and African Countries of Portugues Language I (História dos Países Africanos de Língua Portuguesa) 3305-HPALOP1-11
O alvo do curso e apresentar a historia dos paises africanos de lingua portuguesa: Angola, Mocambique, Guine Bissau, S. Tome e Principe e Cabo Verde.
A programacao das aulas:
1. Introducao. Grupos etnicos e linguas nos PALOP.
2. Africa antes da chegada dos portugueses.
3. Os reinos precoloniais nos PALOP.
4. A chegada dos portugueses. Os primeiros contactos.
5. Escravidao.
6. A conquista da Africa.
7. Organizacao das colonias africanas.
8. Surgimento dos movimentos da luta armada.
9. Guerras pela independencia.
10. Os primeiros anos das independencias e o afroestalinismo.
11. Guerras civis em angola e em Mocambique.
12. PALOPs no seculo XXI. Situacao atual.
Prerequisites (description)
Course coordinators
Type of course
Mode
Learning outcomes
Wiedza:
K_W02-Student zna i rozumie podstawową terminologię dotyczącą badania historii PALOPów
K_W03-Student zna i rozumie metodologię badań nad historią PALOPów
K_W04-Student zna i rozumie miejsce studiów nad historią PALOPów w studiach portugalistycznych oraz ich przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
K_W06 Student zna i rozumie fenomeny z zakresu historii PALOPów
K_W08-Student zna i rozumie wyznaczniki niezbędne w profesjonalnej analizie procesów historycznych PALOPów
K_W09-Student zna i rozumie współczesne życie kulturalne Afryki portugalskojęzycznej
Umiejętności:
K_U01-Student potrafi - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące historii krajów grupy PALOP
K_U03-stosować podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, w zakresie badań nad historią PALOPów
K_U04-Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla badań nad hsitoria PALOPów
K_U05-Student potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury PALOPów, oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym
K_U06-Student potrafi merytorycznie argumentować z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski
Kompetencje społeczne:
K_K01-Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
K_K03-Student będzie zdolny do komunikowania się i współdziałania w społecznościach językowych portugalskich
Student będzie zdolny do:
K_K06-brania odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu
K_K07-aktywnego uczestnictwa w kulturze studiowanego regionu - Afryka portugalskojęzyczna- przy wykorzystaniu różnych mediów i form
K_K08-śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w PALOPach
Assessment criteria
prova escrita depois do primeiro semestre, participacao nas aulas
Bibliography
1. M. Tymowski, Europejczycy i Afrykanie, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2017.
2. B.Hlibowicka-Węglarz, Portugalskie języki kreolskie w Afryce, Lublin 2013 (pierwsze rozdziały);
3. S. Lindqvist, Wytępić całe to bydło, Warszawa 2009.
4. M. F. Gawrycki, W. Lizak, Kuba i Afryka. Sojusz dla rewolucji, Warszawa 2006.
5. M.Newitt, A History of Mozambique, London 1995 (on-line)
6. P. Curtin et al., Historia Afryki. Narody i cywilizacje, Gdańsk 2003.
7. M.Meredith, Historia Współczesnej Afryki. Pół wieku niepodległości, Warszawa: 2011.
8. R. Oliver i A. Atmore, Dzieje Afryki po 1800 roku, Warszawa 2007.
9. B.Davidson, Społeczna i polityczna historia Afryki w XX wieku, Warszawa 2011.
+ teksty dostarczane on-line przez Prowadzącą
Dodatkowa:
Tymowski, Państwa Afryki Przedkolonialnej, Wrocław 1999.
G. Balandier, Życie codzienne w państwie Kongo w XVI-XVIII w, Warszawa 1970.
P. de Carvalho, Struktura społeczna społeczeństwa kolonialnego Angoli, Warszawa 1989.
4. W.M. James, Historical Dictionary of Angola, Oxford 2004 (on-line)
5. R. Kapuściński, Jeszcze dzień życia, Warszawa 1976.
6. K. Somerville, Angola: politics, economics and society, London 1986.
7. J. IIifffe, Afrykanie dzieje kontynentu, Kraków 2011.
Term 2023Z:
M. Tymowski, Państwa Afryki Przedkolonialnej, Wrocław 1999. |
Term 2024Z:
1. M. Tymowski, Europejczycy i Afrykanie, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2017. Dodatkowa: |
Notes
Term 2023Z:
None |
Term 2024Z:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: