Unreliable Narrators 3301-LB1026
Although the course focuses on the works of British literature, it embraces a comparative perspective, drawing on the works of Poe and Nabokov. The fictions studied in this course cover a variety of genres: the horror story, historiographic metafictions, modernist prose, classic detective story and its psychological-metaphysical version, realist fictions, magical realism, metafiction, and even campus novel.
Topics and texts:
1. Introduction. The usual suspects: Poe’s mad narrators.
2. Unreliabilities of memory in 21st century fiction: Julian Barnes, The Sense of an Ending
3. The uncanny: Henry James, “The Turn of the Screw”
4. Crime and criminals: The Golden Age detective fiction and unreliability. Agatha Christie, The Murder of Roger Ackroyd
5. Insanity and cunning: Vladimir Nabokov, Despair
6. Art and artifice: the unreliable artist in postmodernist novel. John Banville, The Book of Evidence
7. (Un)unreliability: Ian McEwan, Enduring Love
8. Unnatural narration: Julian Barnes, “The Stowaway”
9. Hierarchies and betrayals: postmodernism and metafiction. Ian McEwan, „Dead as They Come” and Sweet Tooth.
Type of course
Course coordinators
Learning outcomes
Wiedza
Student zna i rozumie:
K_W02 w zaawansowanym stopniu kluczową terminologię, główne metody i teorie badań nad językiem, literaturą i kulturą w ramach filologii angielskiej, szczególnie w zakresie narracji niewiarygodnej oraz nienaturalnej.
K_W03 w zaawansowanym stopniu tendencje rozwoju badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, w szczególności metody analizy narracji niewiarygodnej i nienaturalnej.
K_W05 w zaawansowanym stopniu gramatykę, składnię, fonologię, fonetykę, morfologię, pragmatykę języka angielskiego, czytając i analizując teksty literackie z elementami narracji niewiarygodnej i nienaturalnej.
K_W07 zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych, w tym metod interpretacji oraz rozmaitych podejść do badań narracji niewiarygodnej i nienaturalnej.
Umiejętności
Student potrafi:
K_U01 posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu językoznawstwa, literaturoznawstwa i kulturoznawstwa, w szczególności terminologią oraz aparatem pojęciowym dot. narracji niewiarygodnej i nienaturalnej.
K_U02 posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego przygotowując zadania oraz projekt zaliczeniowy.
K_U04 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania zadania dotyczącego tematyki z zakresu dyscyplin literaturoznawstwo i nauki o kulturze i religii, w tym projektu zaliczeniowego wybranego przez studenta (esej, rozszerzona bibliografia lub praca twórcza).
K_U11 projektować własną ścieżkę rozwoju poprzez pracę samodzielną, podejmowanie decyzji dot. projektu zaliczeniowego oraz przyjęcie odpowiedzialności za własne decyzje.
Kompetencje społeczne
Student jest gotów do
K_K02 kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, wykorzystując umiejętności w zakresie dokonywania wyboru przedmiotów i projektów odpowiadających zainteresowaniom danej osoby, szczególnie w zakresie czytania i analizy tekstów dot. niewiarygodności.
K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej oraz zasad i norm etycznych w działaniach projektowych i innych aktywnościach podejmowanych w ramach pracy zawodowej, wolontariatu itp., przygotowując projekty, prowadząc badania oraz udzielając się w dyskusjach nt. niewiarygodności w literaturze.
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Assessment criteria
Attendance and active participation in discussions: 15%
Test on terminology and readings: 15%
Final project: 70%
The final project may be one of the following:
• An essay of 2000 words on any English-language work containing unreliable narration (the choice to be confirmed with the teacher), with the use of academic critical sources (at least 3)
• A detailed overview of criticism: discussion of at least 5 academic sources
• A creative exercise: writing a short story using devices of unreliable narration
The retake consists in submitting the project which the student failed to submit and/or in rewriting it if it was evaluated negatively.
Three formally justified absences are allowed.
Bibliography
Elke D’hoker and Gunther Martens, eds., Narrative Unreliability in the Twentieth-Century First-Person Novel (Berlin, New York: Walter De Gruyter, 2008)
Vera Nuning, Unreliable Narration and Trustworthiness: Intermedial and Interdisciplinary Perspectives (Berlin, Munich, Boston: De Gruyter, 2015)
Jan Alber, Unnatural Narrative: Impossible Worlds in Fiction and Drama (Nebraska: University of Nebraska Press, 2016)
Brian Richardson, Unnatural Narrative: Theory, History, and Practice (The Ohio State UP, 2015)
Laure Ryan, “From Parallel Universes to Possible Worlds: Ontological Pluralism in Physics, Narratology, and Narrative” Poetics Today 27.4 (2006), pp. 633– 74
Bruno Zerweck, “Historicizing Unreliable Narration: Unreliability and Cultural Discourse in Narrative Fiction”, Style 35.1, Themes and Means (2001), pp. 151-176
Greta Olson, “Reconsidering Unreliability: Fallible and Untrustworthy Narrators”, Narrative 11.1 (2003), pp. 93-109
Ansgar Nünning, "’But why will you say that I am mad?’ On the Theory, History, and Signals of Unreliable Narration in British Fiction”, AAA: Arbeiten aus Anglistik und Amerikanistik 22.1 (1997), pp. 83-105
James Phelan, “Reliable, Unreliable, and Deficient Narration: A Rhetorical Account”, Narrative Culture 4.1 (2017), pp. 89-103
Dan Shen, “Unreliability and Characterization”, Style 23.2, Intertext/Intergenre (1989), pp. 300-311
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: