Popular America: Literature, Film and Popular Culture - MA Seminar 1 3301-LAS1WŁOD02
Seminarium ma na celu zapoznanie studentów z podejściami teoretycznymi powiązanymi z badaniem tekstów kultury takich jak bestsellery i blockbustery, z różnymi podejściami do koncepcji kultury popularnej, z uwarunkowaniami rozróżnienia na kulturę wysoką i popularną, z determinantami popularności dzieł literackich i filmowych, od wieku XIX (m.in. rynek wydawniczy, płeć, rasa) do teraźniejszości (m.in. cyfrowe kanały dystrybucji).
Studenci zapoznają się z teoriami szkoły frankfurckiej (Horkheimer, Adorno), z wybranymi tekstami Pierre’a Bourdieu, z podejściami materializmu kulturowego (Ohmann, Farr), podejściami feministycznymi (Tompkins, Berlant, Fetterley), queerowymi (Halberstam), posthumanistycznymi (Haraway, Wolfe) i związanymi z humanistyką cyfrową.
Dobór tekstów omawianych na zajęciach może zostać zmodyfikowany tak, by lepiej odpowiadał indywidualnym projektom badawczym studentów.
Type of course
Mode
Course coordinators
Learning outcomes
Wiedza: Absolwent zna i rozumie
K_W04 w sposób pogłębiony zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych
K_W05 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
K_W06 ekonomiczne, prawne i etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej, związanej z kierunkiem studiów
Umiejętności: Absolwent potrafi
K_U03 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki z zakresu dyscyplin literaturoznawstwo i nauki o kulturze i religii
K_U04 w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska językowe, literackie i kulturowe w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym
K_U06 samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy badawczej z zakresu tematyki seminarium magisterskiego
K_U07 korzystać z nowoczesnych technologii w procesie zdobywania wiedzy oraz porozumiewać się (np. z osobami prowadzącymi wykłady, konsultacje, szkolenia, itp. oraz współuczestnikami zajęć i projektów) z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych
K_U11 projektować własną ścieżkę rozwoju
Kompetencje społeczne: Absolwent jest gotów do
K_K02 kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie studiów
Assessment criteria
Postępy w pisaniu pracy magisterskiej.
Zaliczenie semestru 1: złożenie zarysu pracy wraz ze wstępną bibliografią
Zaliczenie semestru 2: złożenie pierwszej, wstępnej wersji rozdziału 1
Zaliczenie semestru 3: złożenie rozdziału 2
Zaliczenie semestru 4: złożenie kompletnej pracy magisterskiej
Bibliography
Bruce Burgett & Glenn Hendler, Keywords for American Cultural Studies
Phillip Deloria, American Studies: A User’s Guide
Neil Campbell & Alasdair Kean, American Cultural Studies: An Introduction fo American Culture
John Storey, Cultural Theory and Popular Culture: An Introduction
Railford Guins & Omayra Zaragoza Cruz, Popular Culture: A Reader
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: