Anthropology of Music 3106-1AM-C
Classes dedicated to a discussion of publications supplementing the material of the lectures, written by such authors as John Blacking, Walter Ong, Carl Dahlhaus, and Hans Eggebrecht. Apart from a discussion of problems presented in these books (such as an attempt to answer the question “What is music’, a reflection on the origins of music, man’s acoustic environment, and the evolution of musical culture), the classes will involve tasks and exercises aiming to facilitate anthropological reflection on music. We will also make use of audiovisual examples. Credits can be obtained on the basis of a final test.
Type of course
Mode
Learning outcomes
Having completed the course, student:
- understands basics of anthropology of music
- is able to discuss theories presented in lecutres (ie. Darwin, Blacking, Cross, Merker, Schafer, Dahlhaus, Eggebrecht, Ong, Finnegan)
- is able to trace down relationship between culture and music (Bohlman, Żerańska-Kominek)
- is able to apply anthropological way of thinking to his/her own scholar fieldwork.
Assessment criteria
- Active classroom participation (willingnes, well prepared to discussion)
- Preparing paper (as a speech and in written form)
- Final test
Bibliography
In English:
John Blacking, How musical is Man? Faber and Faber. London 1976, rozdz. 1: Humanly Organized Sound.
Ian Cros, Music and Biocultural Evolution w: The Cultural Study of music. A critical introduction. New York.London. 2003, s. 19-31.
Philip V. Bohlman, Music and Culture: Historiographies of Disjuncture w: The Cultural Study of Music.New York 2003, s. 45-57.
John Blacking, How musical is Man? Faber and Faber. London 1976, rozdz. 2: Music in Society and Culture.
Ruth Finnegan, The relation between composition and performance: three alternative modes (w): Tokumaru Yosihiko (ed.) The oral and the literate in music. Tokio 1986.
In Polish:
1. Sławomira Żerańska-Kominek, Muzyka w kulturze. Wprowadzenie do etnomuzykologii. Warszawa 1995.
2. Wojciech Burszta, Spotkanie z innością - u korzeni antropologii (w): Antropologia kultury. Zysk i S-ka 1998, s. 13-35.
3. Claude Levi-Strauss, Miejsce antropologii wśród nauk społecznych w: Andrzej Mencwel (red.), Wiedza o kulturze. Antropologia kultury. Wydawnictwa UW. Warszawa 1995
4. Carl Dahlhaus, Hans H. Eggebrecht, Co to jest muzyka? Warszawa 1885.
5. Sławomira Żerańska-Kominek, Antropologiczne ujęcie analizy muzycznej, Muzyka 2000 nr 4, s. 113-131.
6. Ian Cros, Music and Biocultural Evolution w: The Cultural Study of music. A critical introduction. New York.London. 2003, s. 19-31.
7. Sławomira Żerańska-Kominek, Karol Darwin a problem pochodzenia muzyki, Muzyka 2001 nr 1, ss. 43-62.
8. Ian Tattersal, I stał się człowiek. Wydawnictwo CiS.Wydawnictwo WAB. Warszawa 2001.
9. R. Murray Schafer, Muzyka środowiska (w): Res Facta 9.
10. M. Kapelański, Narodziny i rozwój ekologii akustycznej pod banderą szkoły pejzażu dźwiękowego. Muzyka 2005 nr 2, s. 107-119
11. Walter Ong, Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii. KUL, Lublin 1992.
12. Dominic Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej. Zysk i S-ka 1998, rozdz. 1 Kultura masowa i kultura popularna, rozdz. 6 Postmodernizm i kultura popularna.
13. Edgar Morin, Masowy odbiorca w: Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Oficyna Naukowa 2005, s. 573-582.
14. John Storey, Muzyka popularna w: Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody. Kraków 2003.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: