Philosophy of Culture 3102-MFIK
This course provides an introduction to the philosophy of culture. Its purpose is historical and problematic reconstruction of the main areas and issues of philosophy of culture in relation to contemporary anthropology, social philosophy, aesthetics. The topics:
1. What is the philosophy of culture?
2. The significance of language in building of community.
3. About non-lingustic cognition: seeing, picture, event.
4. Universalism in Christian thought.
5. From utopian thinking to literature: Morus, Campanella, Vico, literature of XIXth century.
6. Critique of civilization and theories of progress: Rousseau, Saint-Simon, Fourier, Weber, Habermas.
7. Dialectics and modernity: Hegel, Horkheimer and Adorno, Benjamin.
8. Philosophy of life: Nietzsche, Bergson.
9. Hermeneutics: Dilthey, Gadamer, Ricoeur.
10. Phenomenology: Husserl, Heidegger, Merleau-Ponty.
11. Psychoanalysis: Freud, Fromm.
12. Marxian theory of labour and ideology.
13. Language, structure, symbolism: de Saussure, Wittgenstein,Derrida, Bourdieu.
14. Postmodernism: Lyotard, Rorty.
15. Philosophy of technology: Ihde, Verbeek.
16. Nature-culture: Boehme, Heidegger.
17. Human condition. Definition of what is human and non-human: Latour, Tsing.
18. Human body. Natural and arificial body. Illness: Sontag, Fleck.
19. Biopolitics: Foucault, Agamben.
20. Future of human nature: Habermas, Bostrom, transhumanism.
21. Theories of place and dwelling.
22. Theories of nomadism and migration.
23. Labour, work and action.
24. Philosophy of things.
25. Aestehtics of everyday life.
26. Social design.
27. Language, communication, social symbols and performances.
28. Locality and multiculturalism.
29. Theories of recognition and social solidarity.
30. Anthropocene.
Type of course
Course coordinators
Learning outcomes
Ability to think analytically and to make criticism of the socio-cultural phenomena. The ability to see in the culture medium of socio-economic conditions.
Social competence:
Openness to new social phenomena.
Assessment criteria
Oral examination at the end of the academic year. It is possible to divide the exam into two stages: the first semester written exam and the second semester oral exam, the final assessment is the average of the two stages of the examination.
Bibliography
(Selected reading, alphabetically, primarily to the second part of the lecture)
Adorno T. W., Horkheimer M., Dygresja I. Odyseusz albo mit oświecenia [w:] Dialektyka Oświecenia, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2010.
Arendt H., Kondycja ludzka, Fundacja Aletheia 2000.
Bielik-Robson A., Ożywcze niepojednanie: Nowoczesność jako doświadczenie religijne [w:] Nowoczesność jako doświadczenie, red. R. Nycz, A. Zeidler-Janiszewska, Universitas, Kraków 2006.
Blumenberg H., „Naśladowanie natury”. Z prehistorii idei człowieka twórczego [w:] Rzeczywistości, w których żyjemy, Oficyna Naukowa, Warszawa 1997.
Böhme G., Piękna przyroda i dobra przyroda, Relacja człowiek-przyroda na przykładzie miasta [w:] Filozofia i estetyka przyrody, Oficyna Naukowa 2002.
Braidotti R., Po człowieku, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014.
Cassirer E., Język i budowa świata przedmiotowego [w:] Symbol i język, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogiki i Administracji w Poznaniu, Poznań 2004.
Foucault M., Wykład z 29 marca 1978 [w:] Bezpieczeństwo, terytorium, populacja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
Habermas J., Przyszłość natury ludzkiej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2003.
Latour B., Jak zebrać kolektyw? [w:] Polityka natury, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2009.
Olsen, B., W obronie rzeczy. Archeologia i ontologia przedmiotów, IBL PAN wydawnictwo, Warszawa 2013.
Ricoeur P., Hermeneutyczna funkcja dystansu [w:] Język, tekst, interpretacja, PIW, Warszawa 1989.
Rosińska Z., Michalik J. (red.), Co to jest filozofia kultury?, Wydawnictwa UW, Warszawa 2006.
Additional information
Information on level of this course, year of study and semester when the course unit is delivered, types and amount of class hours - can be found in course structure diagrams of apropriate study programmes. This course is related to the following study programmes:
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: