Anthropologists in Art Galleries 3102-LAGS
This course has not yet been described...
Type of course
Prerequisites (description)
Course coordinators
Bibliography
Baudrillard Jean, Przemoc wirtualnej i zintegrowanej rzeczywistości, „Sztuka i filozofia” 26 (2006).
Bjerregard Peter, Exhibitions as research, curator as distraction, [w:] Curatorial Challenges. Interdisciplinary Perspecives of Contemporary Curating, red. M. vest Hansen, A. Folke Henningsen. A. Gregersen, London. NY: Routledge 2019
Belting, Hans. Po co obrazy? Problematyka obrazu i praktyki religijne u schyłku starożytności [w:] Obraz i kult. Historia obrazu przed epoką sztuki Gdańsk: słowo/obraz terytoria 2010, 39-58.
Bourdieau Pierre, Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, Warszawa: Scholar 2005, (fragmenty)
Coles Ali, What do Museums Mean? Public Perceptions of the Purposes of Museums and Implications for their Use in Art Therapy [w :] Art Therapy in Museums and Galleries. Reframing Practice, red. A. Coles, H. Jury, Londyn I Filadelfia: Jessica Kingsley Pubishers 2020, 44-62.
Chodań, Przemysław. "Codzienność i polityka. Społeczny wymiar nowej duchowości w polskiej sztuce współczesnej." Sztuka i Dokumentacja 16 (2017): 81-89.
Georges Didi-Huberman, Obraz jako rozdarcie i śmierć Boga Wcielonego, [w:] Przed obrazem. Pytanie o cele historii sztuki, Gdańsk: słowo/obraz terytoria 2011, 97-154
Foster, Hal. Powrót realnego, Kraków: Universitas 2000 (fragmenty).
Gajda, Kinga. "Postnuklearna przestrzeń: fotografia o zagrożeniu nuklearnym." Didaskalia 179 (2024) DOI: 10.34762/zvmw-1m66
Gańko, Anna, and Anna Wandzel. Chwasty i ruiny. O związkach krajobrazu i pamięci w projekcie Chwasty Karoliny Grzywnowicz. „Przegląd Humanistyczny” 62 (2018): 105-120.
Errington Shelly, What Became Authentic Primitive Art? Cultural Anthropology 9 (1994), 201-26
Gell Alfred, Art and Agency: An Anthropological Theory. Oxford 1988 (fragment)
Guest, Kenneth J. , What is Unique about How Anthropologists Study Art? The Ethnography of Art; How do Art and Media intersect; Toolkit. Thinking like Anthropologist: the Landscape of World Art [w:] Essentials of Cultural Anthropology: A Toolkit for a Global Age: Second Edition, red. Guest, Kenneth J. WW Norton & Company, 2017. 434-435, 443-453
Eileen Hooper-Greenhill, Studying Visitors, [w:] A Companion to Museum Studies, red. Sharon Macdonald, Blackwell Publishing
Kuspit, Donald. Koniec sztuki, Gdańsk: Muzeum Narodowe 2006 (fragmenty).
Glinkowska, Joanna. "Jak się rzeczy mają?." Sztuka i Dokumentacja 14 (2016): 168-171.
Hottum Sue, Art Therapy in Museums and Galleries, Evidence and Research, [w:] Art Therapy in Museums and Galleries. Reframing Practice, red. A. Coles, H. Jury, Londyn I Filadelfia: jessica Kingsley Pubishers 2020, 26-43
Ingold, Tim. "Czytanie, pisanie, malowanie." teksty drugie 6 (2022): 121-141.
Ingold, Tim, and Marta Rakoczy. "Rysowanie, pisanie i kaligrafia." Teksty Drugie 4 (2015): 371-392.
Jonaitis Aldona, Sacred Art and Spiritual Power An Analysis of Tlingit Shamans’ Masks, w:] The Anthropology of Art. A Reader, red. Howard Morphy, Morgan Perkins, Blackwell Publishing 2006,
Kirsheblatt-Gimblett Barbara, Exhibitionary Complexes, [w:] Museum Frictions, Durham, London: Duke University Press 2006, 35-45
Klekot Ewa, Dziedzictwo i jego antropologia Rocznik Antropologii Historii, 2016, rok VI, (9), ss. 7–13.
Klekot Ewa, Etnodizajn a ludowość w polskim wzornictwie, Artium Quaestiones 32, 2021: 229–250.
Klekot Ewa, Kirshenblatt-Gimblett Barbara, Muzeum, przedmiot, doświadczenie. Ewa Klekot rozmawia z Barbarą Kirshenblatt-Gimblet, Zbiór wiadomości do antropologii muzealnej, nr 3/2016, 47-54
Klekot, Ewa. "Żyd na szczęście." Zbiór Wiadomości do Antropologii Muzealnej 1.2 (2015): 211-220..
Kwiatkowska-Tybulewicz Barbara, "Sztuka przyjazna człowiekowi. Świat sztuki współczesnej-świat odbiorcy. Próba porozumienia." Rocznik Naukowy Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy. Transdyscyplinarne Studia o Kulturze (i) Edukacji 11 (2016): 249-271.
Kowalska, Małgorzata Zofia. "Antropologia więcej niż ludzka jako praktyka badawcza i propozycja etyczna." Etnografia Polska 66.1-2 (2022): 93-109
Lehrer, Erica, and Ewa Klekot. "Niepokojące pamiątki: kurator i muzeum w strefie konfliktów kulturowych." Zbiór Wiadomości do Antropologii Muzealnej 1.2 (2015): 175-200.
Lehrer, Erica, and Monika Murzyn-Kupisz. "Tworzenie przestrzeni dla kultury żydowskiej w polskich muzeach etnograficznych. Działania kuratorskie związane z pokazywaniem pluralizmu kulturowego w kontekście utraty różnorodności etnicznej." Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja 4 (2020): 155-187.
Lehrer, Erica. "Materialny krewny: wspólnoty uwikłania w postkolonialnych, postholokaustowych polskich zbiorach etnograficznych." Prace Kulturoznawcze 27.4 (2023): 159-190.
Lehrer, Erica. "Muzeum jako dzieło otwarte: Odpowiedź Ewie Klekot." Zbiór Wiadomości do Antropologii Muzealnej 3.1 (2016): 195-202.
Malene van Hanse et al. Introduction. Thinking and doing exhibitions, Curatorial Challenges. Interdisciplinary Perspecives of Contemporary Curating, red. M. vest Hansen, A. Folke Henningsen. A. Gregersen, London. NY: Routledge 2019, 1-6
Latour Bruno, Lowe Adam, Migracje aury, albo jak badać oryginał poprzez jego faksymilie, Artium Quaestiones, 2022, 239-260.
Latour Bruno, Ostrożny Prometeusz? Kilka kroków ku filozofii dizajnu, ze specjalnym uwzględnieniem Petera Sloterdijka,” Stan rzeczy” 2(23) 2022, 23-40
Munn Nancy D., Visual Categories: An Approach to the Study of Representational Systems, [w:] The Anthropology of Art. A Reader, red. Howard Morphy, Morgan Perkins, Blackwell Publishing 2006, 326-339
Nacher, Anna. "Teletechnologie, linie i cyfrowe ślady. Od sytuacjonizmu i land artu do sztuki mediów lokacyjnych." Sztuka i dokumentacja 11 (2014): 71-78.
Pierzchalski, Filip. "Estetyzacja polityki: między jednostkowym doświadczeniem… a upolitycznieniem wartości estetycznych." Studia Politologica 297.22 (2019): 3-18.
Popczyk, Maria. "Przestrzenne praktykowanie muzeum." Anthropos? 14-15 (2010): 82-91.
Rakowski Tomasz, Etnografia przedtekstowa, “Teksty drugie”
Slaney, Frances M. "Psychoanalysis and cycles of" subversion" in modern art and anthropology." Dialectical anthropology (1989): 213-234.
Sztabiński, Grzegorz. "Dylematy tolerancji w sztuce współczesnej." , [w:] Granice tolerancji w sztuce iw wychowaniu, red. Zalewska-Pawlak M., Sieczych-Kukawska A, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020, 15-31
Taussing Michael, In Some Way or Another One Can Protect Oneself from Spirits by Potraying Them, [w: ] Mimesis and Alterity. A Particular History of the Senes, New York, Routledge: 1993, 1-18.
Kopytoff Igor. Kulturowa biografia rzeczy–utowarowienie jako proces [w:]: Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, M. Kempny, E. Nowicka (wybór) (2003): 249-274
Sobchak Vivian, The Passion of the Material. Toward a Phenomenology of Intersubjectivity, [w:] Carnal Thoughts. Embodiment and Moving Image Culture, Berkely, Los Angeles: University of California Press 2004, 286-318
Shelton Anthony, Museums and Anthropologists: Practices and Narratives, [w:] A Companion to Museum Studies, red. S. Macdonald, Malden: Blackwell Publishing 2006, s. 64-80.
Flynn, Alex. "The curator, the anthropologist:'presentialism'and open-ended enquiry in process. [w:] The Anthropologist as Curator. Routledge, 2020. 173-193.
Walter Benjamin, Dzieło sztuki w epoce technicznej reprodukcji, [w:] Anioł historii. Eseje, szkice, fragmenty, tłum. K. Krzemieniowa, H. Orłowski i J. Sikorski, Poznań 1996, s. 201–239
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: