Literary texts performances 3007-S1B1FP
The subject combines the skill of working with a literary text, especially its persuasive and interpretative potential, and competences in the field of rhetorical actio/pronuntiatio.
During the workshops, students will improve their personal competences related to public speaking and the ability to develop ready-made texts from a performative perspective. The subject includes two workshop modules: on the art of presentation (20 hours) and related to voice emission and voice hygiene (10 hours).
[Presentation module]
During the workshops we will discuss and practice, among others: the following issues:
1. Self-presentation techniques
2. Speech formats
3. Designing public speaking situations
4. Comfort with public speaking
5. Methods and channels of text presentation
6. Performativity of the literary text
7. The persuasive potential of a literary text
8. Presenting live vs. recording/replaying presentations
9. Using the media, including social media, to present literary texts
10. Digital and interactive tools in the presentation of literary texts
An important element of work during classes will be public speaking and creative participation in discussions. Self-assessment and mutual assessment of the prepared speeches will be based on the assumptions of constructive criticism.
[Voice emission module]
The aim of the workshops is to prepare for vocal interpretation of the text.
1. Presentation of the conditions for proper voice emission and articulation as well as the principles of vocal hygiene.
2. Preparing the body for voice work: correct posture, techniques for reducing unnecessary tension in the areas of voice creation, free breathing.
3. Phonation exercises. Searching for a comfortable and aesthetic sound.
4. Vocal diameter, sound stabilization and amplification.
5. Improving the speech organs, articulation warm-ups, Working on consonants and vowels of the Polish language - clarity, precision, openness, carrying capacity.
6. Prosodic features of speech. Intonation, stress, rhythm, quantity, speech rate, pauses.
Type of course
Mode
Prerequisites (description)
Course coordinators
Practical placement
Not provided for this course.
Bibliography
[Presentation module]
The substantive basis of the classes are original materials prepared by the teacher and made available to students during classes.
Other references:
1. Korolko M., „Sztuka retoryki", (1998), Warszawa, Wydawnictwo „Wiedza Powszechna".
2. Leary M., (2017), „Wywieranie wrażenia. Strategie autoprezentacji", Gdańsk, GWP.
3. Orłoś M. (2018), „O sztuce wystąpień publicznych", Warszawa, Wydawnictwo RM.
4. Trojanowski M., (2018), „Prezentacje i wystąpienia w biznesie. Istota, uwarunkowania, badania", Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
[Voice emission module]
Guides containing sets of breathing, voice and articulation exercises:
1. Toczyska B., (2016), Zacznij od samogłoski. Samogłoska w logopedii artystycznej, Gdańsk, Harmonia Universalis.
2. Walczak- Deleżyńska M., (2001), Aby język giętki… Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od Tennera do B. Toczyskiej, Wrocław, PWST im. L. Solskiego w Krakowie, oddz. we Wrocławiu.
3. Toczyska B., (2007), Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
4. Bednarek J. (2002), Ćwiczenia wyrazistości mowy, Wrocław, Towarzystwo Wiedzy Powszechnej. Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji.
5. Linklater K., (2012), Uwolnij swój głos. Tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową, Kraków, PWST im. L. Solskiego.
6. Ciecierska-Zajdel B., (2012), Trening głosu, Warszawa, Edgard.
Manuals devoted to, among others, selected aspects of voice and articulation improvement in artistic and media speech therapy:
1. Logopedia artystyczna, (2016), red. B. Kamińska, S. Milewski, Gdańsk, Harmonia Universalis.
2. Prozodia. Przyswajanie, badanie, zaburzenia, terapia, (2020), red. M. Wysocka, B. Kamińska, S. Milewski, Gdańsk, Harmonia Universalis.
Publications devoted to pronunciation correctness:
1. Karpowicz T. (2012), Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, r. Wymowa, PWN, Warszawa, s.15-58.
2. Logopedia artystyczna, (2016), red. B. Kamińska, S. Milewski, Część II. Wymowa i prozodia – aspekty normatywne, opisowe, kierunki zmian, s. 80-229, Gdańsk, Harmonia Universalis.
3. Dunaj B. (2006), Zasady poprawnej wymowy polskiej, Język Polski LXXXVI 3, s. 161-172.
4. Michałowska D. (2006), O polskiej wymowie scenicznej, Wyd. PWST, Kraków
5. Madejowa M. (1992), Nauka o języku w szkole. Zasady współczesnej wymowy polskiej (w zakresie samogłosek nosowych i grup spółgłoskowych) oraz ich przydatność w praktyce szkolnej, Język Polski LXXII 2-3, s. 187-198.
6. Jadacka H. (2011), Wymowa grup spółgłoskowych w perspektywie glottodydaktycznej (norma a uzus elity), w: Polskie dźwięki, polskie słowa, polska gramatyka, red. B. Pędzich, D. Zdunkiewicz-Jedynak, Warszawa, s. 451-463.
7. Lubaś W.(2006), Język w komunikacji, perswazji i reklamie, r. Przegląd wybranych zagadnień poprawnościowych. Zagadnienia fonetyczne, Dąbrowa Górnicza, s. 69-78.
8. Zajda A. (1977), Problemy wymowy polskiej w ujęciu słownika, w: Słownik wymowy polskiej, red. M. Karaś, M. Madejowa, PWN Warszawa-Kraków, s. XXVII-XXXIX.
9. Podręczny słownik poprawnej wymowy polskiej, (1993), red. W. Lubaś, S. Urbańczyk, Kraków-Katowice, TMJP.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: