Preparation and editing of language teaching materials 3007-G1A3OR
The following topics will be discussed during the classes:
1. Comparative analysis of selected educational materials for teaching modern languages.
2. Legal, linguistic, and editorial regulations for educational materials developed for the Polish education system.
3. Principles of designing (editing, content) educational materials for different levels of teaching in the field of Polish as a foreign language.
4. Editing educational materials in theory and practice.
5. Evaluation of educational materials in theory and practice.
6. Independent planning of a teaching unit: layout, content, structure.
7. Independent preparation of educational materials.
Term 2023L:
None |
Type of course
Mode
Prerequisites (description)
Course coordinators
Requirements
Theoretical principles of the development of glottodidactic materials
Learning outcomes
After completing the course, the student is able to:
- Independently design educational materials graphically.
- Develop the scope of educational content for a section of a textbook.
- Select illustrative material for educational content.
- Create a glottodidactic closed teaching unit, taking into account language skills and language subsystems.
- Develop detailed lesson plans for independently prepared materials.
Assessment criteria
- Document analysis;
- Analysis of foreign language learning materials;
- Analysis of guidelines from the Ministry of Education and Science regarding the development of textbooks and educational materials;
- Project method;
- Teamwork;
Assessment will be based on:
- Developed textbook fragment in a team - 75%
- Activity during classes - 25%
Bibliography
1. Andrychowicz-Trojanowska A. (2015a), Materiał glottodydaktyczny w podręczniku do nauki języka angielskiego dla szkół średnich a jego odbiorca
(w) „Lingwistyka Stosowana”, nr 14, s. 1-15.
2. Andrychowicz-Trojanowska A. (2015b), Uwaga wzrokowa ucznia w pracy z podręcznikiem do nauki języka angielskiego (w) „Komunikacja Specjalistyczna”, nr 9-10, s. 104-124.
3. Andrychowicz-Trojanowska A. (2016a), Okulografia w glottodydaktyce na przykładzie badań własnych (w) „Komunikacja Specjalistyczna”, nr 11, s. 103-121.
4. Andrychowicz-Trojanowska A. (2016b), Uczniowskie sposoby i strategie pracy z podręcznikiem do nauki języka angielskiego w obrazowaniu okulograficznym (w) „Lingwistyka Stosowana”, nr 19, s. 1-22.
5. Andrychowicz-Trojanowska A. (2016c), Uwaga wzrokowa ucznia szybko czytającego (w) „Lingwistyka Stosowana”, nr 20, s. 1-17.
6. Andrychowicz-Trojanowska A. (2018), Experimental Eyetracking Glottodidactics (w) „Kwartalnik Neofilologiczny”, nr 1, s. 88-101.
7. Gąsiorek K., Hącia A., Kłosińska K., Krzyżyk D., Nocoń J., Synowiec H. (2012), Kryteria oceny podręcznika szkolnego w aspekcie językowym. Przewodnik dla rzeczoznawców wraz ze wzorami opinii. Warszawa.
Grucza S. (2016), W sprawie translatoryki okulograficznej (w) „Lingwistyka Stosowana”, nr 20, s. 51-61.
8. Konieczka-Śliwińska D. (2012), Od podręcznika drukowanego do elektronicznego. Koncepcja dydaktyczna szkolnego podręcznika historii w Polsce i próby jej modernizacji w drugiej połowie XX i na początku XXI wieku (w) „KLIO. Czasopismo poświęcone dziejom Polski i powszechnym”, nr 21(2), s. 77-92.
9. Kusiak-Pisowacka M. (2015), Ewaluacja podręcznika w nauczaniu języków obcych (w) „Lingwistyka Stosowana”, nr 14, s. 65-75.
10. Soluch P., Tarnowski A. (2013), O metodologii badań eyetrackingowych (w)„Lingwistyka Stosowana”, nr 7, s. 115-134.
11. Zając M. (2015), Glottodydaktyczna analiza platform internetowych „Duolingo” i „Memrise” z elementami badania okulograficznego,praca licencjacka.
Online:
https://www.researchgate.net/publication/304579147 [DW 14.11.2017].
Term 2023L:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: