Poetics with Elements of Literary Theory 3001-11A1PT
Department of Poetics, Methodology of Literary Studies, and Literary Theory, who takes full responsibility for the classes in Poetics with Elements of Literary Theory, recognizes the course (just as it treats Analysis of Literary Work work in the second year) as one of the basic courses of literary studies. The main objective of the classes is gaining the knowledge of historical, theoretical, and cultural poetics, and thus upgrading the analytical skills that are essential to:
- studying literature form the viewpoint of different branches and schools of literary studies, synchronically and diachronically, which includes history of literature and transdisciplinary studies;
- literary criticism;
- school education (an art of interpretation);
- animation of culture (popularizing literature).
In the first year of studies, both summer and winter semester of Poetics with Elements of Literary Theory ends with graded completion. In the second year, student passes an exam, whose scope is determined by the curriculum of two courses that together make up the educational cycle:
- Poetics with Elements of Literary Theory;
- Analysis of Literary Work.
During the classes students learn to read scientific texts on main problems of poetics, which problems are confronted with literary works representing different genres and eras. In the course of the classes, the knowledge conveyed in the scientific articles is verified by means of description and analysis of particular literary works. The preliminary skills will be further developed in the classes in Literary Analysis in the second year of studies. Student is obliged to complete the course of Analysis of Literary Work with the same lecturer who taught Poetics with Elements of Literary Theory.
The scope of theoretical topics is covered by:
- list of readings (to be found in this syllabus, in the field “Literature”);
- list of second year exam questions.
Exam questions
(The the exam is described in the pertinent part of the syllabus.)
The sets are made up of:
A. questions concerning definition, features, typology of a given phenomenon;
B. instructions to determine the type of verse and the measure of a given poem;
C. questions at issue that allow student to present different conceptions, discuss theoretical problems, and offer an opinion of his or her own.
In any given set, the first question belongs either to group A or to group B, whereas the second one at all times belongs to the group C. When the question requires that student elucidates a definition, examiner is entitled to ask the student to find the phenomenon at question in a work presented by the examiner.
ZESTAW 1
Informacja stematyzowana a informacja implikowana.
Systemy wersyfikacyjne w układzie historycznym i typologicznym.
ZESTAW 2
Sposoby przytaczania wypowiedzi postaci (mowa niezależna, mowa zależna, mowa pozornie zależna).
Systemy wersyfikacyjne w układzie historycznym i typologicznym.
ZESTAW 3
Strumień świadomości — techniki.
Wers: prozodia i grafika.
ZESTAW 4
Funkcje mowy w widowisku teatralnym.
Wers: prozodia i grafika.
ZESTAW 5
Formy podawcze w dramacie — w rozwoju historycznym.
Wiersz a proza: kontrowersje dotyczące definicji i cech opozycyjnych.
ZESTAW 6
Składniki jakościowe tragedii według Arystotelesa.
Wiersz a proza: kontrowersje dotyczące definicji i cech opozycyjnych.
ZESTAW 7
Podział strukturalny tragedii według Arystotelesa.
Rytm i składnia.
ZESTAW 8
Ironia tragiczna, katharsis, tragizm.
Rytm i składnia.
ZESTAW 9
Hamartia, perypetia, rozpoznanie, páthos.
Wiersz składniowy i askładniowy w historii wiersza polskiego.
ZESTAW 10
Agon, deus ex machina, stychomytia.
Wiersz składniowy i askładniowy w historii wiersza polskiego.
ZESTAW 11
Didaskalia, koryfeusz, porte-parole, rezoner.
Sylabizm: forma i funkcje w rozwoju historycznym (od Reja do Miłosza).
ZESTAW 12
Apart, parabaza, tyrada.
Sylabizm: forma i funkcje w rozwoju historycznym (od Reja do Miłosza).
ZESTAW 13
Typy liryki i kryteria ich wyróżniania.
Od heksametru polskiego do tonizmu sześciozestrojowego.
ZESTAW 14
Typy powieści.
Od heksametru polskiego do tonizmu sześciozestrojowego.
ZESTAW 15
Narracyjne gatunki pierwszoosobowe.
Współwystępowanie wiersza numerycznego i nienumerycznego w drugiej połowie XX wieku.
ZESTAW 16
Gatunki autobiograficzne (dziennik, pamiętnik, wyznania).
Współwystępowanie wiersza numerycznego i nienumerycznego w drugiej połowie XX wieku.
ZESTAW 17
Typy romansu (łotrzykowski, pasterski, rycerski).
Liryka i wiersz — związki i różnice.
ZESTAW 18
Aforyzm, epigramat, sentencja.
Liryka i wiersz — związki i różnice.
ZESTAW 19
Anakreontyk, fraszka, haiku.
Metafora : koncepcje dawniejsze i nowsze.
ZESTAW 20
Oda, panegiryk, psalm.
Metafora : koncepcje dawniejsze i nowsze.
ZESTAW 21
Hymn i pean.
Symbol: w opozycji do metafory i alegorii.
ZESTAW 22
Epicedium, epitafium, lament, żale.
Symbol: w opozycji do metafory i alegorii.
ZESTAW 23
Elegia, tren, waleta.
Parodia.
ZESTAW 24
Gatunki literackie wobec gatunków muzycznych (np. hejnał, nokturn).
Parodia.
ZESTAW 25
Epitalamium, madrygał, serenada.
Typy ironii.
ZESTAW 26
Gawęda, nowela, opowiadanie, saga.
Typy ironii.
ZESTAW 27
Epos, poemat heroikomiczny, powieść poetycka.
Odmiany stylizacji i ich historycznoliteracka aktywność.
ZESTAW 28
Bajka ezopowa, bajka zwierzęca, satyra,.
Odmiany stylizacji i ich historycznoliteracka aktywność.
ZESTAW 29
Filipika, pamflet, paszkwil.
Komizm i jego formy w utworze literackim.
ZESTAW 30
Dramat liturgiczny, misterium, moralitet, monodram.
Komizm i jego formy w utworze literackim.
ZESTAW 31
Farsa, intermedium, melodramat, tragikomedia.
Słowo dialogowe a dialog jako organizacja wypowiedzi.
ZESTAW 32
Antyutopia, baśń, fantasy, science fiction, utopia.
Słowo dialogowe a dialog jako organizacja wypowiedzi.
ZESTAW 33
Esej, felieton, powiastka filozoficzna, reportaż.
Słowo dialogowe a dialog jako organizacja wypowiedzi.
ZESTAW 34
Gatunki synkretyczne.
Formy czasu i przestrzeni w powieści.
ZESTAW 35
Wyróżniki strukturalne regularnego wiersza sylabicznego.
Formy czasu i przestrzeni w powieści.
ZESTAW 36
Sylabiczny wiersz nieregularny i jego typy.
Formy czasu i przestrzeni w powieści.
ZESTAW 37
Podstawowe stopy metryczne w polskim sylabotonizmie.
Semantyka przestrzeni w utworze literackim.
ZESTAW 38
Autorskie odmiany wiersza wolnego (Czechowicza, Miłosza, Przybosia, Różewicza).
Semantyka przestrzeni w utworze literackim.
ZESTAW 39
Cezura, diereza, prawo wymienności stóp.
Semantyka przestrzeni w utworze literackim.
ZESTAW 40
Hiperkataleksa, kataleksa, transakcentacja.
Stratyfikacja instancji nadawczych w wypowiedzi literackiej.
ZESTAW 41
Klauzula wersyfikacyjna i jej typy w różnych systemach wiersza.
Stratyfikacja instancji nadawczych w wypowiedzi literackiej.
ZESTAW 42
Średniówka i jej typy.
Stratyfikacja instancji nadawczych w wypowiedzi literackiej.
ZESTAW 43
Wiersz stychiczny, strofa, strofoida.
Powieść auktorialna a powieść personalna.
ZESTAW 44
Podstawowe strofy w poezji polskiej.
Powieść auktorialna a powieść personalna.
ZESTAW 45
Sonet i triolet.
Powieść auktorialna a powieść personalna.
ZESTAW 46
Typy rymów i kryteria ich wyróżniania.
Pokrewieństwo sztuk fabularnych w zakresie kompozycji.
ZESTAW 47
Instrumentacja głoskowa i jej typy.
Pokrewieństwo sztuk fabularnych w zakresie kompozycji.
ZESTAW 48
Powtórzenie i jego typy (np. refren, wyliczenie, chiazm).
Pokrewieństwo sztuk fabularnych w zakresie kompozycji.
ZESTAW 49
Figura etymologiczna, homonimy, poliptoton.
Porządek fabuły a porządek narracji.
ZESTAW 50
Anagram, glosolalia, kalambur.
Porządek fabuły a porządek narracji.
ZESTAW 51
Anafora, epifora i podobne odmiany powtórzenia (np. symploke).
Porządek fabuły a porządek narracji.
ZESTAW 52
Aliteracja, parechesis, paronimy.
Fabuła: koncepcje dawniejsze i nowsze.
ZESTAW 53
Apostrofa, eksklamacja, inwokacja, pytanie retoryczne.
Fabuła: koncepcje dawniejsze i nowsze.
ZESTAW 54
Apel, pluralis maiestatis, soliloquium.
Fabuła: koncepcje dawniejsze i nowsze.
ZESTAW 55
Epitet i jego typy.
Postać literacka: status ontologiczny, typy i sposoby charakterystyki w utworze literackim.
ZESTAW 56
Paralelizm i jego typy.
Postać literacka: status ontologiczny, typy i sposoby charakterystyki w utworze literackim.
ZESTAW 57
Antyteza, oksymoron, paradoks.
Postać literacka: status ontologiczny, typy i sposoby charakterystyki w utworze literackim.
ZESTAW 58
Decorum i eufonia.
Postać a fabuła w Arystotelesowskiej filozofii dramatu.
ZESTAW 59
Groteska, hiperbola, litota.
Postać a fabuła w Arystotelesowskiej filozofii dramatu.
ZESTAW 60
Anakolut, elipsa, inwersja, zeugma.
Postać a fabuła w Arystotelesowskiej filozofii dramatu.
ZESTAW 61
Peryfraza, eufemizm, deminutivum, augmentativum.
Podmiot dramatyczny.
ZESTAW 62
Katachreza, metafora in absentia, metafora narzędnikowa.
Podmiot dramatyczny.
ZESTAW 63
We fragmencie wiersza podanym w trakcie egzaminu rozpoznaj system wersyfikacyjny i format.
Podmiot dramatyczny.
ZESTAW 64
Animizacja, personifikacja, psychomachia.
Tekst i metatekst w wypowiedzi dramatycznej.
ZESTAW 65
Metonimia i synekdocha.
Tekst i metatekst w wypowiedzi dramatycznej.
ZESTAW 66
We fragmencie wiersza podanym w trakcie egzaminu rozpoznaj system wersyfikacyjny i format.
Tekst i metatekst w wypowiedzi dramatycznej.
ZESTAW 67
Parafraza, parodia, pastisz, trawestacja.
Ile jest rodzajów literackich?
ZESTAW 68
Obrazowanie poetyckie i jego typy.
Ile jest rodzajów literackich?
ZESTAW 69
We fragmencie wiersza podanym w trakcie egzaminu rozpoznaj system wersyfikacyjny i format.
Ile jest rodzajów literackich?
© 2009 The Curriculum of Poetics with Elements of Literary Theory in The Faculty of Polish Studies is an intellectual property of the employees of Department of Poetics, Methodology of Literary Studies, and Literary Thery, and is protected by copyright law.
Type of course
Mode
Prerequisites (description)
Learning outcomes
Student:
- tells the differensce between literary genre, literary kind, and literary sub-genre;
- knows the genres and sub-genres that are present in Polish literature, is able to recognize them in a work, knows the most frequent ways of combining different genres into one work;
- is capable of describing the composition of a work, name its dominant, and recognize different types of works’ composition;
- knows terminology that describes the sound organization of a literary utterance, tropes, intertextual and metatextual devieces;
- knows and recognizes various verse-systems that are present in Polish literature in its historical development, and properly applies descriptive terminology to these systems;
- knows various types of free verse that are present in Polish literature and is capable of characterizing their structure in the light of contending theoretical proposals;
- knows various types of Polish medieval verse;
- is capable of describing the relation between the syntax and the verse in a given poem;
- knows theory of metaphor, irony, symbol, allegory, parody, grotesque in their historical development;
- specifies the stratums of the emitting instance in an utterance and describing the relations between the stratums; reconstruction of the features of the implied reader (receiver);
- is able to characterize the presented world, with its space-time construction and construction of the persons;
- identifies narrative techniques, know terminology of narratology (personal narration, stream of consciousness and so on);
- knows and recognizes conventional schemas of a fable, persons, and is able to connect them with proper literary genres;
- knows, recognizes, and tells apart different forms of dialog and dialogicity in literature;
- knows and recognizes the forms of utterances in drama, is capable of differentiating and describing the matatextual layer of a dramatic work.
- is able to read with an understanding the scientific article on poetics, make use of dictionaries of literary terms, compare diverse theoretical approaches to a problem;
- is able to collect and to apply theoretical works on poetics to the analysis of a literary work.
Assessment criteria
Completion of the classes
In the first year of studies, every semester of Poetics with Elements of Literary Theory ends with graded completion. The prerequisite to the completion is receiving a positive grade from the paper written under the supervision from the lecturer who is a member of Department of Poetics, Methodology of Literary Studies and Literary Theory.
Exam
In his or her second year, student passes the exam, whose scope is determined by the curriculum of two courses that together make up an educational cycle:
- Poetics with Elements of Literary Theory.
- Analysis of Literary Work.
Entitled examiners are only the members of Department of Poetics, Methodology of Literary Studies and Literary Theory who have Ph.D’s,
Dr.Litt’s, or Proffesors’ title.
In full-time and evening studies, the precondition of taking the exam is completion of 60 hours of Poetics with Elements of Literary Theory and completion of 30 hours of Analysis of Literary Work (together 90 hours), lectured by the members of Department of Poetics, Methodology of Literary Studies and Literary Theory.
The subjects of the exams are: :
- theoretical knowlegde determined by the curriculum in Poetics with Elements of Literary Theory;
- practical skills, determined by the curriculum in Analysis of Literary Work.
The oral exam consists of two parts: the theoretical part and the analytical part. The point of the theoretical part is that the student draws one of sixty-nine sets of questions. The sets are made known and published in this syllabus.
In the analytical part student analyses two texts (or parts of two texts) of his or her choice and of any kind (versed, narrational, dramatic). Student may be asked to analyze a text chosen by an examiner.
In the classes devoted to Poetics with Elements of Literary Theory, students acquires knowledge of different methods of studying the text, and learns how to put the theory into practice in the classes devoted to Analysis of Literary Work. Acquaintance with techniques of analysis pertaining to only one methodology, or applicable to works that represent only one genre, or epoch, disqualifies the students and does not suffice to pass the exam.
Bibliography
Arystoteles, Poetyka, przeł. H. Podbielski, Wrocław 1983, 1989 (BN II 209) lub: [w tegoż:] Retoryka. Poetyka, Warszawa 1988.
I Podręczniki zalecane
- Michał Głowiński, Aleksandra Okopień-Sławińska, Janusz Sławiński, Zarys teorii literatury, Warszawa1972 (i wyd. nast.)
- Ewa Miodońska-Brookes, Adam Kulawik, Marian Tatara, Zarys poetyki, Warszawa1980 (i wyd. nast.)
II Podręczniki uzupełniające
- Bożena Chrząstowska, Seweryna Wysłouch, Poetyka stosowana, Warszawa 2000.
- Adam Kulawik, Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Warszawa 1990 (i wyd. nast.)
- Heinrich Lausberg, Retoryka, Bydgoszcz 2002.
- Henryk Markiewicz, Wymiary dzieła literackiego, Kraków 1984 (i wyd. nast.)
- Maria Renata Mayenowa, Poetyka teoretyczna: zagadnienia języka, Wrocław 1979 i nast.
- Lucylla Pszczołowska, Wiersz polski. Zarys historyczny, Wrocław 1997 (i wyd. nast.)
- Jerzy Ziomek, Retoryka opisowa, Wrocław 1990 (i wyd. nast.)
III Słowniki i encyklopedie
- Michał Głowiński, Teresa Kostkiewiczowa, Aleksandra Okopień-Sławińska, Janusz Sławiński, Słownik terminów literackich, Wrocław 2000 (i wyd. nast.).
- Literatura polska. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1985 (i wyd. nast.).
- Poetyka. Zarys encyklopedyczny (tomy: Sylabizm, Sylabotonizm, Tonizm, Strofika, Rytmika, Instrumentacja dźwiękowa, Rym), pod red. M. R. Mayenowej (następnie L. Pszczołowskiej), Wrocław 1957–1979.
- Słownik literatury polskiego Oświecenia, red. T. Kostkiewiczowa, Wrocław 2002 (i wyd. nast.)
- Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz i A. Kowalczykowa, Wrocław 2002 (i wyd. nast.)
- Słownik literatury polskiej XX wieku, red. A. Brodzka, et al., Wrocław 1993 (i wyd. nast.)
- Słownik literatury staropolskiej, red. T. Michałowska et al., Wrocław 2002 (i wyd. nast.)
- Słownik rodzajów i gatunków literackich, red. G. Gazda, S. Tynecka-Makowska, Kraków 2006.
IV Antologie
- Poetyka, t. 1, pod red. D. Ulickiej, Warszawa 1999.
- Poetyka, t. 2, pod red. D. Ulickiej, Warszawa 2000.
- Poetyka (Genologia. Interpretacje), t. 3, pod red. D. Ulickiej, Warszawa 1997.
- Polska genologia literacka, red. D. Ostaszewska, R. Cudak, Warszawa 2007.
V. Lektury do poszczególnych zagadnień
Artykuły i rozprawy podzielone są na obowiązkowe i uzupełniające. Lektury obowiązkowe należy traktować jako konieczne dopełnienie wiedzy zawartej w podręcznikach, lektury uzupełniające - jako jej pożądane rozszerzenie i unowocześnienie. Materiał ten obowiązuje do egzaminu na wszystkich trybach studiów.
1. Wiersz
Obowiązkowe
- Lucylla Pszczołowska, Druga połowa XX wieku [w:] tejże, Wiersz polski. op. cit.
Uzupełniające
- Maria Dłuska, Wiersz [w tejże:] Studia i rozprawy, t. 1, Kraków 1970; przedruk [w:] Problemy teorii literatury, pod red. H. Markiewicza, Wrocław 1967.
- Maria Dłuska, Klauzula [w:] tejże, Próba teorii wiersza polskiego, Kraków 1980.
- Zdzisława Kopczyńska, Lucylla Pszczołowska, Znaczenie i wartość form wierszowych w kontekście literatur epoki, „Pamiętnik Literacki” 1969 z. 3.
- Lucylla Pszczołowska, Forma wierszowa a utwór liryczny [w:] Problemy teorii literatury, w wyb. H. Markiewicza, Wrocław 1987, s. 2.
- Stefan Sawicki, Wokół opozycji: wiersz – proza [w:] Problemy teorii literatury, w wyb. H. Markiewicza, Wrocław 1987, s. 2; przedruk [w:] tegoż, Poetyka. Interpretacja. Sacrum, Warszawa 1981.
2. Styl i kompozycja
Obowiązkowe
- Michał Bachtin, Słowo w dziele Dostojewskiego [w:] tegoż, Problemy poetyki Dostojewskiego, przeł. N. Modzelewska, Warszawa 1970.
- Stanisław Balbus, Historycznoliteracka aktywność stylizacji [w:] tegoż, Między stylami, Kraków 1993.
- Teresa Dobrzyńska, Granice metafory [w:] Metafora, pod red. M. R. Mayenowej, Wrocław 1984.
- Aleksandra Okopień-Sławińska, Relacje osobowe w komunikacji literackiej [w:] tejże, Semantyka wypowiedzi poetyckiej (Preliminaria), Kraków 1998 (i wyd. nast.)
- Jerzy Ziomek, Tropy [w:] tegoż, Retoryka opisowa, op. cit.
Uzupełniające
- Bernard McElroy, Groteska i jej współczesna odmiana [w:] Groteska, pod red. M. Głowińskiego, Gdańsk 2003.
- D. S. Muecke, Ironia: podstawowe klasyfikacje, „Pamiętnik Literacki” 1986, z. 1; przedruk [w:] Ironia, pod red. M. Głowińskiego, Gdańsk 2002.
- Ryszard Nycz, Parodia [w:] Słownik literatury polskiej XX wieku, op. cit.
- Paul Ricoeur, Symbol daje do myślenia [w:] tegoż, Egzystencja i hermeneutyka, wyb. i oprac. S. Cichowicza, Warszawa 1985.
- Gayatri Spivak, Alegoria i dzieje poezji [w:] Alegoria, pod red. J. Abramowskiej, Gdańsk 2003.
- Heinrich Lausberg, Tropy, przeł. S. Stabryła, „Pamiętnik Literacki” 1971, z. 3.
3. Fabuła i narracja
Obowiązkowe
- Włodzimierz Propp, Morfologia bajki, przeł. S. Balbus, „Pamiętnik Literacki” 1968, z. 4.
- Franz Stanzel, Typowe formy powieści, przeł. R. Handke [w:] Teoria form narracyjnych w niemieckim kręgu językowym, pod red. R. Handke, Kraków 1980.
Uzupełniające
- Michał Bachtin, Formy czasu i czasoprzestrzeni w powieści [w:] tegoż, Problemy literatury i estetyki, przeł. W. Grajewski, Warszawa 1982, s. 278-310 (wstęp i I rozdział).
- Stanisław Eile, Strategia narracyjna z perspektywy postaci powieściowych [w:] tegoż, Światopogląd powieści, Wrocław 1973.
- R. H. Humphrey, Strumień świadomości – techniki, przeł. T. Amsterdamski, „Pamiętnik Literacki” 1970, z. 4. Przedruk w: Studia z teorii literatury, pod red. H. Markiewicza, seria 1, Wrocław 1977.
- Henryk Markiewicz, Czas i przestrzeń w utworach narracyjnych; Postać literacka [w:] tegoż, Wymiary dzieła literackiego, op. cit.
- Aleksandra Okopień-Sławińska, Semantyka „ja” literackiego („Ja” tekstowe wobec „ja” twórcy) [w:] tejże, Semantyka wypowiedzi poetyckiej (Preliminaria), Kraków 1998 (i wyd. nast.)
- Lew Wygotski, Tragedia o Hamlecie, księciu duńskim [w:] tegoż, Psychologia sztuki, przeł. M. Zagórska, Kraków 1980.
- Jerzy Ziomek, Powinowactwa przez fabułę [w:] Powinowactwa literatury, Warszawa 1980.
4. Dramat
Obowiązkowe
- Roman Ingarden, O funkcjach mowy w widowisku teatralnym [w;] tegoż, O dziele literackim, przeł. M. Turowicz, Warszawa 1988; przedruk [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, pod red. J. Deglera, Wrocław 1988.
- Krystyna Ruta-Rutkowska, Dramatyczne gry w podmiot, „Teksty Drugie” 1999, nr 1-2.
- Irena Sławińska, Główne problemy struktury dramatu [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, Wrocław 1988.
Uzupełniające
- Henryk Markiewicz, Dramat a teatr w polskich dyskusjach teoretycznych [w:] tegoż, Prace wybrane. Z dziejów polskiej wiedzy o literaturze, t. 6., Kraków 1998; przedruk [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, pod red. Janusza Deglera, t. 1, Wrocław 2003.
- Maria Renata Mayenowa, Organizacja wypowiedzi w tekście dramatycznym [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, pod red. Janusza Deglera, t. 1, Wrocław 2003.
- Stefania Skwarczyńska, O rozwoju tworzywa słownego i jego form podawczych w dramacie [w:] tejże, Studia i szkice literackie, Warszawa 1953.
5. Genologia
Obowiązkowe
- Stanisław Balbus, Zagłada gatunków [w:] Genologia dzisiaj, pod red. W. Boleckiego i I. Opackiego, Warszawa 2000.
- Michał Głowiński, Gatunek literacki i problemy poetyki historycznej [w:] Genologia polska. Wybór tekstów, pod red. E. Miodońskiej-Brookes, A. Kulawika, M. Tatary, Warszawa 1983.
Uzupełniające
- Teresa Michałowska, Rodzaje czy rodzaj? Problemy taksonomii literackiej, „Pamiętnik Literacki” 1986, z. 1.
- Bożena Witosz, Gatunek – sporny (?) problem współczesnej refleksji tekstologicznej, „Teksty Drugie” 2001, nr 5; przedruk [w:] Sporne i bezsporne problemy współczesnej wiedzy o literaturze, pod red. W. Boleckiego i R. Nycza, Warszawa 2002.
Additional information
Information on level of this course, year of study and semester when the course unit is delivered, types and amount of class hours - can be found in course structure diagrams of apropriate study programmes. This course is related to the following study programmes:
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: