Specialized Lecture 2700-WM-BSP
Presentation of modern trends in social functions of libraries, in particular their influence in local communities or other groups (academic or education communities). A library as: a meeting place, a societal space, a third place, an education centre, a makerspace. Developing a relationship of trust between a librarian and a user. Evaluation of library's social influence: case study of the Library Development Program.
Type of course
Mode
Course coordinators
Learning outcomes
Knowledge:
social functions of libraries: evolution, development trends in the 21st century
libraries' role in local communities: a meeting place, a third place
social and cultural contexts of changing functions of libraries (migration, integration, globalism, glocalism)
Skills:
analysis of cultural needs of library users
building a relationship of trust between a librarian and a user
evaluation of library's social influence
Social skills:
attitudes in interpersonal communication between librarians and users
developing a relationship of trust
awareness of cultural and social differences influencing users' needs and behaviours
Assessment criteria
CHECKING THE ATTENDANCE LIST
Practical placement
none
Bibliography
1. Audunson R., Varheim A., Aabo S., Holm E.D., Public libraries, social capital and low intensive meeting praces. “Information Research” 2007 nr 12(4) paper colis 20. [online] Tryb dostępu: http://InformationR.net/ir/12-4/colis/colis20.html
2. Borowski H., Co robimy w bibliotekach i co dzięki temu zyskujemy? Raport z badania mieszkańców wsi i miast do 20 tysięcy. PRB, 2012.
3. Brook T., Public libraries and their communities: South Australia reads. W: 73 IFLA General Conference and Council, Durban, 19-23.08.2007. [online] Tryb dostępu: http://www.ifla.org/IV/ifla73/papers/128-Brook-en.pdf
4. Chu C.M., Defining „multiculturalism”. IFLA 2005. [online] Tryb dostępu: http://www.ifla.org/VII/s32/pub/multiculturalism-en.pdf
5. Eigenbrodt O., Societal spaces. The constitution of library space through activity. W: 74 IFLA General Conference and Council, 10-14.08.2008, Quebec. [online] Tryb dostępu: http://www.ifla.org/IV/ifla74/papers/091-Eigenbrodt-trans-en.pdf
6. Fang C., University library. The „third place” for students. W: 74 IFLA General Conference and Council, 10-14.08.2008, Quebec. [online] Tryb dostępu: http://www.ifla.org/IV/ifla74/papers/091-Fang-en.pdf
7. Favier L., Library as place at the digital age. In: Sosińska-Kalata B., Przastek-Samokowa M., Wiorogórska, Z., Nauka o informacji w okresie zmian: koncepcje, metody, badania, praktyki. Warszawa 2014.
8. Golka M., Socjologia kultury. Warszawa 2007.
9. Jarosz M., red., Wykluczeni. Wymiar społeczny, materialny i etniczny. Warszawa 2008.
10. Kisilowska M., Biblioteka w sieci – sieć w bibliotece. Wybrane społeczne i kulturowe aspekty współczesnego bibliotekarstwa. Warszawa: Wyd. SBP, 2010.
11. Kisilowska M., Czy lubicie się Państwo zakładać? O zaufaniu w bibliotece. W: M. Wrocławska, J. Jerzyk-Wojtecka, red., „Biblioteka jako trzecie miejsce”. Międzynarodowa Konferencja Biblioteki Uniwersytetu Łódzkiego. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011, s. 7-17.
12. Koszowska A., Biblioteka „trzecim miejscem” – Hjoerring Library (Dania). W: Biblioteka 2.0. Blog społeczności czytelników i bibliotekarzy cyfrowych. 28.06.2009. [dokument elektroniczny] Tryb dostępu: http://blog.biblioteka20.pl
13. Marody M., Giza-Poleszczuk A., Przemiany więzi społecznych. Zarys teorii zmiany społecznej. Warszawa 2004.
14. Oldenburg R., The great good place: cafes, Coffee shops, community centers, beauty parlors, general stores, bars, hangouts, and how they get you through the day. Wyd. 2. New York 1997.
15. Soendergaard B., The red thread. New central library in Hjoerring. “Scandinavian Public Library Quarterly” 2008 vol. 41 nr 4.
16. P. Sztompka, Zaufanie. Fundament społeczeństwa. Kraków 2007.
17. Wiegand W.A., Library as place. “North Carolina Libraries” online 2005 vol. 63 nr ¾ s. 76-84. [online] Tryb dostępu: http://www.nclaonline.org/NCL/ncl/NCL_63_3-4_Fall-Winter2005.pdf
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: