Contemporary art in the GLAM sector 2700-P3SWG-SPNMIDK
1. Introduction to contemporary art (1): definition, periodization, avant-garde roots, main manifestations of neo-avant-garde (movements, tendencies, artists, works, strategies)
2. Introduction to contemporary art (2): main manifestations of postmodern art (movements, trends, artists, works, strategies).
3. Contemporary art in the phase of object: classical media, ready-made objects, collage, assemblage, collection, archive, new media as a tool.
4. Contemporary art in the space phase: objects, installations, environment, kinetic art, land art, art in public space, new media as a video installation.
5. Contemporary art in the phase of time: ephemeral art, happening, event, action, spectacle, performance, new media as video art.
6. Contemporary art in the imagination phase: conceptual art, impossible art, meta-art.
7. Contemporary art in the total phase: art as an emotional tension in a community, art as reality.
8. New Media Art (1): computer graphics and animation, virtual art, cyborg art.
9. New Media Art (2): interactive art, video game art, art as biotechnology.
10. New Media Art (3): mapping as art, data imaging and visualization, design for new media.
Type of course
Mode
Course coordinators
Learning outcomes
After completing the course, student:
KNOWLEDGE
• Has in-depth knowledge of various manifestations of contemporary art (major trends, artists, works, international events).
• Knows the terminology used in this area and its application within related fields.
• Has a basic knowledge of the role of GLAM sector institutions and the role of contemporary art in the development of culture.
SKILLS
• Can use a specialist language and use appropriate terminology from the area of contemporary art (lists terms, can define them and use them freely in context).
• Can develop a timeline of contemporary art broken down into phases, epochs, directions and trends, and identify major strategies, works and artists.
• Distinguishes various aspects of contemporary art, including the multithreaded nature of new media art.
OTHER COMPETENCES
• Is aware of the mission of the GLAM institution in the field of contemporary art.
• Recognizes the social and educational needs in the field of contemporary art in GLAM institutions.
Assessment criteria
Lecture, seminar lecture, multimedia presentation
Presence control, project.
Practical placement
none
Bibliography
1. ART NOW vol. 1-4, seria wydawnicza TASCHEN
2. Austin Tricia, Doust Richard, Projektowanie dla nowych mediów, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2008
3. Chalumeau Jean-Luc, Historia sztuki współczesnej, wyd. VIZJA PRESS&IT, Warszawa 2007
4. Giżycki Marcin, Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku, wyd. słowo/obraz/terytoria, Gdańsk 2002
5. Gwóźdź Andrzej, Technologie widzenia czyli media w poszukiwaniu autora: Wim Wenders, wyd. Universitas, Kraków 2004
6. Hodge Susie, Przewodnik po sztuce współczesnej. Dlaczego pięciolatek nie mógł tego zrobić?, wyd. Arkady, Warszawa 2014
7. Kluszczyński Ryszard W., Rode Dagmara (red.), Trajektorie obrazów. Strategie wizualne w sztuce współczesnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015
8. Kluszczyński Ryszard W., Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do spektaklu, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010
9. Kowalska Bożena, Sztuka w poszukiwaniu mediów, wyd. Wiedza Powszechna, Warszawa 1985
10. Krakowski Piotr, O sztuce nowej i najnowszej, Wyd. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1981
11. Książek Andrzej, Sztuka przeciw Sztuce. Z teorii awangardy XX wieku, Wydawnictwo AKME, Warszawa 2000
12. Ludwiński Jerzy, Epoka błękitu, Wyd. Otwarta Pracownia, Kraków 2009
13. Nacher Anna, Media lokacyjne. Ukryte życie obrazów, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016
14. Rewers Ewa (red.), Miasto w sztuce – sztuka miasta, wyd. Universitas, Kraków 2010
15. Składanek Marcin, Sztuka generatywna. Metoda i praktyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017
16. Sztabińska Paulina, Sztuka geometryczna a postmodernizm, Wydawnictwo Neriton, Warszawa 2011
17. Tribe Mark, Jana Reena, New media art, TASHEN, 2006
18. Wójtowicz Ewa, Sztuka w kulturze postmedialnej, Wydawnistwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2016
19. Załuski Tomasz (red.), Sztuki w przestrzeni transmedialnej, wyd. Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi, 2010
20. Zawojski Piotr, Sztuka obrazu i obrazowania w epoce nowych mediów, Oficyna Naukowa, Warszawa 2012
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: