Scientific Editing 2700-M-PW-D4EN
Przedmiotem zajęć jest edytorstwo naukowe (inaczej filologiczne lub tekstologiczne), zajmujące się opracowaniem i przystosowaniem do druku utworów np. literackich. Głównym celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w podstawowe pojęcia edytorstwa naukowego (przypomnienie jego historii, wskazanie przemian i przeobrażeń metodologicznych oraz ukazanie jego aktualnej kondycji), a także praktyczne ćwiczenia w sporządzaniu edycji naukowych i popularnonaukowych.
Type of course
Mode
Prerequisites (description)
Course coordinators
Learning outcomes
Wiedza. Student: zna terminologię specjalistyczną dla nauk humanistycznych podstawowych dla bibliologii i informatologii. Ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji wiedzę z zakresu dyscyplin naukowych właściwych dla bibliotekoznawstwa i informacji naukowej innych niż kierunkowe. Ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach bibliologii i informatologii z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru albo obszarów, z których została wyodrębniona informacja naukowa i bibliotekoznawstwo, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych. Ma szczegółową wiedzę o wybranych współczesnych dokonaniach z zakresu tych dyscyplin naukowych, które mogą stanowić punkt odniesienia/obszar współpracy w praktyce bibliotecznej i informacyjnej. Ma podstawową wiedzę o bibliotekach i innych instytucjach kultury oraz orientację we współczesnym życiu kulturalnym, w zakresie niezbędnym dla prowadzenia współpracy bibliotek i wymiany informacji z tymi instytucjami. Zna techniki twórczego myślenia i umie je stosować w praktyce.
Umiejętności. Student: posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowywanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie bibliologii i informatologii oraz dyscyplin naukowych, właściwych dla informacji naukowej i bibliotekoznawstwa. Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze w zakresie bibliologii i informatologii, a także rozwijać i kształtować własną karierę zawodową. Posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych związanych z wykonywaniem zawodu bibliotekarza albo pracownika informacji. Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie bibliologii i informatologii oraz z dziedzin nauki i dyscyplin naukowych pokrewnych, w języku polskim i obcym. Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych z niespecjalistami (użytkownikami faktycznymi i potencjalnymi), w języku polskim i języku obcym. Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wypowiedzi pisemnych niezbędnych w praktyce bibliotecznej i informacyjnej, w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla bibliologii i informatologii. Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i obcym, w zakresie bibliologii i informatologii lub w obszarze leżącym na ich pograniczu z innymi dyscyplinami naukowymi.
Kompetencje społeczne. Student: potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób w zakresie kompetencji informacyjnych. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, pełniąc w niej różne role. Posiada zdolność do odpowiedzialnego wykonywania powierzonych zadań oraz sprawność komunikowania się.
Assessment criteria
Active participation in classes, satisfactory knowledge of the material discussed during the classes and the given literature on the subject, positive results of the tests (partial and final) and timely and approved completion of the assigned tasks.
One absence is allowed.
Practical placement
none
Bibliography
Dunin J. Wstęp do edytorstwa, cz. 1, Łódź 2005.
Goliński Z., Edytorstwo naukowe tekstów literackich. Stan obecny i potrzeby, [w:] Wiedza o literaturze i edukacja. Księga referatów Zjazdu Polonistów, Warszawa 1995, pod red. T. Michalowskiej, Z.
Maas P., Krytyka tekstu, „Pamiętnik Literacki" 1994: 85, z. 2, s. 188–206.
Maślanka J., Niektóre problemy polonistycznego edytorstwa naukowego, „Ruch Literacki" 1992: 32, s. 485–498.
Pelc J., Teoria edytorstwa w konfrontacji z praktyką, „Przegląd Humanistyczny" 1990:34, nr 12, s. 23–33.
Starnawski J., Praca wydawcy naukowego, Wrocław 1992.
The reference list may be expanded.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: