Publishing Policy 2700-M-PW-D1PW
General conditions of system transformation of Polish publishing market at the beginning of 20th century. Analysis of political situation and trends at Polish book market before the first world war, 1918-1939, after the Second World War, 1950-1989, after 1989 and in modern time. Characteristics of the most important publishing and bookstore companies.
Type of course
Mode
Prerequisites (description)
Course coordinators
Learning outcomes
After completing the course, students:
KNOWLEDGE on information sources connected with Polish book market in the 20-21 century.
SKILLS: ability to analyze the most important contexts and phenomena of Polish book business in the 20-21 century
OTHER COMPETENCES:
Knowledge on the most important organisations operating on the Polish book business in the 20-21 century.
Assessment criteria
CHECKING THE ATTENDANCE LIST (two unjustified absence is allowed), Final Assignment.
Practical placement
none
Bibliography
S. Siekierski, Książka we współczesnej kulturze polskiej, Pułtusk 2006; B. Klukowski, Księgarstwo i zawód księgarza w Polsce, Warszawa 2008, B. Klukowski, M. Tobera, W tym niezwykłym czasie. Początki transformacji polskiego rynku książki, Warszawa 2013, Rynek książki w Polsce 2017, Warszawa 2017, J. Olaszek, Rewolucja powielaczy. Niezależny ruch wydawniczy w Polsce 1976-1989, Warszawa 2015.
www.instytutksiazki.pl (Rynek książki / Raporty)
Artykuły M. Tobery:
- Księgarstwo spółdzielcze i prywatne w okresie trójsektorowości polskiego rynku książki (1945-1950), „Przegląd Biblioteczny” 2014 (82), nr 3, s. 329-364.
- „Przy odbudowie Polski przede wszystkim o książce trzeba pamiętać”. Kształtowanie się misji Związku Księgarzy Polskich (do 1945 r.), „Z Badań nad Książką i Księgozbiorami Historycznymi", t. 12, Warszawa 2018, s. 237-250.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: