Conducted in
terms:
2023L, 2024L
Erasmus code: 15.1
ISCED code: 0321
ECTS credits:
4
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Journalism, Information and Book Studies
Technical aspects of photography 2700-M-DM-D2ATFO-FPR
This course has not yet been described...
Type of course
obligatory courses
Mode
Classroom and field classes
Field classes
Classroom
Field classes
Classroom
Prerequisites (description)
(in Polish) 1. Obsługa aparatu fotograficznego i obiektywów:
a) Budowa aparatu fotograficznego
b) podstawowe tryby pracy: manulalny (M), preselekcja czasu (S/Tv), preselekcja przysłony (A/Av)
c) Oznaczenia na obiektywie – jak odczytać ogniskową, przysłonę (jasność obiektywu), średnicę oraz minimalną odległość ostrzenia.
d) Rodzaje obiektywów szerokokątne, standardowe, teleobiektywy.
e) Wielkości matryc w aparatach cyfrowych i materiałów światłoczułych w aparatach analogowych: matryce jednocalowe w aparatach kompaktowych, aparaty małoobrazkowe (pełna klatka oraz APS-C), format mikro 4/3, aparaty średnio formatowe, wielki format.
f) Prawidłowa ekspozycja – korzystanie z wbudowanego w aparat światłomierza. Drabinka światłomierza. Konieczność prześwietlenia lub niedoświetlenia zdjęcia w określonych sytuacjach. Kompensacja ekspozycji w trybach preselekcji. Trójkąt ekspozycji.
g) Ustawianie formatu zapisu plików na karcie pamięci (pliki RAW, jpg).
h) Ustawienie ostrości – tryby manualny oraz tryby automatycznego ustawiania ostrości – autofocus. Tryb ciągły, tryb pojedynczy. Jak wybrać punkt lub strefę ustawienia ostrości.
i) Ustawienia balansu bieli – czym jest kolor, a czym barwa w fotografii. Jak poprzez ustawienia balansu w bieli w aparacie wpływamy na kolorystykę zdjęcia. Kiedy precyzyjne ustawienie balansu bieli jest najważniejsze, a kiedy może być wtórne i realizowane w procesie postprodukcji.
j) Seryjne i pojedyncze wykonywanie zdjęć. Samowyzwalacz.
2. Fotografowanie:
a) Ustawianie prawidłowej ekspozycji. Korzystanie z drabinki światłomierza w praktyce. Kiedy należy wbrew wskazaniom światłomierza prześwietlić, a kiedy nie doświetlić zdjęcie.
b) Wysoki i niski klucz, zdjęcia o normalnej (przeciętnej) relacji cieni, tonów średnich i świateł, korzystanie z histogramu jako dodatkowej informacji o poprawności naszego ustawienia ekspozycji.
c) Zdjęcia z długim i krótkim czasem naświetlania. Kiedy zamrozić ruch, a kiedy celowo poruszyć zdjęcie. Zalecane ćwiczenia – zamrożenie (krótki czas naświetlania) ruchu szybko poruszającego się obiektu (pojazdu, biegacza, roweru, zwierzęta, dziecka). Długie czasu naświetlania – zdjęcia „z ręki” oraz ze statywu. Technika panoramowania (długi czas naświetlenia plus śledzenie poruszającego się obiektu), czyli tzw. panning. Inne techniki z wykorzystanie długiego czasu naświetlania – celowe poruszanie aparatem podczas wykonywania zdjęcia lub zmiana ogniskowej (zumowanie/zooming).
d) Głębia ostrości:
- Co to jest głębia ostrości
- Od czego zależy, jak ją kontrolować:
e) Sposoby widzenia:
- różne rodzaje perspektywy (linearna, ptasia, żabia i psia), czyli ustawienia aparatu względem fotografowanego obiektu
- Proporcje zdjęcia: poziom, pion, kwadrat, panorama.
- Budowanie perspektywy za pomocą dobrania odpowiedniej ogniskowej obiektywu i odległości od fotografowanego obiektu. Obiektywy szerokokątne przerysowują pierwszy plan, „rozciągają” perspektywę, sprawiają, że drugi i trzeci plan, czyli tło, wydaje nam się mniejszy niż obiekty blisko nas. Teleobiektywy spłaszczają perspektywę. Obiekty na drugim i kolejnych planach wydają się bliższe tym na pierwszym planie. Zachowane są również naturalne proporcje wielkości przedmiotów na pierwszym i kolejnych planach.
f) Plany fotograficzne: detal, portret, plan amerykański, plan pełny, plan totalny. Zalecane ćwiczenie: wykonaj zdjęcia w każdym z tych planów jakiegoś jednego tematu fotograficznego. Np.: temat „moja ulica” opowiadający o najbliższym otoczeniu w którym mieszkasz spróbuj sfotografować tak, żeby znalazły się w takiej opowieści różne plany.
g) Typowe sposoby kadrowania:
- złoty podział
- trójpodział
- złota spirala, czyli zasada według ciągu Fibonacciego
- kadr centralny
- kompozycja po przekątnej
- diagonalna kompozycja
h) Kontrast:
- kontrast walorowy - wynikający z położenia obok siebie na zdjęciu fragmentów jasnych i ciemnych. Im większa różnica pomiędzy jasnością obu plam i kiedy nie rozdziela ich coś pośredniego, tym większy kontrast. Taki kontrast nazywamy kontrastem walorowym.
- kontrast barwny oparty jest na kole barw i zasadzie kolorów sąsiadujących i dopełniających. Zdjęcie kolorystycznie kontrastowe, to takie gdzie dominują kolory dopełniające się (np. niebieski i żółty – kolory dopełniające się leżą naprzeciwko siebie w kole barw, a po zmieszaniu w równych proporcjach utworzą kolor czarny). Bardzo dobrze o kontraście w sztukach plastycznych opowiada tekst poniżej:
https://zpe.gov.pl/a/barwni-sasiedzi---o-wzglednosci-barw-kontrasty-barwne/Do3E0H3Mf
- kontrasty kształtów (okrągły vs kwadratowy, etc.)
- kontrast faktur (gładka, wypukła, wklęsła, błyszcząca, matowa, etc.)
- kontrast ruchu (wolno lub szybko, różnice ruchu w przeciwnych kierunkach, etc.)
- kontrast tematyczny (np. stare nowe, małe-duże, poważne-śmieszne, etc.)
3. Cyfrowy warsztat fotografa:
a) Postprodukcja – omówienie głównych cech i możliwości programu Adobe Lightroom, róznice z Photoshopem i przeglądarką Bridge.
b) Adobe Lightroom – podstawy:
- wybór, kadrowanie i podstawowa obróbka cyfrowego zdjęcia
- export, import.
- bezpieczne przechowywanie plików, sposoby opisywania i katalogowania – archiwizacji.
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: