Script: tradition and modernity 2700-L-PW-D1PTIW
The topics discussed include: terminology related to the letter (typography), detailed analysis of the structure of the magazine; world classifications; various typefaces - from classic to contemporary; rules for selecting a typeface for a selected type of publication; microfabricity and microtypography (selection of the degree of writing of the line spacing, column, evaluation of kerning and tracking); composition and. ortotypography - correct use of hyphens, half-seals, quotes, apostrophes, numbers, etc., as well as refining publications with important elements not recognized by amateurs, such as nautical digits, ligatures, initials and others.
Type of course
Mode
Prerequisites (description)
Course coordinators
Learning outcomes
The graduate knows and understands:
the meaning and role of writing in culture and science throughout history; basic terminology related to writing in the historical and contemporary context; principles of protection of industrial property and copyright regarding fonts (K_W01, K_W02, K_W03, K_W06)
The graduate can:
properly choose sources and information about the culture of the magazine; carry out a critical analysis and interpretation of the functioning of institutions, facilities and services related to writing over the course of time using typical methods allowing to assess their significance and influence in the historical and cultural process; present substantive arguments and make a synthetic summary showing the magazine as an inspiration for contemporary book designers and other publications; (K_U01, K_U03, K_U04, K_U07)
The graduate is willing to:
active participation in activities for the preservation of cultural heritage (with particular emphasis on the writing heritage); participation in cultural life as a co-creator of various publications and a competent reader. (K_K02, K_K04)
Assessment criteria
Methods based on the word: lecture, story, description, discussion, work with the text.
Methods based on the practical activity of students (independent performance of projects, presentations).
Activating methods: brainstorming, discussion of problem issues.
The student will receive a valid final grade based on a test covering the knowledge gained during the course. Passing on the assessment of the exercises is a condition to take the written exam.
The student will also be subject to a disposition assessment, which will express his preparation for classes and the readiness of critical analysis of the problems discussed.
Attendance at the classes (at most two absences are allowed).
Practical placement
none
Bibliography
Ala ma font(a) – warsztaty projektowania krojów pism przeznaczonych do publikacji dla dzieci, Katowice [online] https://issuu.com/warsztatgraficznyewasatalecka/docs/lapikon_3_jan_small
Ala ma pióro – warsztaty projektowania krojów pism inspirowanych kaligrafią, Katowice 2012 [online] https://issuu.com/warsztatgraficznyewasatalecka/docs/lapikon_3_jan_small/
Ambrose G., Harris P., Typografia, Warszawa 2008.
Angielsko-polski słownik terminów poligraficznych. Warszawa 2010.
Baines P., Haslam A., Pismo i typografia, Warszawa 2010.
Bieńkowska B., Książka na przestrzeni dziejów, Warszawa 2005.
Bierkowski T., O typografii, Gdańsk 2008.
Bierkowski T., Racjonalna relatywizacja w stosowaniu reguł typograficznych, „Acta Poligraphica” 2013, nr 1, s. 51-58, [online] http://www.cobrpp.com.pl/actapoligraphica/uploads/pdf/AP2013_01_Bierkowski.pdf
Bona Nova, [online] http://bonanova.wtf
Chwałowski R., Typografia typowej książki, Gliwice 2001, 2002.
Dunin J., Pismo zmienia świat. Czytanie, lektura, czytelnictwo, Warszawa 1998.
Frutiger A.: Człowiek i jego znaki, tłum. Cz. Tomaszewska. Warszawa 2015.
Gaziński E., Liternictwo, Poznań 1998.
Gieysztor A., Zarys dziejów pisma łacińskiego, Warszawa 1979.
Gill E., Esej o typografii, przeł. M. Komorowska, Kraków 2016.
Gregory P. L., Oko i mózg. Psychologia widzenia, Warszawa 1971.
Highsmith C., Niezbędnik typograficzny, czyli o akapitach w kilku paragrafach, , tł. A. Gorgoń, Kraków 2015.
Hochuli J., Detal w typografii, Kraków 2009.
Houston K., Ciemne typki : sekretne życie znaków typograficznych, przeł. M. Komorowska, Kraków 2015.
Jackowski B., Jeszcze jeden font kaligraficzny, , „Acta Poligraphica” 2014, nr 3, s. 53-58, [online] http://www.cobrpp.com.pl/actapoligraphica/uploads/pdf/AP2014_01_Jackowski.pdf
Jackowski B., Komputer i jego znaki, „Acta Poligraphica” 2013, nr 2, s. 23-34, [online] http://www.cobrpp.com.pl/actapoligraphica/uploads/pdf/AP2013_02_Jackowski.pdf
Jarzina J., Tajniki typografii dla każdego, Warszawa 2003.
Jean G., Pismo – pamięć ludzkości, Wrocław 1994.
Juda M., Pismo drukowane w Polsce XV-XVIII wieku, Lublin, 2001.
Kodzis M., Projektowanie czytelności, „Sztuka Edycji” 2016, nr 2, s.53-63. [online] http://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/sztukaedycji/index
Krause J., Lekcje typografii. Przykłady i ćwiczenia dla projektantów, Gliwice 2016.
Machalski M., Bona Nova – Nulle dies sine linea „Acta Poligraphica” 2017, nr 10, s. 9-22, [online] http://www.cobrpp.com.pl/actapoligraphica/uploads/pdf/AP2017_02_Machalski.pdf
Mitchell M., Wightman S., Typografia książki. Podręcznik projektanta, Kraków 2012.
Mrowczyk J., Niewielki słownik typograficzny, Gdańsk 2008.
Noordzij G., Kreska : teoria pisma; przeł. M. Komorowska, Kraków 2014.
Pawlikowska A., Nowy wymiar dawnej typografii, Gdańsk 2017, [online] https://asp.gda.pl/render-file/original/9417
Pismo nasze powszechne… rozmowa z Andrzejem Tomaszewskim, rozmawiała Katarzyna Wójcik, s. 24-27.
Przybyszewska A., Zmysłowy taniec ożywionych liter. Kilka słów o typografii elektronicznej, „Sztuka Edycji” 2016, nr 2, s. 41-52, [online] http://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/sztukaedycji/index
Repucho E., Typografia kompletna : kultura książki w twórczości Leona Urbańskiego. Wrocław 2016.
Richaudeau F., Podręcznik typografii i łamania kolumn czyli sztuki drukarskiej, Warszawa 1997.
Samara T., Kroje i kolory pisma, Warszawa 2010.
Shaun K., Tyler G., Typografia w relacji człowiek–komputer. Kognitywne i estetyczne implikacje wyboru i sposobu prezentacji kroju fontów, ‘Sztuka Edycji” 2016, nr 2, s. 125-132. [online] http://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/sztukaedycji/index
Słownik wydawcy, oprac. B. Kalisz, Warszawa 1997.
Stopa-Pielesz E., Estetyka w typografii wobec postulatu czytelności, Katowice 2009.
Szanto T., Pismo i styl, Wrocław 1986.
Sztuka książki: historia — teoria — praktyka, pod red. M. Komzy, Wrocław 2003.
Szydłowska A., Miliard rzeczy dookoła. Rozmowy z polskimi projektantami graficznymi, Kraków 2013.
Szydłowska A., Od solidarycy do TupoPolo. Typografia a tożsamości zbiorowe w Polsce po roku 1989, Wrocław 2018.
Tomaszewski A., Architektura książki dla redaktorów, poligrafów, grafików, autorów, księgoznawców i bibliofilów, Warszawa 2011.
Tomaszewski A., Giserzy czcionek w Polsce, Warszawa 2009.
Tomaszewski A., Leksykon pism drukarskich, Warszawa 1996.
Tomaszewski A., Odlewnia Czcionek Samuela Orgelbranda Synów, „Acta Poligraphica” 2013, nr 1, s. 107-116.[online] http://www.cobrpp.com.pl/actapoligraphica/uploads/pdf/AP2013_01_Tomaszewski.pdf
Tomaszewski Andrzej: Projektowanie pism drukarskich w Polsce. „Poligrafika” 2000 nr 7, s. 71–72; nr 8, s. 77–78; nr 9, s. 65–66; nr 11, s. 75–76; nr 12, s. 95–97.
Trzaska F., Podstawy techniki wydawniczej, Warszawa 1987.
Trzaska F., Poradnik redaktora, Warszawa 1976.
Trzaska F., Podstawy techniki wydawniczej, Warszawa 1987.
Trzaska F., Poradnik redaktora, Warszawa 1976.
Tschichold J., Nowa typografia, Łódź 2011.
Tyczkowski K., Lettera magica, – przewodnik po sztuce typografii, Warszawa 2005.
TypoPolo, Warszawa 2014.
W poszukiwaniu odpowiedniej formy: rola wydawcy, typografa, artysty i technologii w pracy nad książką, pod red. M. Komzy, Wrocław 2012
Warsztaty młodych edytorów [online] https://issuu.com/kneuj/docs/wme-rabka-zdroj-2015
Weber H., Kursywa, wyróżnienie w typografii, przeł. P. Piszczatowski, Kraków 2017.
Willberg H. P., Forssman F., Pierwsza pomoc w typografii. Poradnik używania pisma, tłum. M. Szalsza, Gdańsk 2006.
Williams R., Jak składać tekst? Komputer nie jest maszyną do pisania, Gdańsk 2003.
Williams R., Typografia od podstaw. Projekty z klasą, tłum. Z. Waśko, Gliwice 2016.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: