Methods of working with children and youth readers – lecture 2700-L-IN-Z3MPCD
Description
Children and youth readers will be characterized, including the process of development of reading interests. Important organizational elements of children and youth libraries, e.g. location, place, collections, activities, will be discussed, in the context of international guidelines and examples of the activities of foreign and Polish libraries. Particular attention will be paid to the methods and forms of work, their classification and characteristics.
Type of course
Mode
Prerequisites (description)
Course coordinators
Learning outcomes
KNOWLEDGE:
- Has systematic detailed knowledge in the field of book and information science;
- Has knowledge of the relations between book and information science with other branches of learning and disciplines belonging to the field, which pursued studies belong to;
SKILLS:
- Has basic research skills encompassing formulating and analysing research problems, choosing the methodology and tools, processing and presenting the results in the field of book and information science;
- Is capable of using basic theoretical projections, scientific paradigms and terms appropriate to the field of book studies and library science in typical professional situations.
- Knows how to prepare typical oral presentations in Polish, and in a foreign language generally accepted as basic for book and information studies, with relation to detailed issues, utilizing basic theoretical projections and various sources.
SOCIAL COMPETENCES:
- Understands the need of permanent education;
- Is capable of cooperation and team-work, performing various roles is such activities;
- Is capable of appropriate distinction of priorities in the process of realization tasks set for himself and others;
- Correctly identifies and resolves dilemmas related to performing the jobs of librarian and information specialist;
- Is conscious of the responsibility for preserving the cultural heritage (with special emphasis of its written section) of the region, country;
- Participates in the cultural life, using various media and forms.
Assessment criteria
Evaluation methods and criteria:
Written exam.
Practical placement
lack-of
Bibliography
1) Andrzejewska Jadwiga: Bibliotekarstwo szkolne: teoria i praktyka. T. 2: Praca pedagogiczna. Warszawa: 1996.
2) Animacja czytelnictwa dziecięcego. Płock 2004.
3) Biblioteki dla młodych klientów – scenariusz. Bertelsman [2005].
4) Grabowska Dorota: Metody aktywizujące w pracy nauczyciela bibliotekarza. W: Bibliologia, biblioteki, bibliotekarze. Warszawa 2005 s. 149-161
5) Grabowska Dorota: Metody pracy z czytelnikiem dziecięcym w świetle międzynarodowych wytycznych. W: Biblioteki w systemie kultury jednoczącej się Europy. Warszawa 2007, s. 177-190.
6) Grabowska Dorota: Projekt jako metoda godna polecenia dla bibliotekarzy. W: Książka, biblioteka, informacja w kręgu kultury i edukacji. Warszawa 2008, s. 242-250.
7) Lewandowicz-Nosal Grażyna: Biblioteki dla dzieci wczoraj i dziś. Poradnik. Warszawa 2008.
8) Papuzińska Joanna: Biblioteki w służbie dzieciom. W: Biblioteka w otoczeniu społecznym. Warszawa 2000, s. 52-77.
9) Papuzińska Joanna: Dziecięce spotkania z literaturą. Warszawa 2007.
10) Pennac Daniel: Jak powieść. Warszawa 2007.
11) Wojciechowski Jacek: Praca z użytkownikiem w bibliotece. Warszawa 2000.
12) Zając Michał: Biblioteki i młodzież „przyjaciele, wrogowie, nieznajomi”? W: Biblioteka w otoczeniu społecznym. Warszawa 2000 s. 78-95.
13) Zając Michał: Rola biblioteki w systemie promocji niekomercyjnej. W: Promocja książki dziecięcej. Poradnik akademicki. Warszawa 2000 s. 92-123.
14) Zybert Elżbieta Barbara: Działalność IFLA na rzecz popularyzacji książki i czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. W: Ocalone królestwo: twórczość dla dzieci – perspektywy badawcze – problemy animacji. Warszawa 2009 s. 361-378.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: