Readership 2700-L-IN-Z2C
Readership in library and book studies. Basic concepts.
Psychological aspects of readership.
Sociological aspects of readership.
History of readership research. Research of readership history.
Qualitative and quantitative research on reading patterns
The Polish survey of reading: the Institute of Book and Readership, the National Library.
Readership promotion.
Type of course
Mode
Course coordinators
Learning outcomes
Student knows and understands:
- basic methodology of reading research,
- general knowledge of the concept, range, and goals of reading research,
- relations among reading and other disciplines and research fields,
- main trends in reading researchers,
- libraries' and other entities' engagement in reading promotion.
Student can:
- formulate a research problem, methodology and tools of its exploration,
- analyse research projects (reports) concerning reading patterns,
- develop own knowledge and research skills in reading problems, under supervision.
Student is ready for:
- identification and solving problems in reading promotion,
- participation in cultural life, if possible.
Assessment criteria
Didactic methods:
lecture with discussion.
Evaluation criteria:
oral or written examination.
Practical placement
lack-of
Bibliography
Carr N., Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg. Warszawa 2013.
Chymkowski R., Autobiografie lekturowe studentów. Warszawa 2011.
Furedi F., The history of reading. 2015.
Griswold W., McDonnell T., Wright N., Reading and the reading class in the twenty-first century. “Annual Review of Sociology” 2005 vol. 31 nr 1 s. 127-141. Dostępny w World Wide Web: http://www.academia.edu/582522/Reading_and_the_Reading_Class_in_the_Twenty-First_Century
Kierunki i formy transformacji czytelnictwa w Polsce. Polska Izba Książki, Warszawa 2013-2015
Kisilowska M., Paul M., Zając M., Jak czytają Polacy? Warszawa 2016.
Kołodziejska J., Szerokie okno biblioteki. Warszawa 2006.
Komza M., Badania nad historią czytelnictwa w Bibliotece Narodowej. „Roczniki Biblioteczne” 1998 R. 42 s. 174-180.
Koryś I., Dawidowicz-Chymowska O., Społeczny zasięg książki w Polsce w 2010 roku. Warszawa: IKiCz BN, 2013.
Koryś I., Wolff K., Wybieram książkę. Warszawa: IKiCz BN, 2010.
Kostecki J., Czytelnik w świecie wartości. W: Skalska-Zlat M., Żbikowska-Migoń A., red., Dokument, książka, biblioteka w badaniach naukowych i nauczaniu uniwersyteckim. Wrocław 2008 s. 85-113.
Krajewski M., W kierunku relacyjnej koncepcji uczestnictwa w kulturze, „Kultura i Społeczeństwo” 2013, nr 1.
Lecce, S., Bianco, F., & Hughes, C. (2021). Reading minds and reading texts: Evidence for independent and specific associations. Cognitive Development, 57, 101010.
Migoń K., O współczesnej sytuacji badawczej w naukach o książce, bibliotece i informacji. „Przegląd Biblioteczny” 2008 R. 76 z. 1 s. 14-21.
Siekierski S., Czytania Polaków w XX wieku. Warszawa 2000.
Tubylewicz K., Diduszko-Zyglewska A., red., Szwecja czyta, Polska czyta. Warszawa: Krytyka Polityczna, 2015.
Wojciechowski J., Czytelnictwo. Kraków 2000.
Wojciechowski J., Odbiór komunikatów z Internetu i z druku. "Przegląd Biblioteczny" 2011 z. 3. s. 305-340.
and reading reports of IKiCz BN.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: