Rhetoric and Eristic 2700-L-DM-Z4REER
The course covers the issues in public communication, mainly with regard to persuasion. Based on the heritage of classical rhetoric and new theories of persuasive communication, we shall analyze the psychological and linguistic conditions of efficient discourse, and most often applied tropes and rhetorical figures. Elements of practical exercise pertain mainly to the linguistic and non-linguistic organization of interpersonal contact and issues linked to linguistic efficiency (choice of arguments, construction of discourse) and effectiveness.
Type of course
Course coordinators
Learning outcomes
KNOWLEDGE
Participants need to know how to construct the communication depending on the audience, medium, and time; distinguish persuasive techniques, identify the rhetorical means;
SKILLS
Participants are to form their own disposition of public speaking and ability to analyze public communication from the point of credibility, persuasion, and the attractiveness of the text.
Practical placement
Lack of
Bibliography
1. Obowiązkowa
M. Kochan, Pojedynek na słowa. Techniki erystyczne w publicznych sporach, Kraków 2005
M. Rusinek, A. Załazińska, Retoryka podręczna, czyli jak wnikliwie słuchać i przekonujaco mówić, Kraków 2005
K. Szymanek, Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Warszawa 2001
2. Uzupełniajaca
J. Bralczyk, Język na sprzedaż, Bydgoszcz 2000
Dyskurs jako struktura i proces, red. T.A. van Dijk, tł. G. Grochowski, Warszawa 2001
E. Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, tł. H. Datner-Śpiewak, P. Śpiewak, Warszawa 2000
W. Pisarek, Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2002, cz. 2: Działanie
T. Pszczołowski, Umiejetność przekonywania i dyskusji, Gdańsk 2002
M. Tokarz, Argumentacja. Perswazja. Manipulacja, Gdańsk 2006
A. Wiszniewski, Jak przekonująco mówic i przemawiać, Wrocław 1999
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: