Word in the context of photography 2700-L-DM-D6SŁFO-FPR
During the classes, students will get acquainted with the reportage in a theoretical and practical way. They will learn about the history, structure and types of reportage, the place where the reportage is made, they will get to know the best authors of this genre. During practical classes, they gain skills allowing for independent attempts to create individual components of this genre. In the finale, they create their own reportage accompanying the photojournalism. The correlation of text and image is very important - reportages written in class accompany of photojournalisms carried out in the photographic studios of the Department of Photography and Journalist Genology.
In addition, students will learn how to construct a BA thesis, how to signal, develop and justify the arguments contained therein, how to create a bibli-ography and properly cite.
Course coordinators
Learning outcomes
After completing the course, students:
KNOWLEDGE: can recognize a reportage against other forms
journalistic, knows its genesis, linguistic construction,
characteristic features, types, also know authors valued for reportage - can give examples of their work;
SKILLS: independently constructs and writes a press reportage accompa-nying a photoreportage or a portrait photograph; he is constructing correctly in terms of text content bachelor's thesis;
OTHER COMPETENCES: he knows what is intertextuality and can correct-ly use dialogues in his own texts; correctly quotes and quotes statements of people (heroes of reportage) and fragments of other works; can adjust the length of the text to the requirements of the ordering editor.
Assessment criteria
assessment of student:
- continuous evaluation (current preparation, attendance, activity) - 25 percent.
- mid-semester written control texts - 20 percent
- written work semester (reportage) - 55 percent
Practical placement
lack of
Bibliography
Herman Wilga, Interpunkcja i składnia. Poradnik dla tych, którzy pierwszy raz…, Pazdro 2015;
Edward Polański, Zasady pisowni i interpunkcji/ PRAKTYCZNY POMOCNIK STUDENTA, PWN 2008;
Kazimierz Wolny-Zmorzyński, Reportaż, jak go napisać?, WSiP 2004;
Mariusz Szczygieł (pod red.), 100/XX. Antologia polskiego reportażu XX wieku, Wydawnictwo Czarne 2014;
Zygmunt Ziątek Nowa formuła reportażu społecznego, Katarzyna Buszkowska Reportaż w komunikacji z czytelnikami i Fotografia reportażowa w relacji z tekstem, oraz Anna Jakubas Reportaż wirtualny. Nowe dziennikarstwo internetowe [w] Literatura bez fikcji. Między sztuką a codziennością, w stronę nowej syntezy (3), red. M.Hopfinger, Z.Ziątek, T.Żukowski, IBL PAN 2018;
UZUPEŁNIAJĄCO:
Hanna Krall, Fantom Bólu. Reportaże wszystkie, Wydawnictwo Literackie 2017;
Agnieszka Wójcińska, Reporterzy bez fikcji, Wydawnictwo Czarne 2011;
Filip Spronger, Wanna z kolumnadą. Reportaże o polskiej przestrzeni, Wydawnictwo Czarne 2013;
Alfred Ligocki, Czy istnieje fotografia socjologiczna?, Wydawnictwo Literackie 1987;
Justyna Kopińska, Polska odwraca oczy, Świat Książki 2016.
Ponadto bieżące reportaże towarzyszące fotoreportażom w Polityce (dział Na własne oczy), Dużym Formacie GW, National Geographic, na stronie TESTIGO Documentary i in., wskazane np. przez uczestników zajęć;
Także: Eco Umberto, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Uniwersytet Warwszawski 2008
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: