Conducted in
terms:
2023L, 2024L
Erasmus code: 15.1
ISCED code: 0321
ECTS credits:
4
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Journalism, Information and Book Studies
Workshop basics of photography 2700-L-DM-D2PPFO-FPR
This course has not yet been described...
Type of course
obligatory courses
Prerequisites (description)
(in Polish) 1. Obsługa aparatu fotograficznego i obiektywów:
a) Budowa aparatu fotograficznego
b) podstawowe tryby pracy: manulalny (M), preselekcja czasu (S/Tv), preselekcja przysłony (A/Av)
c) Oznaczenia na obiektywie – jak odczytać ogniskową, przysłonę (jasność obiektywu), średnicę oraz minimalną odległość ostrzenia.
d) Rodzaje obiektywów szerokokątne, standardowe, teleobiektywy.
e) Wielkości matryc w aparatach cyfrowych i materiałów światłoczułych w aparatach analogowych: matryce jednocalowe w aparatach kompaktowych, aparaty małoobrazkowe (pełna klatka oraz APS-C), format mikro 4/3, aparaty średnio formatowe, wielki format.
f) Prawidłowa ekspozycja – korzystanie z wbudowanego w aparat światłomierza. Drabinka światłomierza. Konieczność prześwietlenia lub niedoświetlenia zdjęcia w określonych sytuacjach. Kompensacja ekspozycji w trybach preselekcji. Trójkąt ekspozycji.
g) Ustawianie formatu zapisu plików na karcie pamięci (pliki RAW, jpg).
h) Ustawienie ostrości – tryby manualny oraz tryby automatycznego ustawiania ostrości – autofocus. Tryb ciągły, tryb pojedynczy. Jak wybrać punkt lub strefę ustawienia ostrości.
i) Ustawienia balansu bieli – czym jest kolor, a czym barwa w fotografii. Jak poprzez ustawienia balansu w bieli w aparacie wpływamy na kolorystykę zdjęcia. Kiedy precyzyjne ustawienie balansu bieli jest najważniejsze, a kiedy może być wtórne i realizowane w procesie postprodukcji.
j) Seryjne i pojedyncze wykonywanie zdjęć. Samowyzwalacz.
2. Fotografowanie:
a) Ustawianie prawidłowej ekspozycji. Korzystanie z drabinki światłomierza w praktyce. Kiedy należy wbrew wskazaniom światłomierza prześwietlić, a kiedy nie doświetlić zdjęcie.
b) Wysoki i niski klucz, zdjęcia o normalnej (przeciętnej) relacji cieni, tonów średnich i świateł, korzystanie z histogramu jako dodatkowej informacji o poprawności naszego ustawienia ekspozycji.
c) Zdjęcia z długim i krótkim czasem naświetlania. Kiedy zamrozić ruch, a kiedy celowo poruszyć zdjęcie. Zalecane ćwiczenia – zamrożenie (krótki czas naświetlania) ruchu szybko poruszającego się obiektu (pojazdu, biegacza, roweru, zwierzęta, dziecka). Długie czasu naświetlania – zdjęcia „z ręki” oraz ze statywu. Technika panoramowania (długi czas naświetlenia plus śledzenie poruszającego się obiektu), czyli tzw. panning. Inne techniki z wykorzystanie długiego czasu naświetlania – celowe poruszanie aparatem podczas wykonywania zdjęcia lub zmiana ogniskowej (zumowanie/zooming).
d) Głębia ostrości:
- Co to jest głębia ostrości
- Od czego zależy, jak ją kontrolować:
e) Sposoby widzenia:
- różne rodzaje perspektywy (linearna, ptasia, żabia i psia), czyli ustawienia aparatu względem fotografowanego obiektu
- Proporcje zdjęcia: poziom, pion, kwadrat, panorama.
- Budowanie perspektywy za pomocą dobrania odpowiedniej ogniskowej obiektywu i odległości od fotografowanego obiektu. Obiektywy szerokokątne przerysowują pierwszy plan, „rozciągają” perspektywę, sprawiają, że drugi i trzeci plan, czyli tło, wydaje nam się mniejszy niż obiekty blisko nas. Teleobiektywy spłaszczają perspektywę. Obiekty na drugim i kolejnych planach wydają się bliższe tym na pierwszym planie. Zachowane są również naturalne proporcje wielkości przedmiotów na pierwszym i kolejnych planach.
f) Plany fotograficzne: detal, portret, plan amerykański, plan pełny, plan totalny. Zalecane ćwiczenie: wykonaj zdjęcia w każdym z tych planów jakiegoś jednego tematu fotograficznego. Np.: temat „moja ulica” opowiadający o najbliższym otoczeniu w którym mieszkasz spróbuj sfotografować tak, żeby znalazły się w takiej opowieści różne plany.
g) Typowe sposoby kadrowania:
- złoty podział
- trójpodział
- złota spirala, czyli zasada według ciągu Fibonacciego
- kadr centralny
- kompozycja po przekątnej
- diagonalna kompozycja
h) Kontrast:
- kontrast walorowy - wynikający z położenia obok siebie na zdjęciu fragmentów jasnych i ciemnych. Im większa różnica pomiędzy jasnością obu plam i kiedy nie rozdziela ich coś pośredniego, tym większy kontrast. Taki kontrast nazywamy kontrastem walorowym.
- kontrast barwny oparty jest na kole barw i zasadzie kolorów sąsiadujących i dopełniających. Zdjęcie kolorystycznie kontrastowe, to takie gdzie dominują kolory dopełniające się (np. niebieski i żółty – kolory dopełniające się leżą naprzeciwko siebie w kole barw, a po zmieszaniu w równych proporcjach utworzą kolor czarny). Bardzo dobrze o kontraście w sztukach plastycznych opowiada tekst poniżej:
https://zpe.gov.pl/a/barwni-sasiedzi---o-wzglednosci-barw-kontrasty-barwne/Do3E0H3Mf
- kontrasty kształtów (okrągły vs kwadratowy, etc.)
- kontrast faktur (gładka, wypukła, wklęsła, błyszcząca, matowa, etc.)
- kontrast ruchu (wolno lub szybko, różnice ruchu w przeciwnych kierunkach, etc.)
- kontrast tematyczny (np. stare nowe, małe-duże, poważne-śmieszne, etc.)
3. Cyfrowy warsztat fotografa:
a) Postprodukcja – omówienie głównych cech i możliwości programu Adobe Lightroom, róznice z Photoshopem i przeglądarką Bridge.
b) Adobe Lightroom – podstawy:
- wybór, kadrowanie i podstawowa obróbka cyfrowego zdjęcia
- export, import.
- bezpieczne przechowywanie plików, sposoby opisywania i katalogowania – archiwizacji.
Course coordinators
Practical placement
Lack of
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: