Scientific information sources 2700-L-API-D2IS-N
The aim of the course is to familiarize students with issues related to scientific information collection, use and re-use, dissemination and evaluation for both scientific and business sectors.
Following issues will be discussed during the course:
1. evaluation of scientific productivity,
2. main sources of scientific information (Polon, Web of Science, Scopus, Academia, Researchgate, Google Scholar),
3. additionally: Visualization of scientific information - example of VOSviewer.
Type of course
Mode
Prerequisites (description)
Course coordinators
Learning outcomes
Absolwent zna i rozumie:
- strategie wyszukiwania informacji w źródłach informacji naukowej
- metody oceny poszczególnych, wybranych rodzajów zasobów informacji naukowej (co informacja nam mówi)
Absolwent potrafi:
- wskazać i wykorzystać źródła informacji adekwatne dla informacji naukowej
- oceniać jakość źródeł informacji naukowej, uwzględniając jej cechy formalne i treściowe
- zaplanować i zrealizować strategię wyszukiwania informacji w celu rozwiązania przykładowego problemu i/lub zrealizowania potrzeby informacyjnej użytkownika
Assessment criteria
1. Activity:
a) four classes and more - 20%;
b) three classes - 15%;
c) two classes - 10%;
d) one class – 5%.
e) no activity – 0%.
2. Project– up to 80%.
Final grades:
5: 91-100%
4,5: 81-90%
4: 71-80%
3,5: 61-70%
3: 50-60%
2: less than 50%
Final positive grades cannot be improved.
Practical placement
none
Bibliography
1. Białka, N. (2019). Obecność przedstawicieli polskiej informatologii i bibliologii w serwisach społecznościowych dla naukowców Academia.edu i Researchgate. Przegląd Biblioteczny, z. 2, 167-184. https://doi.org/10.36702/pb.156
2. Martín-Martín, A., Orduna-Malea, E., Thelwall, M., Delgado López-Cózar, E. (2018). Google Scholar, Web of Science, and Scopus: A systematic comparison of citations in 252 subject categories. Journal of Informetrics, 12(4), 1160-1177. https://doi.org/10.1016/j.joi.2018.09.002
3. Mróz, K. (2019). Ewaluacja jakości działalności naukowej. W: M. Radajewski & R. Chęciński (Red.), Nauka i szkolnictwo wyższe w przededniu wejścia w życie Ustawy 2.0. Tom II: Aspekty teoretyczne i ustrojowe (s. 159-212). Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. https://bit.ly/3PEPjk9
4. Śliwa, L. (2016). Rankingi jako źródło informacji o uczelniach. PTINT, z. 4, s. 42-58. https://bit.ly/3PCC9nO
5. van Eck, N.J., Waltman, L. (2010). Software survey: VOSviewer, a computer program for bibliometric mapping. Scientometrics, 84, 523–538. https://doi.org/10.1007/s11192-009-0146-3
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: