Libraries - the media - users 2700-BSPU-BSP
The following specific issues will be addressed:
Part 1. Mass society
- mass society, mass culture, popular culture
- mass media and mass communication
- media usage in Europe and in Poland
- social diversity of media use
- readership
- public libraries as mass libraries
Part 2. Information society
- the origins and definitions of the information society
- features and functions of the information society
- digital division, digital exclusion
- information competences and their levels
- information society research (DESI)
- libraries and their functions in the information society
Part 3. Network society
- definition of network and network society
- network society theory
- development of the Internet network in Poland (households, enterprises, schools)
- computerization of libraries
- open access and library contribution to OA
- library as a network node
- concepts of the library as a third place, meeting place, safe and therapeutic place, participatory library
- training digital competences in libraries - foreign and domestic examples
Type of course
Mode
Prerequisites (description)
Course coordinators
Learning outcomes
KNOWLEDGE
Has general knowledge in the field of book and information science.
Knows and understands basic methods of analysis and interpretation of various cultural products proper for selected traditions or research schools in the field of book and information science and the disciplines proper for library and information science.
Knows and understands basic terms and rules concerning the protection of industrial and intellectual property, which are applied in library and information activities and in education.
SKILLS
Knows how to independently acquire knowledge and develop research skills in the field of book and information science under the guidance of a scientific tutor.
Knows how to prepare typical oral presentations in Polish, and in a foreign language generally accepted as basic for book and information studies, with relation to detailed issues, utilizing basic theoretical projections and various sources.
SOCIAL COMPETENCES
Understands the need of permanent education.
Is capable of cooperation and team-work, performing various roles is such activities.
Is capable of appropriate distinction of priorities in the process of realization tasks set for himself and others.
Correctly identifies and resolves dilemmas related to performing the jobs of librarian and information specialist.
Participates in the cultural life, using various media and forms.
Assessment criteria
The condition for completing the course is obtaining a sufficient number of attendance.
Practical placement
none
Bibliography
1. Baranowski, M. (2012). Przyczynek do krytyki społeczeństwa sieciowego: od sieci społecznych do sieci wszystkich sieci. [W:] Baranowski, M. i in. (red.). Społeczeństwo sieciowe - między wolnością a zniewoleniem, s. 15-31. Poznań: Wydawnictwo Naukowe WSNHiD,
2. Buregwa-Czuma, S., Garwol, K. (2011). Definicje, właściwości i funkcje społeczeństwa informacyjnego. Dydaktyka informatyki, nr 6, s. 30-37.
3. Castells, M. (2013). Władza komunikacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
4. Goban-Klas, T. (2011). Wartki nurt mediów: ku nowym formom społecznego życia informacji. Kraków: Universitas.
5. Goliński, M. (2011). Społeczeństwo informacyjne - geneza koncepcji i problematyka pomiaru. Warszawa, Szkoła Główna Handlowa.
6. Golka, M. (2007). Socjologia kultury. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
7. Grodzka, D. (2009). Społeczeństwo informacyjne – idea, programy, badania. [W:] D. Grodzka (red.), Społeczeństwo informacyjne, s. 9-37. Warszawa, Biuro Analiz Sejmowych.
8. Hvenegaard Rasmussen, C. (2016). The participatory public library: the Nordic experience. New Library World, vol. 117, iss. 9/10, pp. 546-556.
9. Jasiewicz, J. (2012). „Trzecie miejsce”. Biblioteka jako centrum życia społeczności lokalnej. [W:] J. Dzieniakowska i M. Olczak-Kardas (red.), Książka, biblioteka, informacja: między podziałami a wspólnotą, s. 713–723. Kielce: Uniwersytet Jana Kochanowskiego.
10. Kisilowska, M. (2010). Biblioteka w sieci - sieć w bibliotece: wybrane społeczne i kulturowe aspekty współczesnego bibliotekarstwa. Warszawa: Wydawnictwo SBP.
11. Luterek, M. Mierzalność społeczeństwa informacyjnego za pomocą wskaźników prostych. [W:] B. Sosińska-Kalata, M. Przastek-Samokowa (red.), Od informacji naukowej do technologii społeczeństwa informacyjnego, s. 1-12. Dostępny w: http://bbc.uw.edu.pl/Content/20/10.pdf.
12. McQuail, D. (2007). Teoria komunikowania masowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
13. Michalczyk, S. (2019). Teoria komunikowania masowego: skrypt dla studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej. Katowice: Uniwersytet Śląski.
14. van Dijk, J. (2010). Społeczne aspekty nowych mediów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: