European Civilization 2105-M-D1ECEU
The main goal of the course is to present chosen aspects of European civilisation's history, with a special emphasis on the events and ideas that influenced the shape of contemporary Europe as well as it's position on the global scene. Such an approach should enable students to better comprehend how the past influences European politics, society and culture. Moreover, it should enhance their understanding of the ideas behind European integration project, which in the socio-cultural sphere focuse around the concept of European identity.
The course is addressed to MA-level students and draws on their knowledge on social and cultural history of Europe gained during their undergraduate studies.
Type of course
Course coordinators
Learning outcomes
At the end of a teaching process a student will:
1. know and understand
- chosen methods and tools for describing social structures and processes,
- social and cultural problems of contemporary Europe.
- social, economic and cultural changes undergoing in Europe
2. be able to
- prepare an oral presentation discussing chosen aspects of European studies according to academic standards.
- take a part in a discussion.
3. be ready to
- participate consciously in European culture
Assessment criteria
When the class consist of less than 40 students, oral exam: knowledge of the course material and one reading chosen from suggested literature.
When the class consist of more than 40 students, written exam: knowledge of the course material (10 multiple-choice questions and 2 short answer questions i.e. 2/3 of a grade) and one reading chosen from suggested literature (1/3 of a grade).
In case of on-line exams, students will be asked to write an essay based on suggested literature (a topic will be suggested by the lecturer, essays' lenght: 11.000-15.000 signs).
Bibliography
Literature:
- Z. Bauman, Europa: niedokończona przygoda, Kraków 2005.
- U. Beck, E. Grande, Europa kosmopolityczna. Społeczeństwo i polityka w drugiej nowoczesności, Warszawa 2009.
- N. Bobbio, Liberalizm i demokracja, Kraków 1998.
- F. Braudel, Gramatyka cywilizacji, Warszawa 2006.
- N. Davies, Europa: rozprawa historyka z historią, Kraków 1999.
- Dziesięć wieków Europy: studia z dziejów kontynentu, red. J. Żarnowski, Warszawa 1983.
- J. Goody, Kradzież historii, Warszawa 2009.
- J. Habermas, Obywatelstwo a tożsamość narodowa. Rozważania nad przyszłością Europy, Warszawa 1993.
- A. Horolets, Obrazy Europy w polskim dyskursie publicznym, Kraków 2006.
- T. Judt, Powojnie. Historia Europy od roku 1945, Poznań 2008.
- J. Kieniewicz, Wprowadzenie do historii cywilizacji Wschodu i Zachodu, Warszawa 2003.
- J. Kochanowicz, Cud europejski i zacofanie gospodarcze Europy Wschodniej, w: Cywilizacja europejska: różnorodność i podziały, red. M. Koźmiński, Kraków 2014, s. 457-475.
- J. Kołakowski, Jezus Chrystus – prorok i reformator, w: tegoż, Nasza wesoła apokalipsa: wybór najważniejszych esejów, Kraków 2010, s. 107-125.
- W. Lipoński, Dzieje kultury europejskiej [t.1-2], Warszawa 2020.
- Ph. Nemo, Co to jest Zachód?, Warszawa 2006.
- K. Pomian, Europa jako pluralistyczna wspólnota wartości, w: tegoż, Europa i jej narody, wyd. poszerzenie, Gdańsk 2004, s. 217-227.
- K. Pomian, Niższe? Wyższe? Równe? Cywilizacja europejska wobec innych, „Przegląd Historyczny”, nr 5/2005, s. 391-401.
- J. Rifkin, Europejskie marzenie: jak europejska wizja przyszłości zaćmiewa American dream, Warszawa 2005.
- E. Said, Orientalizm, Poznań 2005.
- J. Sowa, Fantomowe ciało króla: peryferyjne zmagania z nowoczesną formą, Kraków 2011.
- I. Wallerstein, Analiza systemów-światów: wprowadzenie, Warszawa 2007.
- I. Wallerstein, Europejski uniwersalizm. Retoryka władzy, Warszawa 2007.
- E.R. Wolf, Europa i ludy bez historii, Kraków 2009.
- L. Wolff, Wynalezienie Europy Wschodniej. Mapa cywilizacji w dobie Oświecenia, Kraków 2020.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: