New media 2102-BW-L-D5NOME-KZB
After completing the course the student will be new media knew and could benefit from the selected channels belonging to the new media and obtain information from them. Subject is a theoretical and practical. The pass mark for the course is substantive activity during the classes, preparation and presentation of the project prepared by the research case study (case study). Students may leave a maximum of two classes.
Term 2023Z:
After completing the course the student will be new media knew and could benefit from the selected channels belonging to the new media and obtain information from them. Subject is a theoretical and practical. The pass mark for the course is substantive activity during the classes, preparation and presentation of the project prepared by the research case study (case study). Students may leave a maximum of two classes. |
Term 2024Z:
After completing the course the student will be new media knew and could benefit from the selected channels belonging to the new media and obtain information from them. Subject is a theoretical and practical. The pass mark for the course is substantive activity during the classes, preparation and presentation of the project prepared by the research case study (case study). Students may leave a maximum of two classes. |
Prerequisites (description)
Course coordinators
Mode
General: Classroom | Term 2024Z: Classroom | Term 2023Z: Classroom Remote learning |
Learning outcomes
KNOWLEDGE
EK1 - Has knowledge from a contemporary perspective about mutual relations between an individual and society. He knows the concepts of individual and collective identity, defines the basic concepts of micro- and macrosociology regarding the relationship of an individual and a community (W02).
SKILLS
EK2 - Has the ability to understand the causes and course of and to forecast phenomena in the sphere of politics; is able to research and explain the role of social, economic and cultural structures in the contemporary state and world (U02);
EK3 - Can use theoretical knowledge to describe security issues of various types (U03);
EK4 - Has the ability to collect, hierarchize, process and present information in the field of security (U04);
COMPETENCES
EK5 - Can identify and define basic priorities to counteract threats to the functioning social structures, the state and the legal and political order prevailing in it (K01)
EK6 - Can deepen, supplement and improve the acquired knowledge (K06).
Assessment criteria
The pass mark for the course is activity during the classes, preparation and presentation of the project prepared by the research case study (case study). Students may leave a maximum of two classes.
Practical placement
None
Bibliography
M. Meller, Praktyczny OSINT z wykorzystaniem technologii internetowych, [w:] Zawód infobroker. Polski rynek informacji, S. Cisek, A. Januszko-Szakiel (red. nauk.), Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa 2015, s. 311-323.
G. Dobrowolski i in., Wsparcie informatyczne dla analizy otwartych źródeł informacji w Internecie w walce z terroryzmem. Zarys problemu, [w:] Praktyczne elementy zwalczania przestępczości zorganizowanej i terroryzmu. Nowoczesne technologie i praca operacyjna, L. Paprzycki, Z. Rau (red. nauk.), Wolters Kluwer, Warszawa 2009.
D. Mider, Cyfrowy Panoptykon. Internet jako narzędzie nadzoru informacyjnego państwa nad społeczeństwem, [w:] Bezpieczeństwo współczesnego świata. Społeczeństwo, ekonomia, prawo, K. Wilczyńska, K. Adamek (red. nauk.), Instytut Wydawniczy „Maiuscula”, Poznań 2013, ISBN: 9788361449058, s. 79-106.
P. Kałużny, Techniki inwigilacji. Co nam grozi i jak się bronić?, PWN, Warszawa 2008, Rozdział 8. Radio i GSM, s. 79-91.
D. Mider, Internet jako narzędzie walki z cenzurą, [w:] Haktywizm. (Cyberterroryzm, haking, protest obywatelski, cyberaktywizm, e-mobilizacja), M. Marczewska-Rytko (red. nauk.), Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2014, s. 17-49.
D. Mider, O. Borówka, Internet – medium bez cenzury?, [w:] E.A. Marciniak (red.), Komunikowanie polityczne. Wybrane zagadnienia, „Studia Politologiczne”, t. 25, Dom Wydawniczy „Elipsa”, Warszawa 2012, s. 141-176.
D. Mider, Ukryty Internet – zagrożenie bezpieczeństwa narodowego?, [w:] Paradygmaty badań nad bezpieczeństwem. Jednostki, grupy i społeczeństwa, M. Kopczewski, A. Kurkiewicz, S. Mikołajczyk (red. nauk.), Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań 2015, ISBN 978-83-65096-18-0, s. 443-461.
D. Mider, Mappa Mundi ukrytego Internetu. Próba kategoryzacji kanałów komunikacji i treści, „EduAkcja. Magazyn edukacji elektronicznej”, 2015, 2 (10), ISSN: [e]2081-870X, s. 55-70. [6,2 pkt. ICI Journals Master List 2014]
D. Mider, Aneks 1. Klasyfikacja kanałów internetowej komunikacji, [w:] J. Garlicki (red.), Kultura polityczna Internautów w Polsce, „Studia Politologiczne”, t. 21, Dom Wydawniczy „Elipsa”, Warszawa 2011, s. 305-309.
D. Mider, Jak badać opinię publiczną w Internecie? Ewaluacja wybranych technik badawczych, tekst niepublikowany, udostępniany studentom przez prowadzącego zajęcia, ss. 10.
Term 2023Z:
1) M. Meller, Praktyczny OSINT z wykorzystaniem technologii internetowych, [in:] Zawód infobroker. Polski rynek informacji, S. Cisek, A. Januszko-Szakiel (ed.scient..), Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa 2015, pp. 311-323. |
Term 2024Z:
1) M. Meller, Praktyczny OSINT z wykorzystaniem technologii internetowych, [in:] Zawód infobroker. Polski rynek informacji, S. Cisek, A. Januszko-Szakiel (ed.scient..), Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa 2015, pp. 311-323. |
Notes
Term 2023Z:
None. |
Term 2024Z:
None. |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: