Serwisy internetowe Uniwersytetu Warszawskiego
Nie jesteś zalogowany | zaloguj się
Kierunki studiów > Studia II stopnia > Socjologia interwencji społecznych > Socjologia interwencji społecznych, stacjonarne, drugiego stopnia

Socjologia interwencji społecznych, stacjonarne, drugiego stopnia (S2-PRK-SIS)

Drugiego stopnia
Stacjonarne, 2-letnie
Język: polski

Kierunek studiów realizowany w ramach „Zintegrowanego Programu Rozwoju Dydaktyki – ZIP 2.0, jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS) (nr umowy: FERS.01.05-IP.08-0365/23-00).
Oznacza to, że studia na tym kierunku stwarzają dodatkowe możliwości rozwoju pasji i kompetencji przydatnych na intensywnie zmieniającym się rynku pracy.  

Uczestnicząc w Programie ZIP 2.0, dzięki funduszom europejskim, możesz korzystać m.in. z:
- dodatkowych zajęć prowadzonych przez praktyków i organizowanych we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym,
- warsztatów wspierających umiejętność pracy w zespołach międzynarodowych i wielokulturowych, 
- indywidualnych wyjazdów krajowych i zagranicznych w celach naukowych i zawodowych,
- różnych form współpracy z badaczami z zagranicy, 
- zróżnicowanej oferty obozów szkoleniowych, zajęć terenowych i wyjazdów studyjnych,
- środków finansowych na pokrycie kosztów studenckich badań naukowych, 
- Tutoringu, czyli indywidualnego wsparcia ze strony nauczycieli akademickich, 
- programu mentoringu zawodowego przygotowującego do wejścia na rynek pracy, 
- możliwości realizacji projektów zespołowych społecznie zaangażowanych.

Sprawdź zasady korzystania z oferty Programu ZIP 2.0.  (wkrótce).

Dziedzina: nauki społeczne

Dyscyplina: nauki socjologiczne

Język wykładowy: polski

Tytuł zawodowy, który uzyskasz po skończeniu studiów: magister

Gdzie i kiedy będziesz mieć zajęcia

Miejsce: ul. Karowa 18, Wydział Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego

Czas: czwartki i piątki

Jaką wiedzę, umiejętności i kompetencje zdobędziesz na tym kierunku

Zapraszamy na Socjologię życia publicznego, jeśli interesujesz się:

  • problemami i sprawami uznawanymi za publiczne oraz sposobami i mechanizmami zarządzania sprawami publicznymi i
  • działaniem instytucji odpowiedzialnych za kształt sfery publicznej

oraz chcesz:

  • być ekspertem / ekspertką w zakresie projektowania i ewaluacji polityk publicznych (np. polityki rynku pracy, wsparcia socjalnego, równouprawnienia, polityki zdrowotnej, edukacyjnej, rodzinnej, gospodarczej, rozwoju regionalnego, polityki miejskiej itd.)
  • działać - kształtując zmianę społeczną i potrzebujesz narzędzi przydatnych w rozwiązywaniu społecznych problemów
  • wiedzieć, w jaki sposób wykorzystywać wiedzę gromadzoną w naukach społecznych do przeprowadzania celowych zmianspołecznych
  • wiedzieć, na czym polega oparte na faktach kształtowanie polityk publicznych (evidence-based policy)
  • zbudować lub podnieść swoje umiejętności komunikowania wyników badań i analiz oraz wiedzy przydatnej w kształtowaniu życia publicznego.

Nauczysz się:

  • jak planować i oceniać rezultaty reform, programów interwencji i celowych zmianspołecznych
  • wykorzystywać techniki podejmowania decyzji oparte na teorii racjonalnego wyboru i wyboru społecznego (np. analizy kosztów i korzyści)
  • identyfikować źródła i istotę kontrowersjiwokół polityk publicznych
  • wizualizowaćdane i komunikować wyniki badań
  • opracowywać analizy i ekspertyzyw odpowiedzi na zapotrzebowanie różnych typów interesariuszy polityk publicznych
  • jak rozumieć procesy decyzyjnew sferze publicznej
  • korzystać z danychrejestrowych i Big Data
  • pracować zespołowoi przyjmować zróżnicowane role w zespole, w tym zarządzać jego pracą (leadership)

Celem studiów jest kształcenie badaczek i badaczy społecznych, którzy rozumieją proces planowania, przebieg i konsekwencje programów interwencji społecznej oraz potrafią poddawać je pogłębionej analizie, uwzględniając ich szerszy, społeczny i gospodarczy kontekst – zarówno na poziomie lokalnym, krajowym, jak i globalnym.

Gdzie możesz znaleźć pracę po ukończeniu studiów

Absolwentki i absolwenci kierunku mogą pracować w takich miejscach jak:

  • analityczne departamenty administracji publicznej w Polsce, w organizacjach ponadnarodowych i międzynarodowych;
  • merytoryczne wydziały jednostek samorządu terytorialnego (np. wydziały zdrowia, pomocy społecznej, edukacji czy polityki senioralnej w urzędach miast, gmin czy województw);
  • think tanki polskie, europejskie, międzynarodowe analizujące polityki publiczne;
  • działy analityczne firm i organizacji pozarządowych działających w sektorze publicznym lub współpracujących z sektorem publicznym (np. oferujących usługi społeczne użyteczności publicznej);
  • firmy badawcze oferujące analizy, badania i ekspertyzy dotyczące polityk publicznych, administracji samorządowej, trzeciego sektor.

Czego będziesz się uczyć na studiach

  • Zajęcia na pierwszym roku studiów zbudują Twoje teoretyczne i metodologiczne podstawy konieczne do pracy analitycznej i eksperckiej, przydatne w planowaniu, wdrażaniu i ewaluacji polityk publicznych i programów interwencji społecznej. Zajęcia podzielone są na blok metodologiczny, z kursami takimi jak: Dane makrospołeczne w badaniach porównawczych, Ewaluacja polityk publicznych, Partycypacja w zarządzaniu interwencją społeczną, Analiza kosztów i korzyści, Systematic reviews – metodologia przeglądu systematycznego, oraz blok zajęć bazowych skupionych na instytucjonalnej strukturze sfery publicznej w Polsce (w tym administracji publicznej) w kontekście porównawczym, na prawnych uwarunkowaniach polityki rozwoju społecznego, socjologii organizacji i zarządzania, kompetencjach menadżerskich i przywódczych oraz koncepcjach procesów stanowienia polityk publicznych (policymaking process).
  • W trakcie drugiego roku, będziesz realizować zespołowy projekt badawczy prowadzony w ścisłej kooperacji z partnerem zewnętrznym (np. organizacją sektora publicznego - administracji publicznej lub samorządowej, organizacją pozarządową, związkiem zawodowym, przedsiębiorstwem etc.). Będziesz brać udział w warsztatach i spotkaniach projektowych oraz w innych zajęciach odpowiadających tematyce projektu, którą mogą wyznaczać, na przykład, zagadnienia rynku pracy, zróżnicowania społecznego i nierówności, problemy dialogu społecznego, zdrowia, edukacji, ekologii czy migracji.
  • Najważniejsze formy zajęć na Socjologii życia publicznego to ćwiczenia, warsztaty i projekt badawczy, w trakcie których będziesz trenować umiejętności związane z analizowaniem polityk publicznych. Nieliczne zajęcia prowadzone są w formie systematyzujących wiedzę wykładów.
  • Wszystkie zajęcia odbywają się na Wydziale Socjologii UW przy ul. Karowej 18, w budynku dostosowanym do potrzeb osób z niepełnosprawnościami ruchowymi, w czwartki i piątki, co pozwoli Ci na łączenie studiów z pracą zarobkową bądź Twoimi innymi zobowiązaniami.
  • Kierunek studiów ma charakter interdyscyplinarny, a zajęcia prowadzone są przez zespół wykładowców nie tylko z Wydziału Socjologii, ale również z Wydział Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowych, Wydziału Ekonomii, oraz z Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych EUROREG.

Czy podczas studiów istnieje możliwość realizacji jednego/kilku semestrów na innej uczelni

Tak, możesz skorzystać z programów MOST lub ERASMUS+.

Gdzie znajdziesz więcej informacji i programie studiów

Wejdź na naszą stronę: https://ws.uw.edu.pl/rekrutacja/ii-stopien-socjologia-zycia-publicznego/

Przyznawane kwalifikacje:

Magisterium na kierunku socjologia interwencji społecznych

Dalsze studia:

szkoła doktorska, studia podyplomowe

Efekty kształcenia

Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W01 zna i rozumie pojęcia z zakresu socjologii państwa i spraw publicznych/ interwencji społecznych
K_W02 ma świadomość istnienia sporów teoretycznych i metodologicznych w zakresie planowania i realizacji celowych zmian społecznych we współczesnym państwie i podejmowania decyzji co do sposobów rozwiązywania społecznych kwestii i problemów
K_W03 posiada pogłębioną wiedzę o strukturze administracji publicznej, instytucji rynku i społeczeństwa obywatelskiego i ich wzajemnych relacjach
K_W04 posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i technik badań i analiz społecznych interwencji, ich ograniczeń, specyfiki i obszarów zastosowania
K_W05 rozumie znaczenie refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych w obszarze celowej zmiany społecznej
K_W06 wie jak zaplanować i zrealizować złożone ilościowe i jakościowe badania empiryczne; rozumie konsekwencje metodologicznych wyborów dla planowania i oceny skutków interwencji społecznych
K_W07 posiada pogłębioną wiedzę na temat najważniejszych międzynarodowych i krajowych badań zmian społecznych i społecznych interwencji
K_W08 posiada pogłębioną wiedzę na temat przedsiębiorczości, funkcjonowania różnego typu organizacji i zarządzania zmianą społeczną w organizacjach
K_W09 posiada pogłębioną wiedzę o procesach zachodzących w sferze publicznej i będących rezultatem interwencji społecznych, zachodzących w społeczeństwie polskim i globalnym oraz ich konsekwencjach w zakresie postaw i instytucji społecznych
K_W10 rozumie założenia metodologiczne stojące za wybranymi metodami zbierania i analizy danych jakościowych i ilościowych - w tym danych zastanych o charakterze cyfrowym
K_W11 posiada pogłębioną wiedzę o mechanizmach komunikacji w sferze publicznej i w związku z planowaniem, wdrażaniem i oceną interwencji społecznych
K_W12 potrafi stosować się do zasad wynikających z odpowiednich regulacji prawnych dotyczących ochrony własności intelektualnej

Umiejętności: absolwent potrafi
K_U01 potrafi zidentyfikować przyczyny i przewidzieć potencjalne skutki interwencji społecznych.
K_U02 potrafi krytycznie selekcjonować informacje i materiały niezbędne do formułowania rekomendacji w zakresie polityk publicznych, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami
K_U03 potrafi formułować krytyczne sądy na temat aktualnie realizowanych i przeszłych polityk publicznych i ich skutków społecznych
K_U04 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych związanych z rozmaitymi politykami publicznymi
K_U05 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne na użytek planowania, wdrażania i oceny celowej zmiany społecznej, przy użyciu zaawansowanych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych
K_U06 potrafi analizować dane jakościowe i ilościowe – w tym duże zbiory danych administracyjnych o charakterze cyfrowym
K_U07 potrafi posługiwać się programami komputerowymi służącymi do analizy danych, korzystając z ich zaawansowanych funkcji na użytek planowania, wdrażania i oceny celowych zmian społecznych
K_U08 potrafi na podstawie posiadanej wiedzy oraz umiejętności analitycznych sformułować pogłębioną ocenę działań w sferze publicznej, związanych z planowaniem, wdrażaniem i oceną celowych zmian społecznych
K_U09 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym na poziomie B2+

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K01 potrafi inicjować, planować, organizować i zarządzać pracą zespołu zadaniowego wykorzystując wybrane programy i aplikacje komputerowe
K_K02 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi
K_K03 jest gotów do inicjowania oraz czynnego i przedsiębiorczego uczestniczenia w działaniach publicznych
K_K04 poszukuje nowych metod i źródeł w celu uzupełnienia swojej wiedzy i doskonalenia umiejętności związanych z zarządzaniem i analizą celowych zmian społecznych
K_K05 jest świadomy istnienia dylematów etycznych związanych z planowaniem, wdrażaniem i analizą interwencji społecznych, oraz ze współpracą z różnymi aktorami sfery publicznej
K_U06 jest gotów do komunikacji międzydziedzinowej i międzysektorowej (nauki społeczne/ administracja publiczna/ trzeci sektor)
K_K07 jest gotów do przyjmowania wiedzy ekspertów i krytycznego odnoszenia się do zdobytych wiadomości
K_K08 jest gotów do pracy zespołowej i współpracy, również międzydziedzinowej, w ramach wykonywanych zadań
K_K09 jest refleksyjny i krytyczny wobec problemu zróżnicowania społecznego i nierówności społecznych jako przedmiotu interwencji społecznych

Kwalifikacja:

Ze szczegółowymi kryteriami kwalifikacji można zapoznać się na stronie: https://irk.uw.edu.pl/