Profilaktyka społeczna i resocjalizacja, stacjonarne, drugiego stopnia (S2-PRO) | |
Drugiego stopnia Stacjonarne, 2-letnie Język: polski | Spis treści: Opis ogólnyStudia kształcą specjalistów przygotowanych do pracy z osobami z zaburzeniami przystosowania społecznego lub zagrożonych nieprzystosowaniem, prowadzących działania resocjalizacyjne, profilaktyczne, wspierające i pomocowe. W trakcie studiów przekazywana jest wiedza, trenowane są umiejętności oraz kształtowane są postawy – kompetencje, które są niezbędne do podjęcia zatrudnienia w zakładach karnych, aresztach śledczych, placówkach wsparcia dziennego, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, zakładach poprawczych, schroniskach dla nieletnich, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii. Oferujemy prowadzenie badań i analiz w obszarze resocjalizacji, psychoprofilaktyki i profilaktyki społecznej w nurcie stosowanych nauk społecznych (tzw. aplikacyjna teoria społeczna). Studia stanowią oryginalną propozycję kształcenia specjalistów-teoretyków i specjalistów-praktyków, przygotowanych do pracy terapeutyczno-pomocowej w obszarze resocjalizacji i profilaktyki, która jest optymalnym otwarciem lub kontynuacją kariery zawodowej i naukowej, opartej na interdyscyplinarnej wiedzy oferowanej w trakcie studiów. |
Koordynatorzy ECTS:
Przyznawane kwalifikacje:
Dalsze studia:
Efekty kształcenia
I. Efekty kształcenia
1. ma pogłębioną wiedzę o właściwościach nauk społecznych, a szczególnie psychologii, socjologii, nauk prawnych, pedagogiki, kryminologii, o ich miejscu w systemie nauk, wzajemnych relacjach pomiędzy dyscyplinami szczegółowymi właściwymi dla problematyki profilaktyki społecznej i resocjalizacji oraz ich relacjach do innych nauk
2. ma pogłębioną wiedzę o elementach i różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (oraz procesach ich przeobrażeń) istotnych dla diagnozowania czynników chroniących i czynników ryzyka rozmaitych społecznych zagrożeń, które są przedmiotem oddziaływań zapobiegawczych i naprawczych
3. zna metody badań i etapy procesu badawczego oraz zasady konstruowania narzędzi badawczych i techniki pozyskiwania danych wykorzystywane w badaniach empirycznych i analizach właściwych dla obszaru zainteresowań profilaktyki społecznej i resocjalizacji
4. ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o istocie i treści (oraz ich historycznej ewolucji i modyfikacjach) norm i reguł prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych organizujących działanie struktur i instytucji społecznych, w tym instytucji kontroli społecznej działających w zakresie profilaktyki społecznej, readaptacji społecznej i resocjalizacji, zna zawodowe kodeksy etyczne obowiązujące profesjonalistów w dziedzinie profilaktyki społecznej i resocjalizacji
5. potrafi wykorzystywać pogłębioną wiedzę z zakresu wielu dyscyplin nauk społecznych do interpretowania społecznych problemów oraz ich roli i znaczenia dla ogółu społeczeństwa, a także jednostek, grup i lokalnych społeczności
6. diagnozuje złożone uwarunkowania i dynamikę zjawisk wymagających interwencji oraz krytycznie analizuje i dobiera odpowiednie, naukowo zweryfikowane środki przeciwdziałania oraz specjalistyczne procedury
7. potrafi samodzielnie i zespołowo określać priorytety projektowanych programów profilak-tycznych i naprawczych, uwzględnia w nich potrzeby osób i społeczności objętych tymi programami
8. umie weryfikować zasadność i adekwatność stosowania sposobów reakcji o charakterze zapobiegawczym, wychowawczym, terapeutycznym, pomocowym, integracyjnym, represyjnym itp. do rozwiązywania określonego rodzaju problemów społecznych
9. potrafi, w sposób usystematyzowany wykorzystywać wiedzę wielu dyscyplin do analizy, oceny skuteczności i kosztów rozmaitych społecznych inicjatyw oraz zorganizowanych strategii, metod i form przeciwdziałania społecznym zagrożeniom i problemom
10. potrafi wykorzystywać pogłębioną interdyscyplinarną wiedzę do formułowania własnych i zespołowych projektów badawczych i zastosować nowoczesne technologie, standardowe metody, narzędzia badawcze i środki analityczne do prawidłowego wykonania i/lub kierowania wykonaniem badań
II. Wymiar studiów w punktach ECTS i semestrach
120 punktów ECTS, 4 semestry
III. nie dotyczy
IV. Liczba punktów ECTS
Zajęcia podstawowe – 98 ECTS;
Zajęcia warsztatowe – 2 ECTS
Zajęcia do wyboru - 40 ECTS (seminaria, przedmioty fakultatywne i ogólnouniwersyteckie, moduły przedmiotów w języku obcym)
V. Informacja o praktykach
Praktyka dyplomowa – 90 godz. - 4 ECTS
Plan studiów:
Oznaczenia wykorzystane w siatkach: | |
wyk - Wykład ćw - Ćwiczenia | e - Egzamin zo - Zaliczenie na ocenę |
Pierwszy rok profilaktyki społecznej i resocjalizacji | ECTS | wyk | ćw | zal |
---|---|---|---|---|
Metodologia badań społecznych | e | |||
Teoria kary | e | |||
Teorie wychowania | zo | |||
Zarządzanie i komunikacja społeczna | zo | |||
Profilaktyka społeczna | e | |||
Historia filozofii | e | |||
Metody analizy statystycznej | zo | |||
Resocjalizacja i reintegracja społeczna | e | |||
Dynamika zmian społeczeństwa polskiego | zo | |||
Etyka służb społecznych | e | |||
Historia instytucji wychowawczych i penitencjarnych | zo | |||
Krajowe i europejskie prawo socjalne | zo | |||
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim | 3 | |||
3401-II-SEM | 8 | |||
3401-II-WYB-FB2+ | 6 | |||
Razem: | 17 |
Drugi rok profilaktyki społecznej i resocjalizacji | ECTS | wyk | ćw | zal |
---|---|---|---|---|
Człowiek i społeczeństwo | e | |||
Przestępczość i polityka kryminalna | e | |||
Psychologia resocjalizacyjna | zo | |||
Resocjalizacyjna pedagogika antropologiczna | e | |||
Stosunki wyznaniowe i etniczne w Polsce | zo | |||
Współczesne koncepcje konfliktu | zo | |||
Zachowania problemowe - warsztat pracy z osobami w sytuacji kryzysowej | zo | |||
Podstawy kryminologii | 5 | 30 | 30 | e |
Praktyka dyplomowa, studia stacjonarne II stopnia, II rok | zo | |||
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim | 6 | |||
3401-II-SEM | 16 | |||
3401-II-WYB-B2+ | 4 | |||
3401-II-WYB-FB2+ | 18 | |||
3401-WYB-FAK | 14 | |||
Razem: | 63 | 30 | 30 |