Serwisy internetowe Uniwersytetu Warszawskiego
Nie jesteś zalogowany | zaloguj się
Kierunki studiów > Studia II stopnia > Pedagogika > Pedagogika, stacjonarne, drugiego stopnia

Pedagogika, stacjonarne, drugiego stopnia (S2-PD)

Drugiego stopnia
Stacjonarne, 2-letnie
Język: polski

Dziedzina: nauki społeczne

Dyscyplina: Pedagogika

Język wykładowy: język polski

Tytuł zawodowy, który uzyskasz po skończeniu studiów: magister

Gdzie i kiedy będziesz mieć zajęcia

Miejsce: Zajęcia odbywają się na Wydziale Pedagogicznym, przy ulicy Mokotowskiej 16/20

Czas: zajęcia odbywają się od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-19.00

Jaką wiedzę, umiejętności i kompetencje zdobędziesz na tym kierunku

  • poszerzysz wiedzę o społecznym, kulturowym i psychologicznym kontekście procesów wychowania i kształcenia;
  • zgłębisz mechanizmy rozwoju człowieka w perspektywie całego życia;
  • zapoznasz się z rolą instytucji i podmiotów działających na rzecz edukacji, opieki i wsparcia różnych grup społecznych.

Czy na kierunku studiów są różne specjalności i specjalizacje

Tak, kierunek Pedagogika na studiach drugiego stopnia oferuje kilka specjalności z zakresu pedagogiki zarówno dzieci i młodzieży, jak i dorosłych. Organizacja tych specjalności ma strukturę modułową, co sprzyja wdrażaniu założeń misji i strategii. Taka konstrukcja programowa ma z jednej strony sprzyjać integrowaniu wiedzy i podnoszeniu jakości kształcenia w zgodzie z ideą interdyscyplinarności, z drugiej zaś – stwarzać dogodne warunki dla dostosowywania treści kształcenia do potrzeb i zainteresowań studentów, także tych potrzeb, które wynikają ze zmieniającego się rynku pracy.

Preferowaną specjalność wskazujesz przy składaniu dokumentów – wystarczy zaznaczyć ją w deklaracji. Specjalność będzie utworzona, jeśli zgłosi się wystarczająca liczba chętnych.

Trener kompetencji miękkich

Studia przygotowują do projektowania i prowadzenia warsztatów oraz szkoleń, m.in. z komunikacji interpersonalnej, autoprezentacji, podejmowania decyzji, negocjacji i rozwiązywania konfliktów. Program kształcenia rozwija umiejętność zarządzania pracą grupy oraz wykorzystania nowoczesnych i kreatywnych metod dydaktycznych.

Możliwości zatrudnienia obejmują pracę jako trener wewnętrzny w działach HR, trener zewnętrzny prowadzący własną działalność, edukator dorosłych, organizator szkoleń lub menedżer w firmach i instytucjach zajmujących się edukacją dorosłych.

Andragogika - Doradztwo zawodowe i edukacyjne dorosłych

Studia przygotowują do pracy w obszarze doradztwa zawodowego osób dorosłych. Program obejmuje wiedzę o współczesnym rynku pracy, klasyfikacji zawodów i specjalności, metodach opisu kariery zawodowej oraz narzędziach wspierających planowanie ścieżki zawodowej. Rozwijane są także praktyczne umiejętności – diagnozowanie potrzeb, praca z grupą i indywidualne wsparcie, a także prowadzenie rozmowy doradczej.

Osoby kończące studia mogą znaleźć zatrudnienie w placówkach edukacyjnych, działach kadr i personalnych, instytucjach samorządowych zajmujących się edukacją dorosłych i zatrudnieniem, a także w jednostkach wspierających zdobywanie i rozwijanie kwalifikacji zawodowych.

Studia nad dzieckiem i rodziną

Studia przygotowują do pracy z osobami, grupami i społecznościami lokalnymi, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i rodzin przeżywających trudności i kryzysy. Program kształcenia rozwija wiedzę i umiejętności potrzebne do rozpoznawania problemów, wspierania rozwoju oraz podejmowania interwencji w sytuacjach kryzysowych. Umożliwia także interdyscyplinarną analizę czynników wpływających na funkcjonowanie dziecka i rodziny.

Po ukończeniu studiów możliwa jest praca jako pedagog, wychowawca, specjalista ds. pracy z rodziną, asystent rodziny czy koordynator. Miejsca zatrudnienia to m.in. kuratorskie służby sądowe, placówki opiekuńczo-wychowawcze, placówki wsparcia dziennego, ośrodki adopcyjne, instytucje prowadzące poradnictwo rodzinne, służby socjalne, ośrodki interwencji kryzysowej, ośrodki pomocy społecznej i centra pomocy rodzinie.

Polityka oświatowa – menedżer oświaty

Studia przygotowują do wyznaczania celów i wdrażania polityki oświatowej na poziomie administracji publicznej. Zarządzanie placówką edukacyjną wymaga zarówno wiedzy merytorycznej, jak i kompetencji społecznych. Kluczowe znaczenie ma znajomość zarządzania strategicznego, wprowadzania zmian, planowania i realizacji projektów oraz zarządzania zespołem.

W trakcie nauki rozwijane są umiejętności kierownicze i interpersonalne, które są niezbędne do skutecznego realizowania zadań i prowadzenia instytucji edukacyjnej.

Możliwości zatrudnienia obejmują pracę w administracji państwowej, samorządach, organizacjach pozarządowych, placówkach edukacyjnych (publicznych i niepublicznych), firmach szkoleniowych oraz działach edukacyjnych muzeów i instytucji kultury.

Wybrane plany studiów:

Studia nad dzieckiem i rodziną

Trener kompetencji miękkich

Ukończenie studiów na kierunku Pedagogika uprawnia do ubiegania się o przyjęcie do Szkół Doktorskich.

Czego będziesz się uczyć na studiach

Na kierunku Pedagogika, studia II stopnia pogłębisz umiejętności w zakresie:

  • rozpoznawania i analizy potrzeb rozwojowych;
  • planowania i wdrażania działań edukacyjnych i wychowawczych w zróżnicowanych środowiskach;
  • prowadzenia współpracy międzysektorowej w obszarze edukacji i wsparcia społecznego;
  • stosowania wiedzy pedagogicznej i narzędzi badawczych.

Czy podczas studiów będziesz realizować praktyki

TAK, minimum 150 godzin praktyk pedagogicznych w instytucjach odpowiadających charakterowi danej specjalności.

Czy podczas studiów istnieje możliwość realizacji jednego/kilku semestrów na innej uczelni

TAK; oferujemy program MOST oraz Erasmus.

Gdzie znajdziesz więcej informacji o programie studiów

Program kierunku

Profil na FB

Koordynatorzy ECTS:

Przyznawane kwalifikacje:

Magister na kierunku pedagogika w zakresie trenera kompetencji miękkich
Magisterium na kierunku pedagogika w zakresie andragogiki-doradztwa zawodowego i edukacyjnego dorosłych
Magisterium na kierunku pedagogika w zakresie polityki oświatowej-menadżer oświaty
Magisterium na kierunku pedagogiki w zakresie andragogiki-edukacji pozaformalnej dorosłych – prowadzenia szkoleń
Magisterium na kierunku pedagogiki w zakresie animatora kultury i doradcy edukacyjno-zawodowego w społeczeństwie wielokulturowym
Magisterium na kierunku pedagogiki w zakresie edukacji artystycznej i medialnej
Magisterium na kierunku pedagogiki w zakresie integracji i inkluzji społeczno-edukacyjnej
Magisterium na kierunku pedagogiki w zakresie studiów nad dzieckiem i rodziną
Magisterium na kierunku pedagogiki w zakresie transdyscyplinarnych studiów nad kulturą i edukacją

Dalsze studia:

szkoła doktorska, studia podyplomowe

Efekty kształcenia

Uwaga, istnieje więcej niż jedna wersja tego pola. Kliknij poniżej i wybierz wersję, którą chcesz wyświetlić:

Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów, w tym efekty uczenia się zdefiniowane dla obowiązkowej specjalności. Absolwent:
zna i rozumie w pogłębionym stopniu charakterystykę ontogenetycznego rozwoju człowieka;
zna i rozumie w pogłębionym stopniu funkcjonowanie różnorodnych instytucji edukacyjnych ich misję, cele, funkcje oraz zasady organizacji;
zna i rozumie w pogłębionym stopniu procesy edukacji, teorie procesów kształcenia, wychowania oraz wsparcia w rozwoju;
zna i rozumie współczesne kierunki rozwoju pedagogiki, historyczne i kulturowe konteksty oraz determinanty tego rozwoju, a także rodzaje powiązań i relacji społecznych oraz ich wagę w perspektywie szeroko rozumianej edukacji;
zna i rozumie różnorodność środowisk wychowawczych, w których zakres wchodzą właściwe im zjawiska i procesy;
potrafi obserwować różnorodne zjawiska społeczne, wyszukiwać, gromadzić, przetwarzać informacje na ich temat odwołując się do różnych źródeł i przyjmować różne kryteria ich interpretacji;
potrafi integrować wiedzę teoretyczną pedagogiki i bliskich jej dyscyplin; analizować, diagnozować oraz projektować rozwiązania praktyczne;
zna i rozumie funkcjonowanie różnorodnych instytucji (edukacyjnych, opiekuńczych, wychowawczych, kulturalnych) ich misję, cele, funkcje i zasady organizacji, a także relacje występujące między nimi;
zna i rozumie różnorodność środowisk wychowawczych w których funkcjonuje człowiek dorosły oraz zachodzących w nich zjawisk i procesów;
potrafi prawidłowo przygotować proces doradczy biorąc pod uwagę wiedzę teoretyczna z pedagogiki i bliskich jej dyscyplin.
Kompetencje:
Podczas praktyk studenci kształtują kompetencje dydaktyczne w pracy z ludźmi dorosłymi poprzez :
1) Zapoznanie ze specyfiką funkcjonowania instytucji świadczących usługi doradcze, obserwowanie organizacji pracy placówki.
2) Zapoznanie z dokumentacją prowadzoną w placówce.
3) Poznanie metod, narzędzi i technik wykorzystywanych w procesie poradnictwa zawodowego.
4) obserwowanie przebiegu procesu doradzania zarówno indywidualnego jak i grupowego.
5) współtworzenie programów szkoleń z zakresu doradztwa zawodowego.
6) współdziałanie z opiekunem praktyk w zakresie organizacji miejsca praktyk, planowania i akceptacji działań podejmowanych przez studenta w instytucji, podejmowania działań na rzecz praktykantów we wszystkich przypadkach problemowych związanych z bezpieczeństwem, naruszaniem praw innych, nieprzestrzeganiem ustalonych zasad.
7) prowadzenie analizy i interpretacji zaobserwowanych lub doświadczonych zdarzeń dotyczących sytuacji doradczych oraz pracy placówki, a w szczególności konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką i omawianie zgromadzonych doświadczeń

Plan studiów:

Oznaczenia wykorzystane w siatkach:
wyk - Wykład
ćw - Ćwiczenia
egz - Egzamin
kon - Konwersatorium
pr_ped - Praktyki pedagogiczne
sem - Seminarium
war - Warsztaty
e - Egzamin
z - Zaliczenie
Pierwszy rok pedagogiki, Edukacja artystyczna i medialnaECTSwykćwegzkonpr_pedsemwarzal
MBH - MODUŁ BADAŃ HUMANISTYCZNYCH9*e
MBH - Filozofia edukacji - wykład30z
MBH - Współczesne kierunki pedagogiczne - wykład30z
MD - Moduł metodyczny-edukacja artystyczna i medialnae
MD - Metodyka nauczania zdalnegoz
MD - Metodyka treningu kreatywnościz
MD - Nowe technologie w projektach edukacyjnychz
MD - Praktyka pedagogiczna w instytucjach artystycznych i medialnychz
MD - Współczesne koncepcje i metody edukacji artystycznez
MD - Warsztaty plastyczne30z
MD-Metodyka zajęć plastycznychz
MD/KP-MODUŁ DYDAKTYCZNYe
MD/KP - Metodyka działalności pedagogicznej30z
MD/KP - Podstawy dydaktyki ogólnejz
MOBS - MODUŁ BADAŃ SPOŁECZNYCH10*e
MOBS - Antropologia kulturowa30z
MOBS - Ewaluacja instytucji edukacyjnych30z
MOBS - Metodologia badań społecznychz
MS1 - Moduł specjalnościowy 1-Kultura audiowizualna-sztuka i mediae
MS1 - Edukacja medialna w cyberkulturzez
MS1 - Film i teatr w kulturzez
MS1 - Kultura i sztuka etnicznaz
MS1 - Sztuka obrazu: historia i teoriaz
MS1- Warsztaty artystycznez
MS1 - Wybrane zagadnienia sztuki współczesnejz
Razem:191203030
Pierwszy rok pedagogiki, studia nad dzieckiem i rodzinąECTSwykćwegzkonpr_pedsemwarzal
MBH - MODUŁ BADAŃ HUMANISTYCZNYCH9*e
MBH - Filozofia edukacji - wykład30z
MBH - Współczesne kierunki pedagogiczne - wykład30z
MD/KP-MODUŁ DYDAKTYCZNYe
MD/KP - Metodyka działalności pedagogicznej30z
MD/KP - Podstawy dydaktyki ogólnejz
MD/PS - MODUŁ METODYCZNY - PRACA SPOŁECZNO-WYCHOWAWCZA Z DZIECKIEM I RODZINĄ9*e
MD/PS - Metody pracy z dzieckiem30z
MD/PS - Metody pracy z grupąz
MD/PS - Metody pracy z rodziną30z
MD/PS - Plan pracy z dzieckiem i rodziną15z
MD/PS - Praktyka pedagogiczna w rodzinie i środowiskuz
MOBS - MODUŁ BADAŃ SPOŁECZNYCH10*e
MOBS - Antropologia kulturowa30z
MOBS - Ewaluacja instytucji edukacyjnych30z
MOBS - Metodologia badań społecznychz
MS1 - Moduł specjalnościowy 1- Podstawy pracy z dzieckiem i rodzinąe
MS1 - Dzieci świata - badania i projekty pomocyz
MS1 - Formy pomocy dziecku i rodzinie w Polsce i innych krajachz
MS1 - Obserwacyjna praktyka pedagogiczna-wychowawczaz
MS1 - Opieka, wychowanie, pomoc rodziniez
MS1 - Poznawanie potrzeb dziecka i rodzinyz
MS1 - Podstawy prawne pracy z dzieckiem i rodzinąz
MS1 - Warsztat umiejętności wychowawczychz
Razem:281201590
Pierwszy rok pedagogiki, polityka oświatowa–menedżer oświatyECTSwykćwegzkonpr_pedsemwarzal
MBH - MODUŁ BADAŃ HUMANISTYCZNYCH9*e
MBH - Filozofia edukacji - wykład30z
MBH - Współczesne kierunki pedagogiczne - wykład30z
MD/KP-MODUŁ DYDAKTYCZNYe
MD/KP - Metodyka działalności pedagogicznej30z
MD/KP - Podstawy dydaktyki ogólnejz
MD/POME- MODUŁ METODYCZNY - Polityka oświatowa-menedżer oświaty9*e
MD/POME - Instytucje państwa obywatelskiegoz
MD/POMO - Kompetencje edukacyjnez
MD/POME - Praktyka pedagogiczna asystencka u dyrektora placówki45z
MD/POME - Praktyki pedagogiczne w instytucjach i fundacjach45z
MD/POME - Umiejętności negocjacyjno-mediacyjnez
MD/POME - Umiejętności pedagogiczne30z
MOBS - MODUŁ BADAŃ SPOŁECZNYCH10*e
MOBS - Antropologia kulturowa30z
MOBS - Ewaluacja instytucji edukacyjnych30z
MOBS - Metodologia badań społecznychz
PO - MODUŁ SPECJALNOSCIOWY - POLITYKA OŚWIATOWAe
PO - Przygotowanie do wystąpień publicznychz
PO - Edukacja w Europiez
PO - Konstruowanie projektów edukacyjnychz
PO - Polityka oświatowaz
PO - Twórcze rozwiązywanie problemówz
Razem:28120309030
Pierwszy rok pedagogiki, andragogika-edukacja pozaformalna dorosłych-prowadzenie szkoleńECTSwykćwegzkonpr_pedsemwarzal
MBH - MODUŁ BADAŃ HUMANISTYCZNYCH9*e
MBH - Filozofia edukacji - wykład30z
MBH - Współczesne kierunki pedagogiczne - wykład30z
MD/ANDR - MODUŁ METODYCZNY - ANDRAGOGIKA9*e
MD/ANDR - Analiza doświadczeń 115z
MD/ANDR - Analiza doświadczeń 215z
MD/ANDR - Metodyka kształcenia dorosłych I30z
MD/ANDR - Metodyka kształcenia dorosłych II30z
MD/ANDR - Praktyka pedagogiczna- kształcenie dorosłych I45z
MD/ANDR - Praktyka pedagogiczna-kształcenie dorosłych II45z
MD/KP-MODUŁ DYDAKTYCZNYe
MD/KP - Metodyka działalności pedagogicznej30z
MD/KP - Podstawy dydaktyki ogólnejz
MOBS - MODUŁ BADAŃ SPOŁECZNYCH10*e
MOBS - Antropologia kulturowa30z
MOBS - Metodologia badań społecznychz
KS - Przywództwo w pracy treneraz
KS - Dynamika procesu grupowegoz
KS - MODUŁ SPECJALNOSCIOWY-EDUKACJA POZAFORMALNA DOROSŁYCH: kompetencje szkoleniowee
KS - Kompetencje komunikacyjnez
KS - Projektowanie szkoleńz
KS - Warsztaty metodycznez
KS - Zarządzanie procesem edukacji w organizacjiz
Razem:2890609060
Pierwszy rok pedagogiki, andragogika-doradztwo zawodowe i edukacyjne dorosłychECTSwykćwegzkonpr_pedsemwarzal
MBH - MODUŁ BADAŃ HUMANISTYCZNYCH9*e
MBH - Filozofia edukacji - wykład30z
MBH - Współczesne kierunki pedagogiczne - wykład30z
MD/ANDR - MODUŁ METODYCZNY - ANDRAGOGIKA9*e
MD/ANDR - Analiza doświadczeń 115z
MD/ANDR - Analiza doświadczeń 215z
MD/ANDR - Komunikacja interpersonalna w pracy dydaktycznejz
MD/ANDR - Metodyka kształcenia dorosłych I30z
MD/ANDR - Metodyka kształcenia dorosłych II30z
MD/ANDR - Praktyka pedagogiczna- kształcenie dorosłych I45z
MD/ANDR - Praktyka pedagogiczna-kształcenie dorosłych II45z
MD/KP-MODUŁ DYDAKTYCZNYe
MD/KP - Metodyka działalności pedagogicznej30z
MD/KP - Podstawy dydaktyki ogólnejz
MOBS - MODUŁ BADAŃ SPOŁECZNYCH10*e
MOBS - Antropologia kulturowa30z
MOBS - Metodologia badań społecznychz
MS1 - MODUŁ SPECJALNOŚCIOWY - DORADZTWO ZAWODOWEe
MS1 - Doradztwo zawodowe dla wybranych grup społecznychz
MS1 - Kompetencje doradcy zawodowegoz
MS1 - Metodyka pracy doradcy zawodowegoz
MS1 - Modele rozwoju zawodowegoz
MS1 - Praktyki pedagogiczne - doradztwo zawodowez
MS1 - Współczesny rynek pracyz
MS1 - Zarządzanie karierąz
Razem:2890609060

Kwalifikacja:

Ze szczegółowymi kryteriami kwalifikacji można zapoznać się na stronie: https://irk.uw.edu.pl/