Pedagogika, stacjonarne, drugiego stopnia (S2-PD) | |
Drugiego stopnia Stacjonarne, 2-letnie Język: polski | Spis treści: Opis ogólnyDziedzina: nauki społeczne Dyscyplina: Pedagogika Język wykładowy: język polski Tytuł zawodowy, który uzyskasz po skończeniu studiów: magister Gdzie i kiedy będziesz mieć zajęcia Miejsce: Zajęcia odbywają się na Wydziale Pedagogicznym, przy ulicy Mokotowskiej 16/20 Czas: zajęcia odbywają się od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-19.00 Jaką wiedzę, umiejętności i kompetencje zdobędziesz na tym kierunku
Czy na kierunku studiów są różne specjalności i specjalizacje Tak, kierunek Pedagogika na studiach drugiego stopnia oferuje kilka specjalności z zakresu pedagogiki zarówno dzieci i młodzieży, jak i dorosłych. Organizacja tych specjalności ma strukturę modułową, co sprzyja wdrażaniu założeń misji i strategii. Taka konstrukcja programowa ma z jednej strony sprzyjać integrowaniu wiedzy i podnoszeniu jakości kształcenia w zgodzie z ideą interdyscyplinarności, z drugiej zaś – stwarzać dogodne warunki dla dostosowywania treści kształcenia do potrzeb i zainteresowań studentów, także tych potrzeb, które wynikają ze zmieniającego się rynku pracy. Preferowaną specjalność wskazujesz przy składaniu dokumentów – wystarczy zaznaczyć ją w deklaracji. Specjalność będzie utworzona, jeśli zgłosi się wystarczająca liczba chętnych. Trener kompetencji miękkich Studia przygotowują do projektowania i prowadzenia warsztatów oraz szkoleń, m.in. z komunikacji interpersonalnej, autoprezentacji, podejmowania decyzji, negocjacji i rozwiązywania konfliktów. Program kształcenia rozwija umiejętność zarządzania pracą grupy oraz wykorzystania nowoczesnych i kreatywnych metod dydaktycznych. Możliwości zatrudnienia obejmują pracę jako trener wewnętrzny w działach HR, trener zewnętrzny prowadzący własną działalność, edukator dorosłych, organizator szkoleń lub menedżer w firmach i instytucjach zajmujących się edukacją dorosłych. Andragogika - Doradztwo zawodowe i edukacyjne dorosłych Studia przygotowują do pracy w obszarze doradztwa zawodowego osób dorosłych. Program obejmuje wiedzę o współczesnym rynku pracy, klasyfikacji zawodów i specjalności, metodach opisu kariery zawodowej oraz narzędziach wspierających planowanie ścieżki zawodowej. Rozwijane są także praktyczne umiejętności – diagnozowanie potrzeb, praca z grupą i indywidualne wsparcie, a także prowadzenie rozmowy doradczej. Osoby kończące studia mogą znaleźć zatrudnienie w placówkach edukacyjnych, działach kadr i personalnych, instytucjach samorządowych zajmujących się edukacją dorosłych i zatrudnieniem, a także w jednostkach wspierających zdobywanie i rozwijanie kwalifikacji zawodowych. Studia nad dzieckiem i rodziną Studia przygotowują do pracy z osobami, grupami i społecznościami lokalnymi, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i rodzin przeżywających trudności i kryzysy. Program kształcenia rozwija wiedzę i umiejętności potrzebne do rozpoznawania problemów, wspierania rozwoju oraz podejmowania interwencji w sytuacjach kryzysowych. Umożliwia także interdyscyplinarną analizę czynników wpływających na funkcjonowanie dziecka i rodziny. Po ukończeniu studiów możliwa jest praca jako pedagog, wychowawca, specjalista ds. pracy z rodziną, asystent rodziny czy koordynator. Miejsca zatrudnienia to m.in. kuratorskie służby sądowe, placówki opiekuńczo-wychowawcze, placówki wsparcia dziennego, ośrodki adopcyjne, instytucje prowadzące poradnictwo rodzinne, służby socjalne, ośrodki interwencji kryzysowej, ośrodki pomocy społecznej i centra pomocy rodzinie. Polityka oświatowa – menedżer oświaty Studia przygotowują do wyznaczania celów i wdrażania polityki oświatowej na poziomie administracji publicznej. Zarządzanie placówką edukacyjną wymaga zarówno wiedzy merytorycznej, jak i kompetencji społecznych. Kluczowe znaczenie ma znajomość zarządzania strategicznego, wprowadzania zmian, planowania i realizacji projektów oraz zarządzania zespołem. W trakcie nauki rozwijane są umiejętności kierownicze i interpersonalne, które są niezbędne do skutecznego realizowania zadań i prowadzenia instytucji edukacyjnej. Możliwości zatrudnienia obejmują pracę w administracji państwowej, samorządach, organizacjach pozarządowych, placówkach edukacyjnych (publicznych i niepublicznych), firmach szkoleniowych oraz działach edukacyjnych muzeów i instytucji kultury. Wybrane plany studiów: Studia nad dzieckiem i rodziną Ukończenie studiów na kierunku Pedagogika uprawnia do ubiegania się o przyjęcie do Szkół Doktorskich. Czego będziesz się uczyć na studiach Na kierunku Pedagogika, studia II stopnia pogłębisz umiejętności w zakresie:
Czy podczas studiów będziesz realizować praktyki TAK, minimum 150 godzin praktyk pedagogicznych w instytucjach odpowiadających charakterowi danej specjalności. Czy podczas studiów istnieje możliwość realizacji jednego/kilku semestrów na innej uczelni TAK; oferujemy program MOST oraz Erasmus. Gdzie znajdziesz więcej informacji o programie studiów |
Koordynatorzy ECTS:
Przyznawane kwalifikacje:
Dalsze studia:
Efekty kształcenia
Uwaga, istnieje więcej niż jedna wersja tego pola. Kliknij poniżej i wybierz wersję, którą chcesz wyświetlić:
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów, w tym efekty uczenia się zdefiniowane dla obowiązkowej specjalności. Absolwent:
zna i rozumie w pogłębionym stopniu charakterystykę ontogenetycznego rozwoju człowieka;
zna i rozumie w pogłębionym stopniu funkcjonowanie różnorodnych instytucji edukacyjnych ich misję, cele, funkcje oraz zasady organizacji;
zna i rozumie w pogłębionym stopniu procesy edukacji, teorie procesów kształcenia, wychowania oraz wsparcia w rozwoju;
zna i rozumie współczesne kierunki rozwoju pedagogiki, historyczne i kulturowe konteksty oraz determinanty tego rozwoju, a także rodzaje powiązań i relacji społecznych oraz ich wagę w perspektywie szeroko rozumianej edukacji;
zna i rozumie różnorodność środowisk wychowawczych, w których zakres wchodzą właściwe im zjawiska i procesy;
potrafi obserwować różnorodne zjawiska społeczne, wyszukiwać, gromadzić, przetwarzać informacje na ich temat odwołując się do różnych źródeł i przyjmować różne kryteria ich interpretacji;
potrafi integrować wiedzę teoretyczną pedagogiki i bliskich jej dyscyplin; analizować, diagnozować oraz projektować rozwiązania praktyczne;
zna i rozumie funkcjonowanie różnorodnych instytucji (edukacyjnych, opiekuńczych, wychowawczych, kulturalnych) ich misję, cele, funkcje i zasady organizacji, a także relacje występujące między nimi;
zna i rozumie różnorodność środowisk wychowawczych w których funkcjonuje człowiek dorosły oraz zachodzących w nich zjawisk i procesów;
potrafi prawidłowo przygotować proces doradczy biorąc pod uwagę wiedzę teoretyczna z pedagogiki i bliskich jej dyscyplin.
Kompetencje:
Podczas praktyk studenci kształtują kompetencje dydaktyczne w pracy z ludźmi dorosłymi poprzez :
1) Zapoznanie ze specyfiką funkcjonowania instytucji świadczących usługi doradcze, obserwowanie organizacji pracy placówki.
2) Zapoznanie z dokumentacją prowadzoną w placówce.
3) Poznanie metod, narzędzi i technik wykorzystywanych w procesie poradnictwa zawodowego.
4) obserwowanie przebiegu procesu doradzania zarówno indywidualnego jak i grupowego.
5) współtworzenie programów szkoleń z zakresu doradztwa zawodowego.
6) współdziałanie z opiekunem praktyk w zakresie organizacji miejsca praktyk, planowania i akceptacji działań podejmowanych przez studenta w instytucji, podejmowania działań na rzecz praktykantów we wszystkich przypadkach problemowych związanych z bezpieczeństwem, naruszaniem praw innych, nieprzestrzeganiem ustalonych zasad.
7) prowadzenie analizy i interpretacji zaobserwowanych lub doświadczonych zdarzeń dotyczących sytuacji doradczych oraz pracy placówki, a w szczególności konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką i omawianie zgromadzonych doświadczeń
Plan studiów:
Oznaczenia wykorzystane w siatkach: | |
wyk - Wykład ćw - Ćwiczenia egz - Egzamin kon - Konwersatorium pr_ped - Praktyki pedagogiczne sem - Seminarium war - Warsztaty | e - Egzamin z - Zaliczenie |