Filozofia, stacjonarne, drugiego stopnia (S2-FF) | |
Drugiego stopnia Stacjonarne, 2-letnie Język: polski | Spis treści: Opis ogólny1. Studia o profilu ogólnoakademickim, dziedzina: nauki humanistyczne, dyscyplina: filozofia. 2. Unikatowe (wyróżniające) cechy oraz cele programu: Studia filozoficzne, przez swoje związki z innymi dziedzinami nauki, a także z szeroko rozumianą kulturą, pozwalają na zdobycie wszechstronnego wykształcenia humanistycznego, wzbogaconego o elementy wiedzy formalnej. Jak żadna inna dyscyplina akademicka, filozofia rozwija sprawności intelektualne studentów. Ćwiczy precyzję myślenia, zdolność przyswajania sobie nowych umiejętności, dyspozycję do rozumienia innych ludzi i kultur. Uczy właściwej interpretacji zachowań jednostkowych i społecznych. Pozwala poznać mechanizmy rządzące funkcjonowaniem ludzkiego umysłu, a także rozbudza wyobraźnię. Program studiów II stopnia charakteryzuje się bardzo dużą różnorodnością i elastycznością – wybór konkretnych przedmiotów (seminariów, fakultetów, wykładów monograficznych czy translatoriów) zależy od zainteresowań studenta. Osoby zajmujące się określonymi działami filozofii – np. filozofią umysłu, języka, kultury, polityki, etyką czy estetyką – mogą ułożyć zindywidualizowany plan zajęć, dopasowany do ich potrzeb i preferencji. Szeroka oferta dydaktyczna Instytutu Filozofii UW umożliwia studentowi napisanie pracy magisterskiej ściśle związanej z jego zainteresowaniami, a zatem na stanie się specjalistą w obrębie wybranej subdyscypliny (lub problematyki) filozoficznej. 3. Możliwość uzyskania uprawnień nauczycielskich: Jednostka prowadzi kształcenie przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela filozofii w szkołach ponadpodstawowych i etyki w szkołach podstawowych. Nabycie uprawnień następuje po zrealizowaniu programu specjalizacji nauczycielskiej. Program jest oferowany wyłącznie studentom studiującym na kierunku filozofia. Kurs specjalizacyjny rozpoczyna się na I stopniu studiów, na II stopniu możliwa jest wyłącznie jego kontynuacja. 4. Inne ważne informacje dotyczące realizacji studiów: Zajęcia odbywają się w salach dydaktycznych Wydziału Filozofii przy ul. Krakowskie Przedmieście 3 oraz w salach Starej Biblioteki UW na terenie kampusu głównego UW. Student samodzielnie układa plan zajęć, wybierając interesujące go przedmioty z bardzo bogatej oferty dydaktycznej Instytutu Filozofii. 5. Program studiów >> Otwórz stronę! << 6. Sylwetka absolwenta, w tym opis efektów uczenia się, możliwości absolwenta po ukończeniu studiów: Wiedza – absolwent zna w pogłębionym stopniu i rozumie:
Umiejętności – absolwent potrafi:
Kompetencje społeczne – absolwent jest gotów do:
|
Przyznawane kwalifikacje:
Dalsze studia:
Efekty kształcenia
(1) Najważniejsze efekty uczenia się.
Po ukończeniu studiów absolwent:
WIEDZA
· ma wszechstronną znajomość i dogłębne rozumienie roli refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury;
· ma rozszerzoną wiedzę o miejscu i znaczeniu filozofii w relacji do nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filozofii;
· ma usystematyzowaną znajomość i zrozumienie głównych kierunków podstawowych subdyscyplin filozoficznych oraz rozumie zależności między tymi kierunkami;
· wszechstronnie zna i dogłębnie rozumie wybrane kierunki i stanowiska współczesnej filozofii w zakresie jednego bloku głównych subdyscyplin filozoficznych:
(a) logika i filozofia języka, metafizyka, epistemologia, filozofia umysłu,
(b) etyka, filozofia polityki, filozofia społeczna,
(c) estetyka, filozofia kultury,
(d) historia filozofii;
· ma gruntowną znajomość metod badawczych i strategii argumentacyjnych wybranej subdyscypliny filozoficznej oraz gruntowną znajomość metod interpretacji tekstu filozoficznego;
UMIEJĘTNOŚCI
· dobiera i tworzy strategie argumentacyjne, konstruuje zaawansowane krytyczne argumenty, formułuje wszechstronne odpowiedzi na krytykę;
· samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności badawcze oraz planuje projekty badawcze;
· wykrywa zależności pomiędzy kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturalnymi oraz określa relacje między tymi zależnościami;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
· dostrzega i formułuje problemy etyczne związane z własną pracą badawczą i odpowiedzialnością przed współpracownikami i innymi członkami społeczeństwa oraz wykazuje aktywność w rozwiązywaniu tych problemów;
· uczestniczy w życiu społecznym i kulturalnym, interesuje się nowatorskimi koncepcjami filozoficznymi w powiązaniu z innymi częściami życia kulturalnego i społecznego.
(2) Wymiar punktów ECTS: 120 (4 semestry).
(3) Wszystkie punkty ECTS przypadają na zajęcia z zakresu nauk podstawowych. Umożliwia się studentowi wybór przedmiotów w wymiarze 120 punktów ECTS, co stanowi 100% ogólnej sumy punktów ECTS.