Serwisy internetowe Uniwersytetu Warszawskiego
Nie jesteś zalogowany | zaloguj się
Kierunki studiów > Studia II stopnia > Cognitive Science > Cognitive Science, stacjonarne drugiego stopnia

Cognitive Science, stacjonarne drugiego stopnia (S2-PRK-CS)

Drugiego stopnia
Stacjonarne, 2-letnie
Język: angielski

Kognitywistyka to interdyscyplinarna dziedzina badająca umysł i jego procesy – w tym to, jak myślimy, postrzegamy, zapamiętujemy i uczymy się. Łączy w sobie perspektywy psychologii, neuronauki, językoznawstwa, antropologii, filozofii oraz informatyki. W dzisiejszym, zdominowanym przez technologię świecie, kognitywistyka odgrywa kluczową rolę w pogłębianiu naszej wiedzy o ludzkim zachowaniu i procesach poznawczych. Ta wiedza ma ogromne znaczenie w rozwoju sztucznej inteligencji, usprawnianiu interakcji człowieka z komputerem, tworzeniu skuteczniejszych narzędzi edukacyjnych oraz bardziej efektywnych metod leczenia zaburzeń psychicznych. Pomaga projektować intuicyjne interfejsy, modele podejmowania decyzji i systemy, które naśladują lub uzupełniają ludzkie możliwości poznawcze, kształtując tym samym relację między człowiekiem a technologią.

Nasz magisterski program Cognitive Science został zaprojektowany z myślą o wyjątkowej elastyczności – jest otwarty zarówno dla absolwentów licencjackich kierunków kognitywistycznych, jak i dla zmotywowanych kandydatów z innych dziedzin. Ma on wyraźnie interdyscyplinarny charakter, którego celem nie jest kształcenie wąsko wyspecjalizowanych ekspertów, ale raczej profesjonalistów swobodnie poruszających się pomiędzy różnymi dziedzinami i potrafiących ze sobą skutecznie współpracować. Program zapewnia solidne podstawy we wszystkich kluczowych obszarach kognitywistyki, a jednocześnie pozwala studentom rozwijać własne zainteresowania i specjalizować się w wybranym obszarze. Dzięki temu stanowi nowoczesną i elastyczną ścieżkę edukacyjną, która odpowiada na dynamiczny, wieloaspektowy charakter kognitywistyki oraz potrzeby zarówno studentów, jak i środowiska naukowego.

Struktura programu
Program podzielony jest na moduły tematyczne. Studenci są zobowiązani do zaliczenia określonej liczby kursów z każdego z nich. Poza tym mają dużą swobodę w wyborze zajęć zgodnie ze swoimi zainteresowaniami i potrzebami. Każdy moduł zawiera co najmniej jeden kurs wprowadzający oraz kilka kursów zaawansowanych. Osoby, które ukończyły licencjackie studia z kognitywistyki, mogą zwykle pominąć zajęcia wprowadzające i od razu przystąpić do bardziej zaawansowanych kursów. Takie rozwiązanie zapewnia elastyczność, a jednocześnie gwarantuje, że wszyscy studenci zdobędą podstawową wiedzę we wszystkich kluczowych obszarach.

Oto lista modułów w naszym programie:

  • Moduł modelowania i programowania

Wyposaża studentów w praktyczne umiejętności programowania (m.in. w języku Python) oraz zapoznaje z koncepcjami obliczeń, modeli i symulacji. Uczy tworzenia i testowania modeli procesów poznawczych oraz refleksji nad rolą technologii i sztucznej inteligencji we współczesnym świecie.

  • Moduł metod eksperymentalnych

Zapoznaje studentów z różnymi metodami badania relacji między mózgiem a zachowaniem – od paradygmatów behawioralnych po neurofizjologiczne. Uczy planowania i realizacji eksperymentów z wykorzystaniem współczesnych narzędzi badawczych.

  • Moduł neuronauki poznawczej

Łączy wiedzę z neuronauki i psychofizjologii, pozwalając studentom zrozumieć biologiczne podstawy funkcji poznawczych takich jak percepcja, pamięć, uczenie się czy podejmowanie decyzji. Program łączy teorię z praktyką i przygotowuje do pracy badawczej.

  • Moduł statystyki i uczenia maszynowego

Skupia się na analizie danych oraz nowoczesnych technikach statystycznych i obliczeniowych, w tym tych wykorzystywanych w eksploracji danych i sztucznej inteligencji. Umożliwia studentom poruszanie się w świecie big data oraz zrozumienie działania sieci neuronowych i systemów AI.

  • Moduł językowy

Dotyczy poznawczych aspektów języka oraz metod jego badania. Kursy obejmują psycholingwistykę, przetwarzanie języka naturalnego, semantykę, składnię i modelowanie językowe. Studenci poznają narzędzia i techniki do analizy językowej, zarówno teoretyczne, jak i praktyczne.

  • Moduł filozoficzny

Oferuje zaawansowaną refleksję nad pojęciami takimi jak umysł, wiedza, informacja, język czy działanie oraz nad metodologicznymi i epistemologicznymi podstawami badań poznawczych. Uczy krytycznej analizy oraz łączenia filozoficznych perspektyw z praktyką badawczą i zastosowaniami poza akademią.

Pracownia badawcza
Jednym z kluczowych elementów programu jest tzw. Research Lab – zajęcia, które umożliwiają studentom udział w prawdziwych projektach badawczych. Studenci dołączają do wybranych grup badawczych, uczestniczą w spotkaniach zespołów i aktywnie angażują się w różne etapy prac naukowych. Ich zadania mogą obejmować m. in. zbieranie materiałów, prowadzenie badań wstępnych, kodowanie i analizę danych. Na początku semestru grupy badawcze prezentują swoją działalność, aby ułatwić studentom wybór zespołu zgodnego z ich zainteresowaniami. Ten praktyczny komponent programu pozwala nie tylko rozwinąć konkretne umiejętności badawcze, ale także lepiej zintegrować się z aktywnym środowiskiem naukowym.

Ważne informacje

Zajęcia odbywają się w budynku Wydziału Psychologii na kampusie „Ochota”. Za realizację studiów odpowiadają Wydział Psychologii oraz Instytut Filozofii UW, ale kursy prowadzą również pracownicy Wydziału Matematyki, Informatyki i Mechaniki, Wydziału Neofilologii i Polskiej Akademii Nauk.

Program zajęć i podstawowe zasady studiowania można znaleźć na naszej stronie: http://cogsci.uw.edu.pl/

Sylwetka absolwenta:

Absolwent kierunku Cognitive Science to wszechstronny specjalista o interdyscyplinarnych kompetencjach, łączący dogłębną wiedzę o ludzkim zachowaniu z umiejętnościami technicznymi w zakresie programowania (Python), analizy danych i uczenia maszynowego oraz krytycznego myślenia. Jest przygotowany do pracy zarówno w środowisku akademickim, jak i biznesowym, ponieważ posiada pogłębioną wiedzę z zakresu psychologii, neuronauki, filozofii i nowoczesnych technologii. Jego umiejętności znajdują zastosowanie w takich obszarach jak data science, projektowanie interakcji człowiek–komputer, innowacje edukacyjne oraz technologie wspierające zdrowie. Dzięki znajomości modelowania poznawczego, badań psychofizjologicznych i przetwarzania języka naturalnego może aktywnie uczestniczyć w realizacji innowacyjnych projektów i współpracy międzydziedzinowej. Szeroka perspektywa pozwala mu dostrzegać trendy, projektować rozwiązania zorientowane na użytkownika oraz skutecznie komunikować się w zróżnicowanych zespołach.

Koordynatorzy ECTS:

Przyznawane kwalifikacje:

Magisterium na kierunku Cognitive Science

Dalsze studia:

szkoła doktorska, studia podyplomowe

Kwalifikacja:

Ze szczegółowymi kryteriami kwalifikacji można zapoznać się na stronie: https://irk.uw.edu.pl/