Serwisy internetowe Uniwersytetu Warszawskiego
Nie jesteś zalogowany | zaloguj się
Kierunki studiów > Studia II stopnia > Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo > Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo, niestacjonarne (zaoczne), drugiego stopnia

Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo, niestacjonarne (zaoczne), drugiego stopnia (NZ2-BN)

Drugiego stopnia
Niestacjonarne (zaoczne), 2-letnie
Język: polski

Dla kogo są te studia?

Studia magisterskie niestacjonarne z informacji naukowej i bibliotekoznawstwa są skierowane do osób, które chcą poszerzyć swoją wiedzę i umiejętności z zakresu nowoczesnego zarządzania informacją, edukacji informacyjnej, usług cyfrowych oraz organizacji zasobów wiedzy. To oferta dla absolwentów studiów licencjackich z zakresu informacji naukowej, bibliotekoznawstwa, kierunków społecznych, humanistycznych lub edukacyjnych – ale także dla osób pracujących już w instytucjach informacji, edukacji lub kultury i chcących rozwijać swoje kompetencje zawodowe.

Dzięki formule niestacjonarnej studia są wygodnym rozwiązaniem dla osób łączących naukę z aktywnością zawodową lub życiem rodzinnym. Zjazdy odbywają się w weekendy, a program obejmuje ten sam poziom merytoryczny co w trybie stacjonarnym.

Czym jest Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo?

To kierunek, który łączy wiedzę społeczną, technologiczną i edukacyjną, przygotowując do pracy w nowoczesnych instytucjach informacji i wiedzy. Studenci uczą się, jak projektować usługi informacyjne, zarządzać zasobami cyfrowymi, wspierać rozwój kompetencji informacyjnych w społeczeństwie, a także tworzyć strategie dostępu do wiedzy – zarówno w przestrzeni publicznej, jak i w organizacjach.

Kierunek przygotowuje do pełnienia ról eksperckich i liderskich – absolwenci rozumieją procesy związane z tworzeniem, selekcją, opisywaniem, udostępnianiem i edukacyjnym wykorzystywaniem informacji. Program uwzględnia zarówno kontekst instytucjonalny (biblioteki, szkoły, uczelnie, administracja), jak i cyfrowy (repozytoria, platformy wiedzy, media edukacyjne, dostępność cyfrowa).

Jaką wiedzę, umiejętności i kompetencje zdobędziesz na tym kierunku?

W trakcie studiów zdobędziesz pogłębioną wiedzę z zakresu informacji naukowej, edukacji medialnej i informacyjnej, projektowania usług cyfrowych oraz organizacji zasobów wiedzy. Poznasz zaawansowane narzędzia i metody wspierające tworzenie systemów informacji, repozytoriów, kolekcji cyfrowych, wystaw i baz wiedzy.

Nauczysz się:

  • planować i realizować działania edukacyjne z zakresu kompetencji informacyjnych i medialnych,
  • pracować z zasobami cyfrowymi, metadanymi i systemami organizacji wiedzy,
  • projektować i wdrażać usługi informacyjne dla różnych grup użytkowników,
  • wykorzystywać narzędzia cyfrowe w edukacji, nauce, popularyzacji wiedzy i dokumentowaniu dziedzictwa kulturowego,
  • tworzyć wystawy cyfrowe i edukacyjne zasoby wiedzy, analizować dane edukacyjne i potrzeby informacyjne społeczności,
  • wdrażać rozwiązania wspierające dostępność i inkluzywność usług informacyjnych.

Rozwiniesz też kompetencje menedżerskie, dydaktyczne i projektowe, potrzebne do pełnienia odpowiedzialnych ról w nowoczesnych bibliotekach, szkołach, instytucjach kultury i edukacji.

Gdzie możesz znaleźć pracę po ukończeniu studiów?

Absolwenci studiów magisterskich z informacji naukowej i bibliotekoznawstwa znajdują zatrudnienie w różnorodnych instytucjach zajmujących się tworzeniem, przechowywaniem, analizą i udostępnianiem wiedzy. Możesz pracować jako:

  • Edukator informacyjny i medialny – prowadzący szkolenia, warsztaty i działania edukacyjne w szkołach, bibliotekach, instytucjach kultury i fundacjach,
  • Specjalista ds. usług cyfrowych – odpowiedzialny za projektowanie, testowanie i wdrażanie usług informacyjnych w środowisku online,
  • Bibliotekarz i menedżer wiedzy – zarządzający zasobami instytucji publicznych, naukowych, szkolnych i specjalistycznych,
  • Twórca wystaw cyfrowych i zasobów edukacyjnych – projektujący i realizujący kolekcje tematyczne, serwisy wiedzy i działania popularyzujące naukę,
  • Koordynator działań informacyjnych w administracji, edukacji i kulturze – planujący strategie komunikacyjne i edukacyjne, tworzący polityki informacyjne,
  • Specjalista ds. dostępności cyfrowej i informacji inkluzywnej – wdrażający rozwiązania zwiększające dostęp do wiedzy i informacji dla różnych grup odbiorców.

Czy na kierunku studiów są różne specjalności i specjalizacje?

Na kierunku Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo (studia magisterskie niestacjonarne) możesz wybrać jedną z sześciu specjalizacji, które pozwalają dopasować ścieżkę studiów do Twoich zainteresowań, predyspozycji i planów zawodowych. Każda z nich oferuje odrębny zestaw zajęć, projektów i umiejętności – a wszystkie odpowiadają na konkretne potrzeby rynku pracy w sektorach informacji, kultury, edukacji i usług cyfrowych.

1. Edytorstwo

Ta specjalizacja jest przeznaczona dla osób zainteresowanych rynkiem książki, kulturą wydawniczą i profesjonalnym przygotowywaniem publikacji – zarówno drukowanych, jak i elektronicznych. Nauczysz się, jak redagować teksty, planować skład publikacji, pracować z oprogramowaniem wydawniczym (np. Adobe InDesign, LaTeX), a także rozumieć procesy związane z promocją, dystrybucją i komercjalizacją treści. Zdobywasz wiedzę z zakresu nauki o książce, języka, mediów i technologii edytorskich. Jako absolwent tej specjalizacji możesz pracować w wydawnictwach, redakcjach, bibliotekach, placówkach kultury oraz firmach zajmujących się publikowaniem treści.

2. Dziedzictwo kulturowe

Specjalizacja skierowana do osób zainteresowanych rolą dziedzictwa – polskiego i emigracyjnego – w kontekście europejskim i globalnym. Poznasz historię migracji, organizacje ochrony dziedzictwa, dorobek Polonii i sposoby jego dokumentowania. Zajęcia uwzględniają także zagadnienia globalizacji, zmiany tożsamości kulturowej oraz współczesne metody promocji i ochrony dziedzictwa. Program jest silnie osadzony w praktyce – obejmuje również wyjazdy na praktyki m.in. do instytucji zagranicznych (np. Biblioteka Polska w Paryżu). To propozycja dla przyszłych pracowników instytucji kultury, fundacji, redakcji historyczno-literackich oraz międzynarodowych centrów dokumentacji i edukacji kulturowej.

3. Organizacja i zarządzanie bibliotekami

Stworzona z myślą o osobach, które planują pełnić funkcje kierownicze w bibliotekach i ośrodkach informacji. Nauczysz się, jak efektywnie zarządzać współczesną biblioteką – zarówno fizyczną, jak i cyfrową – oraz jak kierować zespołami pracowniczymi, zarządzać wiedzą w organizacji, oceniać efektywność pracy i wdrażać innowacje. Program obejmuje także psychologię pracy, zarządzanie projektami i nowoczesne oprogramowanie biblioteczne. Szczególny nacisk położony jest na łączenie teorii z praktyką – poprzez zajęcia warsztatowe, projekty zespołowe i analizę rzeczywistych przypadków.

4. Informacja i edukacja w europejskich instytucjach kultury

To specjalizacja o charakterze europejskim i interdyscyplinarnym – łącząca wiedzę o bibliotekach, muzeach i domach kultury z praktykami edukacyjnymi i animacyjnymi. Poznasz organizację instytucji kultury w krajach europejskich, ich działania w kontekście globalizacji, a także sposoby pracy z użytkownikiem, nowe technologie, formy komunikacji i edukacji kulturowej. Program obejmuje także współczesną literaturę, media dla dzieci i dorosłych, polityki dziedzictwa i rozwiązania projakościowe. To ścieżka dla osób zainteresowanych współpracą międzynarodową, promocją kultury i edukacją pozaformalną.

5. Architektura informacji i wiedzy

Dla tych, którzy chcą tworzyć i ewaluować serwisy informacyjne, projektować systemy organizacji wiedzy i zarządzać zasobami cyfrowymi. Poznasz zasady projektowania i badania usług informacyjnych, nauczysz się wyszukiwać dane w źródłach, do których nie sięgają zwykłe wyszukiwarki, oraz wdrażać rozwiązania z zakresu marketingu informacyjnego i PR w środowisku online. Program obejmuje analizę zachowań informacyjnych użytkowników i wykorzystanie tej wiedzy w projektowaniu produktów informacyjnych. Świetna opcja dla przyszłych infobrokerów, researcherów, projektantów usług cyfrowych i doradców informacyjnych.

6. Zarządzanie informacją i wiedzą

Skierowana do osób, które chcą pracować z informacją w środowisku instytucjonalnym i biznesowym. Nauczysz się tworzyć i prowadzić usługi informacyjne, budować bazy danych, zarządzać repozytoriami cyfrowymi, redagować serwisy informacyjne, docierać do ukrytej informacji w tzw. głębokim internecie. Poznasz zasady polityki informacyjnej, ekonomię informacji oraz sposoby budowania przeszukiwalnych kolekcji i środowisk wiedzy. To specjalizacja dla tych, którzy chcą łączyć kompetencje technologiczne, analityczne i komunikacyjne w pracy z zasobami i użytkownikami.

Czego będziesz się uczyć na studiach?

Program studiów magisterskich na kierunku Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo łączy solidne przygotowanie teoretyczne z intensywnym rozwojem kompetencji praktycznych. Zajęcia koncentrują się wokół zagadnień związanych z funkcjonowaniem współczesnych instytucji informacji, edukacją medialną, architekturą wiedzy oraz zarządzaniem usługami informacyjnymi w środowisku cyfrowym.

Na pierwszym semestrze realizujesz wspólny blok zajęć, który obejmuje m.in. politykę informacyjną, metody badań społecznych, edytorstwo naukowe, analizę użytkowników usług informacyjnych oraz problematykę zarządzania zasobami wiedzy. Zdobędziesz wiedzę na temat organizacji instytucji informacji, projektowania usług informacyjnych, zasad komunikacji profesjonalnej oraz standardów informacji cyfrowej i edukacyjnej.

W kolejnych semestrach – w zależności od wybranej specjalizacji – pogłębisz wiedzę z obszarów takich jak:

  • organizacja i zarządzanie bibliotekami (również cyfrowymi),
  • projektowanie i prowadzenie edukacji informacyjnej,
  • architektura informacji i wiedzy w środowisku cyfrowym,
  • redakcja i publikowanie treści w różnych formatach (druk, e-book, wystawa cyfrowa, portal edukacyjny),
  • zarządzanie projektami informacyjnymi i edukacyjnymi,
  • działania proklienckie i projakościowe w instytucjach wiedzy,
  • systemy informacji naukowej i mechanizmy komunikacji w nauce,
  • marketing usług bibliotecznych i informacyjnych.

Zajęcia prowadzone są w formule konwersatoriów, warsztatów, laboratoriów oraz seminariów – tak, by umożliwić naukę poprzez działanie. Ważną częścią studiów są także zajęcia rozwijające kompetencje interpersonalne, projektowe i prezentacyjne – niezbędne w pracy z użytkownikami, zespołami projektowymi i instytucjami zewnętrznymi.

Program przewiduje również przygotowanie do samodzielnej pracy badawczej i koncepcyjnej – w tym realizację pracy magisterskiej, której temat może być ściśle powiązany z obszarem Twojej specjalizacji zawodowej lub naukowej.

Czy podczas studiów będziesz realizować praktyki?

Tak. Na drugim roku studiów magisterskich realizujesz praktyki zawodowe w wymiarze 360 godzin . Są one obowiązkowym elementem programu i mogą być realizowane w:

  • bibliotekach szkolnych, akademickich, pedagogicznych, publicznych,
  • instytucjach edukacyjnych, fundacjach, domach kultury, centrach wiedzy,
  • instytucjach zajmujących się tworzeniem wystaw, kolekcji cyfrowych, materiałów edukacyjnych.

Jeśli już pracujesz w miejscu, którego profil pokrywa się z celami kształcenia, możesz zaliczyć praktyki w oparciu o dotychczasowe doświadczenie zawodowe. To doskonała okazja do rozwinięcia konkretnych kompetencji, nawiązania kontaktów zawodowych i zaprezentowania się przyszłym pracodawcom.

Czy podczas studiów istnieje możliwość realizacji jednego/kilku semestrów na innej uczelni?

Tak – możesz wyjechać na studia w ramach programów mobilności krajowej (MOST) lub zagranicznej (Erasmus+). To szansa, by zdobyć nowe doświadczenia, poznać inne środowiska akademickie i poszerzyć kompetencje językowe i kulturowe.

Gdzie znajdziesz więcej informacji i program studiów?

Program studiów możesz znaleźć pod tym linkiem

Koordynatorzy ECTS:

Przyznawane kwalifikacje:

Magisterium z bibliotekoznawstwa i informacji naukowej

Dalsze studia:

szkoła doktorska, studia podyplomowe

Efekty kształcenia

Ad. 1. Efekty kształcenia na kierunku informacja naukowa i bibliotekoznawstwo dla studiów II stopnia są następujące:
Wiedza
• Absolwent ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk humanistycznych, potrafi ją twórczo rozwijać i wykorzystywać w zakresie bibliologii i informatologii.
• Zna terminologię specjalistyczną dla nauk humanistycznych podstawowych dla bibliologii i informatologii.
• Posiada pogłębione umiejętności badawcze , obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowywanie i prezentację wyników pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie bibliologii i informatologii oraz dyscyplin naukowych właściwych dla informacji naukowej i bibliotekoznawstwa.
• Ma wiedzę o bibliotekach i innych instytucjach kultury oraz orientację we współczesnym życiu kulturalnym, w zakresie niezbędnym dla prowadzenia współpracy bibliotek i wymiany informacji z tymi instytucjami.

Umiejętności
• Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informację z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy dla potrzeb własnych.
• Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze w zakresie bibliologii i informatologii a także rozwijać i kształtować własną karierę zawodową.
• Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie bibliologii i informatologii oraz z dziedzin nauki i dyscyplin naukowych pokrewnych w języku polskim i obcym.

Kompetencje społeczne
• Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
• Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu bibliotekarza albo pracownika informacji.
• Aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego (ze szczególnym uwzględnieniem dziedzictwa piśmienniczego) swojego regionu, kraju, Europy.
Ad. 2.
Studia magisterskie trwają 4 semestry. Liczba punktów ECTS konieczna dla uzyskania tytułu magistra informacji naukowej i bibliotekoznawstwa – wynosi 120
Ad. 3.
W ramach modułów realizowany jest blok zajęć pedagogiczno – psychologicznych umożliwiający otrzymanie kwalifikacji pedagogicznych. Blok obejmuje przygotowanie w zakresie psychologiczno-pedagogicznym i metodyczno-dydaktycznym. Moduły kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela bibliotekarza opracowano na podstawie Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r.
Ad. 4.
Na studiach II stopnia łączna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć z zakresu nauk podstawowych wynosi 40 ECTS, z przedmiotów kierunkowych – 44 ECTS a przedmiotów fakultatywnych -36 ECTS.
Ad. 5.
Praktyki zawodowe na studiach magisterskich są realizowane po I roku studiów w wymiarze : 156 h za które student otrzymuje 6 punktów ECTS.

Kwalifikacja:

Ze szczegółowymi kryteriami kwalifikacji można zapoznać się na stronie: https://irk.uw.edu.pl/