Astronomia, stacjonarne, drugiego stopnia (S2-AS) | |
Drugiego stopnia Stacjonarne, 2-letnie Język: polski | Spis treści: Opis ogólnyProgram studiów
Celem kształcenia jest wszechstronne wykształcenie absolwenta w zakresie obserwacyjnych i teoretycznych metod badawczych astronomii oraz poznanie współczesnego stanu wiedzy w tej dyscyplinie. Kierunek ma charakter kształcenia w dziedzinie podstawowej i obejmuje wiedzę potrzebną dla opisu i zrozumienia fizycznych mechanizmów stojących u podstaw zjawisk oraz budowy i ewolucji obiektów astronomicznych. Celem kształcenia jest też poznanie metod matematycznego modelowania i statystycznej weryfikacji tych modeli mogących też mieć szersze zastosowanie, a szerzej, rozwijanie kompetencji matematyczno-przyrodniczych absolwentów. Sylwetka absolwenta W zakresie wiedzy i umiejętności, absolwent kierunku:
W zakresie kompetencji społecznych, absolwent potrafi pracować w zespole przyjmując w nim różne, również kierownicze role; dostrzega potrzebę ciągłego pogłębiania zdobytej wiedzy i dalszego doskonalenia nabytych umiejętności. |
Przyznawane kwalifikacje:
Dalsze studia:
Efekty kształcenia
Realizacja programu studiów zapewnia uzyskanie przez absolwenta efektów uczenia się określonych w uchwale nr 414 Senatu Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 8 maja 2019 r. w sprawie programów studiów na Uniwersytecie Warszawskim (Monitor UW z 2019 r. poz. 128 z późn. zm.). Absolwent posiada określone poniżej kwalifikacje w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych:
Wiedza: absolwent zna i rozumie
- zna i rozumie na poziomie rozszerzonym prawa i twierdzenia dyscypliny astronomia, a w wybranym obszarze badań - na poziomie szczegółowym
- zna i rozumie na poziomie rozszerzonym prawa i twierdzenia dyscypliny nauki fizyczne.
- zna i rozumie metody obliczeniowe konieczne do rozwiązywania problemów w wybranym obszarze badań w astronomii
- zna i rozumie zaawansowane techniki obserwacyjne i numeryczne pozwalające zaplanować i wykonać złożony program obserwacyjny
- zna i rozumie teoretyczne zasady działania układów pomiarowych i aparatury badawczej specyficznych dla astronomii, związanych z wybraną specjalnością
- zna i rozumie aktualne kierunki rozwoju astronomii, w szczególności w wybranym obszarze badań
- zna i rozumie zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w stopniu pozwalającym na samodzielną pracę w wybranym obszarze badań.
- zna i rozumie podstawowe uwarunkowania prawne i etyczne związane z działalnością naukową i dydaktyczną
- zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowych
- zna i rozumie ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
Umiejętności: absolwent potrafi
- potrafi zastosować metodę naukową w rozwiązywaniu problemów, realizacji obserwacji i wnioskowaniu
- potrafi samodzielnie odtworzyć podstawowe twierdzenia i prawa astronomii.
- potrafi samodzielnie odtworzyć podstawowe twierdzenia i prawa nauk fizycznych
- potrafi planować i przeprowadzać zaawansowane programy obserwacyjne bądź symulacje numeryczne w określonych obszarach astronomii, indywidualnie i w zespole
- potrafi dokonać krytycznej analizy wyników obserwacji lub obliczeń teoretycznych w astronomii wraz z oceną dokładności wyników
- potrafi znajdować niezbędne informacje w literaturze fachowej, zarówno z baz danych jak i innych źródeł; potrafi odtworzyć tok rozumowania lub istotę programu obserwacyjnego opisanego w literaturze z uwzględnieniem poczynionych założeń i przybliżeń
- potrafi połączyć metody i idee z różnych pól badawczych; jest w stanie zauważyć, że odległe nieraz zjawiska opisane są przy użyciu podobnego modelu
- potrafi zaadaptować wiedzę i metodykę astronomii, a także stosowane metody doświadczalne i teoretyczne do pokrewnych dyscyplin naukowych
- potrafi przedstawić wyniki badań (eksperymentalnych, teoretycznych lub numerycznych) w formie pisemnej (w języku polskim i angielskim), ustnej (w języku polskim i angielskim), prezentacji multimedialnej lub plakatu
- potrafi skutecznie komunikować się zarówno ze specjalistami jak i niespecjalistami w zakresie problematyki właściwej dla studiowanego obszaru nauk fizycznych oraz w zakresie obszarów leżących na pograniczu pokrewnych dyscyplin naukowych
- potrafi określić kierunki dalszego doskonalenia wiedzy i umiejętności (w tym samokształcenia) w zakresie wybranego obszaru badań oraz poza nim
- potrafi posługiwać się językiem angielskim w stopniu pozwalającym na samodzielne uzupełnianie wykształcenia oraz komunikację ze specjalistami w zakresie tej samej lub pokrewnej specjalności, zgodnie z wymogami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
- potrafi zastosować technologie informacyjne i komunikacyjne, w szczególności do pozyskania i przekazania rzetelnej wiedzy.
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
- jest gotów do uczenia się przez całe życie oraz do inspirowania i organizacji procesu uczenia się innych osób
- jest gotów do współdziałania i pracy w grupie - w różnych rolach.
- jest gotów do odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
- jest gotów do stosowania i propagowania zasad uczciwości intelektualnej w działaniach własnych i innych osób, do rozstrzygania problemów etycznych w kontekście rzetelności badawczej, do propagowania rozstrzygającej roli eksperymentu w weryfikacji teorii fizycznych, do stosowania metody naukowej w gromadzeniu wiedzy
- jest gotów do systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi podstawowymi w wybranym obszarze nauk fizycznych lub astronomii, w celu poszerzenia i pogłębienia wiedzy, do przeciwdziałania zagrożeniom przy pozyskiwaniu informacji z niezweryfikowanych źródeł.
- jest gotów do podjęcia odpowiedzialności za podejmowane inicjatywy badań, eksperymentów lub obserwacji, do uwzględniania społecznych aspektów praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności.
- jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Plan studiów:
Oznaczenia wykorzystane w siatkach: | |
wyk - Wykład ćw - Ćwiczenia lab - Laboratorium praktyka - Praktyka psem - Proseminarium sem - Seminarium | e - Egzamin z - Zaliczenie zo - Zaliczenie na ocenę |
Pierwszy rok astronomii | ECTS | wyk | ćw | lab | praktyka | psem | sem | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Własność intelektualna i przedsiębiorczość | 2 | 30 | zo | |||||
Praktyki zawodowe II stopień | 4 | 80 | z | |||||
Fizyka statystyczna A1 | 6 | 30 | 30 | e | ||||
Proseminarium specjalistyczne I | 2 | 30 | zo | |||||
Astrofizyka I | 12 | 60 | 60 | e | ||||
Astrofizyka II | 8 | 45 | 45 | e | ||||
Mechanika nieba | 6 | 30 | 30 | e | ||||
Astronomia pozagalaktyczna | 6 | 30 | 30 | e | ||||
Zaawansowana pracownia obserwacyjna I2 | 5 | 60 | zo | |||||
Proseminarium specjalistyczne II | 2 | 30 | zo | |||||
Razem: | 53 | 225 | 195 | 60 | 80 | 30 | 30 |
1 - lub Fizyka statystyczna B lub Fizyka statystyczna B
2 - lub Pracownia obserwacyjna Z lub Pracownia obserwacyjna Z lub Warsztaty astrofizyki I
Drugi rok astronomii | ECTS | wyk | ćw | lab | praktyka | psem | sem | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Astrofizyka III | 6 | 30 | 30 | e | ||||
Seminarium magisterskie I1 | 2 | 30 | zo | |||||
Proseminarium specjalistyczne III | 2 | 30 | zo | |||||
Zaawansowana pracownia obserwacyjna II2 | 6 | 60 | zo | |||||
Seminarium magisterskie II3 | 2 | 30 | zo | |||||
Proseminarium specjalistyczne IV | 2 | 30 | zo | |||||
Advances in Modern Astronomy (B2+) | 3 | 30 | 30 | zo | ||||
Kosmologia | 3 | 30 | e | |||||
Razem: | 26 | 60 | 30 | 60 | 60 | 120 |