Architektura przestrzeni informacyjnych , stacjonarne, drugiego stopnia (S2-PRK-API) | |
Drugiego stopnia Stacjonarne, 2-letnie Język: polski | Spis treści: Opis ogólnyDla kogo są te studia? Studia magisterskie są skierowane do osób, które chcą rozwijać się w obszarze informacji cyfrowej, komunikacji społecznej, projektowania usług i zarządzania wiedzą. To kierunek dla tych, którzy interesują się zarówno technologią, jak i człowiekiem – a także tym, jak informacja funkcjonuje w złożonych środowiskach organizacyjnych, miejskich, edukacyjnych i kulturowych. Oferta jest przygotowana z myślą o absolwentach studiów licencjackich z zakresu architektury informacji, informacji naukowej, bibliotekoznawstwa, medioznawstwa, socjologii, humanistyki cyfrowej, zarządzania a także innych kierunków pokrewnych z obszaru nauk społecznych i humanistycznych. Czym jest Architektura przestrzeni informacyjnych? To kierunek, który łączy projektowe myślenie o usługach cyfrowych z rozumieniem ich społecznych, kulturowych i technologicznych kontekstów. Studia koncentrują się na badaniu oraz projektowaniu złożonych środowisk informacyjnych – takich jak portale edukacyjne, serwisy miejskie, systemy informacji w instytucjach, platformy multimedialne czy bazy wiedzy – z uwzględnieniem potrzeb użytkowników, aktualnych trendów technologicznych oraz zasad odpowiedzialnego komunikowania się. Architektura informacji jest tu traktowana jako narzędzie porządkowania złożoności świata i ułatwiania dostępu do wiedzy w sposób logiczny, użyteczny i przejrzysty. Jaką wiedzę, umiejętności i kompetencje zdobędziesz na tym kierunku? Program studiów magisterskich pozwala zdobyć zaawansowaną wiedzę z zakresu nauki o informacji, UX, organizacji wiedzy, komunikacji społecznej i technologii cyfrowych. Zdobędziesz kompetencje, które pozwolą Ci:
Rozwiniesz również kompetencje miękkie: zarządzanie projektami, praca zespołowa, wystąpienia publiczne, etyczna refleksja nad technologią i umiejętność komunikowania się w środowiskach zróżnicowanych kulturowo i społecznie. Gdzie możesz znaleźć pracę po ukończeniu studiów? Absolwenci kierunku pracują w sektorze publicznym i prywatnym – w obszarach związanych z zarządzaniem wiedzą, transformacją cyfrową, projektowaniem usług i analizą danych. Dzięki interdyscyplinarnemu przygotowaniu są w stanie łączyć perspektywy technologiczne, społeczne i organizacyjne. Możliwe stanowiska i obszary zatrudnienia:
Czy na kierunku studiów są różne specjalności i specjalizacje? Program nie przewiduje formalnych specjalności, ale umożliwia kształtowanie indywidualnej ścieżki dzięki czterem modułom kierunkowym. W ich ramach studenci mogą pogłębiać wiedzę i umiejętności w obszarach takich jak:
Modułowy charakter kształcenia pozwala na profilowanie studiów zgodnie z zainteresowaniami i planami zawodowymi. Czego będziesz się uczyć na studiach? Program studiów magisterskich z architektury przestrzeni informacyjnych został opracowany w oparciu o cztery główne osie tematyczne, które wzajemnie się uzupełniają i tworzą spójną strukturę kształcenia. Każda z nich porządkuje zestaw przedmiotów, rozwijając konkretne kompetencje zawodowe, analityczne i badawcze. 1. Użytkownik informacji W centrum pierwszego obszaru znajduje się użytkownik – jako główny odbiorca i uczestnik cyfrowych usług informacyjnych. Treści dydaktyczne w tym zakresie koncentrują się na badaniu potrzeb i zachowań informacyjnych użytkowników, analizie sposobów ich interakcji z systemami informacyjnymi oraz ocenie kompetencji informacyjnych. Szczególny nacisk położony jest na problematykę użyteczności serwisów (UX), ocenę wiarygodności informacji oraz jakość dostarczanych treści. Zajęcia z tego bloku przygotowują do świadomego projektowania usług, które realnie odpowiadają na potrzeby odbiorców i są dostępne, intuicyjne oraz użyteczne. 2. Zasoby informacji Drugi filar kształcenia skupia się na zasobach informacji jako podstawowym budulcu każdej cyfrowej usługi informacyjnej. Studenci uczą się projektować, opisywać i organizować zasoby wiedzy w sposób uporządkowany i zrozumiały dla użytkowników. Kluczowe znaczenie ma tu organizacja wiedzy – rozumiana jako zestaw teorii, metod i narzędzi wspierających tworzenie i ewaluację zawartości systemów informacyjnych. W tym obszarze omawiane są również społeczne, kulturowe i prawne aspekty projektowania zasobów – co pozwala zrozumieć ich szerszy kontekst. To przygotowanie do ról takich jak architekt informacji, redaktor treści, specjalista ds. metadanych czy kurator zasobów cyfrowych. 3. Zarządzanie informacją Trzecia oś programowa obejmuje zagadnienia związane z zarządzaniem informacją na poziomie instytucjonalnym, organizacyjnym i systemowym. Studenci poznają mechanizmy obiegu informacji w różnych typach organizacji – od instytucji kultury, przez administrację, po firmy i organizacje pozarządowe – oraz uczą się optymalizować i standaryzować procesy informacyjne. Tematyka zajęć obejmuje także politykę informacyjną, determinanty kulturowe i społeczne cyfrowych usług, a także aspekty prawne i etyczne korzystania z informacji. Wiedza zdobyta w tym obszarze przygotowuje do współtworzenia i oceny strategii informacyjnych w różnych środowiskach zawodowych. 4. Narzędzia Czwarty filar programu poświęcony jest narzędziom i technologiom informacyjno-komunikacyjnym – jako środkom realizacji celów projektowych, organizacyjnych i badawczych. Studenci uczą się wykorzystywać nowoczesne rozwiązania cyfrowe do automatyzacji procesów pozyskiwania, przetwarzania, analizy i wizualizacji danych. Opanowują praktyczne umiejętności związane z doborem technologii do konkretnych problemów oraz ich wdrażaniem w środowiskach instytucjonalnych. W tym bloku znajdują się także zajęcia z zakresu programowania, analityki mediów, projektowania aplikacji, a także pracy z narzędziami wspierającymi tworzenie usług mobilnych i interaktywnych. Zajęcia prowadzone są w formie konwersatoriów, laboratoriów, projektów i seminariów. Duży nacisk kładziony jest na pracę projektową i badawczą, co pozwala rozwijać umiejętności w praktyce i budować portfolio projektowe. Wszystkie te elementy prowadzą do finalnego etapu studiów – pracy magisterskiej, którą realizujesz przy wsparciu promotora w ramach seminariów. Dzięki możliwości indywidualnego wyboru tematów i projektów, możesz skoncentrować się na tym obszarze architektury informacji, który jest Ci najbliższy – badawczo, zawodowo lub twórczo. Czy podczas studiów będziesz realizować praktyki? Nie. Czy podczas studiów istnieje możliwość realizacji jednego/kilku semestrów na innej uczelni Tak – możesz wyjechać na studia w ramach programów mobilności krajowej (MOST) lub zagranicznej (Erasmus+). To szansa, by zdobyć nowe doświadczenia, poznać inne środowiska akademickie i poszerzyć kompetencje językowe i kulturowe. Gdzie znajdziesz więcej informacji i program studiów Program studiów możesz znaleźć pod tym linkiem |
Koordynatorzy ECTS:
Przyznawane kwalifikacje:
Dalsze studia:
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
1) w pogłębionym stopniu zakres i specyfikę przedmiotową oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między wybranymi faktami, obiektami i zjawiskami, właściwymi dla nauk o komunikacji społecznej i mediach w zakresie informatologii
2) metodologię badawczą właściwą dla nauk o komunikacji społecznej i mediach, w szczególności w zakresie informatologii
3) główne tendencje rozwojowe nauk o komunikacji społecznej i mediach, w szczególności w obszarze informatologii
4) koncepcje zarządzania informacją i wiedzą oraz metody badawcze, w tym właściwe dla analizy i projektowania strategii i narzędzi zarządzania informacją w podmiotach z różnych sektorów
5) w pogłębionym stopniu zakres i specyfikę przedmiotową oraz teorie właściwe dla architektury informacji, w tym kontekst interdyscyplinarny analiz i interpretacji wytworów kultury w tym obszarze oraz zasady doboru właściwych rozwiązań, w tym technologicznych, do rozwiązywania określonych problemów organizacyjnych i badawczych
6) koncepcje, metody badawcze i zasady ich doboru właściwe dla informatologii, wykorzystywane w projektowaniu, analizowaniu i ewaluowaniu systemów informacyjnych w różnych środowiskach ICT
7) metody badawcze właściwe dla informatologii, wykorzystywane w analizie potrzeb i zachowań informacyjnych użytkowników, w tym ich interakcji z cyfrowymi produktami i usługami informacyjnymi, a także ocenie i kształceniu ich kompetencji informacyjnych
8) społeczne, ekonomiczne i kulturowe konteksty i dylematy budowy i recepcji zasobów, produktów i usług informacyjnych
9) podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości, mające zastosowanie w szeroko rozumianej działalności informacyjnej
10) uwarunkowania etyczne i prawne ochrony własności intelektualnej i danych osobowych oraz ich powiązania z problematyką projektowania i prowadzenia usług informacyjnych
11) terminologię specjalistyczną stosowaną w naukach o komunikacji społecznej i mediach, w szczególności właściwą dla informatologii
12) filozoficzne podstawy działania sztucznej inteligencji
Umiejętności: absolwent potrafi
1) wykorzystywać metody badawcze nauk o komunikacji społecznej i mediach, w szczególności właściwe dla informatologii, stosowane w analizowaniu i projektowaniu systemów i usług informacyjnych
2) wykorzystać metody badawcze nauk o komunikacji społecznej i mediach, w szczególności właściwe dla informatologii, do analizy potrzeb i zachowań informacyjnych użytkowników, w tym ich interakcji z cyfrowymi produktami i usługami informacyjnymi, a także oceny i kształcenia ich kompetencji informacyjnych
3) dobierać właściwe źródła i informacje z nich pochodzące oraz dokonywać ich oceny, krytycznej analizy, syntezy, twórczej interpretacji i prezentacji, w zakresie problemów właściwych dla architektury informacji, z poszanowaniem prawa, w tym prawa autorskiego
4) dobierać właściwe metody i narzędzia, w szczególności zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne, do definiowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów w obszarze architektury informacji oraz dostosowywać te narzędzia i metody, lub też tworzyć nowe, do uwarunkowań konkretnego problemu
5) formułować i analizować problemy badawcze nauk o komunikacji społecznej i mediach, w szczególności w obszarze informatologii oraz prezentować i interpretować wyniki badań własnych
6) komunikować się na tematy specjalistyczne związane z architekturą informacji, z wykorzystaniem właściwej terminologii oraz form komunikacji, dostosowanych do kompetencji komunikacyjnych konkretnych kręgów odbiorców
7) prowadzić debaty na tematy z obszaru architektury informacji i zagadnień powiązanych, w tym dotyczących społecznych, ekonomicznych i kulturowych kontekstów zasobów, produktów, usług i środowisk informacyjnych
8) posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz terminologią specjalistyczną w tym języku, właściwą dla architektury informacji
9) współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodącą rolę w zespołach, w tym poprzez kierowanie pracami zespołu
10) samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie
11) dobierać właściwe metody i narzędzia, w szczególności zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne, do definiowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów w obszarze systemów zarządzania informacją i wiedzą w podmiotach z różnych sektorów
12) dobierać i wykorzystywać narzędzia i metody cyfrowe, właściwe dla humanistyki cyfrowej, do badania, analizy i udostępniania szeroko pojętych wytworów kultury analogowej.
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
1) krytycznej oceny posiadanej wiedzy, w tym jej braków, oraz krytycznej oceny odbieranych treści
2) uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych właściwych dla architektury informacji oraz właściwego doboru ekspertów i zasięganiu ich opinii w przypadku trudności w samodzielnym rozwiązaniu problemu
3) wypełniania zobowiązań społecznych, inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego oraz inicjowania działań na rzecz interesu publicznego
4) myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
5) przestrzegania zasad etycznych w działalności informacyjnej, w tym stosowania tych zasad w zakresie planowanych funkcjonalności projektowanych rozwiązań informacyjnych
6) odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych i uwarunkowań technologicznych