Humanitarian Action, stacjonarne, II stopnia (S2-HA) | |
Drugiego stopnia Stacjonarne, 2-letnie Język: angielski | Spis treści: Opis ogólnyRekrutacja na studia jest otwarta na stronie internetowej NOHA: https://apply.nohanet.org/. Kierunek prowadzony jest wspólnie przez Wydział Prawa i Administracji oraz Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego w ramach konsorcjum europejskich uczelni Network on Humanitarian Action (NOHA). Studia oferują studentom szeroki zakres wiedzy i umiejętności w zakresie międzynarodowej pomocy humanitarnej, w ramach których szczególny nacisk położono na krytyczne myślenie oraz umiejętności badawcze. W ramach programu studiów studenci realizować będą dwa semestry mobilności, z których drugi stanowi wstęp do prowadzenia własnych badań naukowych w wybranym regionie świata (Azja Południowo-Wschodnia, Afryka , Ameryka Północna I Południowa), kontynuowanych w trakcie przygotowania pracy magisterskiej. Celem studiów jest zatem interdyscyplinarne wykształcenie zaangażowanego pracownika, który z pełną świadomością uwarunkowań społecznych, politycznych, prawnych, kulturowych i bezpieczeństwa oraz z pełnym profesjonalizmem będzie w stanie nieść pomoc ofiarom konfliktów zbrojnych czy klęsk żywiołowych. Studia mają zatem zarówno wymiar specjalistyczny, jak i interdyscyplinarny, oferując kształcenie w zakresie przedmiotów z nauk politycznych i nauk prawnych, ale też zarządzania, antropologii czy pogranicza nauk społecznych i medycznych. Ponadto kierunek studiów oferuje szereg elementów praktycznych (np. symulacje), które mają na celu właściwe przygotowanie absolwentów do wejścia na rynek pracy. Kierunek Pomoc Humanitarna jest prowadzony wspólnie przez Wydziały Prawa i Administracji oraz Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych we współpracy z uczelniami partnerskimi NOHA (Network on Humanitarian Action). Więcej informacji: |
Koordynatorzy ECTS:
Przyznawane kwalifikacje:
Dalsze studia:
Efekty kształcenia
Po ukończeniu studiów drugiego stopnia na kierunku studiów Humanitarian Action absolwent:
WIEDZA:
• Ma rozszerzoną wiedzę o metodach badawczych oraz zasadach przygotowania projektów badawczych właściwych dla dziedziny humanitarnej, a także dla oryginalnych badań z zakresu studiów humanitarnych.
• Zna i rozumie zasady i standardy humanitarnych oraz problematyczną naturę związanych z nimi dylematów.
• Ma rozszerzoną wiedzę o teoriach i koncepcjach humanitarnych. Ma interdyscyplinarną wiedzę o konkretnym bieżącym temacie z zakresu pomocy humanitarnej, analizując go w aspektach politycznym, prawnym, antropologicznym, zdrowia publicznego i zarządzania.
• Ma pogłębioną wiedzę o osobistych zagrożeniach bezpieczeństwa w pracy humanitarnej w terenie oraz o możliwych technikach i strategiach łagodzących wpływ zewnętrznych czynników stresogennych.
• Rozumie zagrożenia i możliwości związane z obecnymi trendami rozwojowymi w sektorze humanitarnym.
• Ma rozszerzoną wiedzę o różnorodności aktorów i interesariuszy, ich interakcji i współzawodnictwie oraz rozumie znaczenie koordynacji między różnymi poziomami w systemie humanitarnym.
• Ma rozszerzoną wiedzę o wpływie różnorodnych interwencji pomocy humanitarnej na potrzeby i prawa ludności dotkniętej kryzysem oraz ich interakcjach z interesami istotnych podmiotów w określonym kontekście regionalnym.
• Ma pogłębioną wiedzę o kluczowych zagadnieniach pomocy humanitarnej w określonym regionie oraz rozumie w jaki sposób decyzje polityczne przekładają się na programowanie i działania w regionalnym kontekście politycznym, prawnym, bezpieczeństwa i zarządzania.
• Ma pogłębioną wiedzę o procesach operacyjnych, zmianach w politycznych, wojskowych, gospodarczych i społecznych strukturach oraz instytucjach w wymiarze międzynarodowym. Ma pogłębioną wiedzę z zakresu teorii i praktyki podejmowania decyzji politycznych i gospodarczych w tych podmiotach, na poziomie państw narodowych oraz w skali międzynarodowej.
• Posiada rozszerzoną wiedzę o środowisku społecznym, prawnym i bezpieczeństwa w sytuacjach konfliktowych oraz o mechanizmach ochrony ludności cywilnej i zapobiegania łamaniu praw człowieka.
• Ma rozszerzoną wiedzę o strukturze dawców, mechanizmach finansowania w sektorze humanitarnym oraz prawnych i administracyjnych regulacji obowiązujących w sektorze.
UMIEJĘTNOŚCI:
• Stosuje metodologię oraz metody naukowe i potrafi uzasadnić ich użycie w oryginalnym projekcie badawczym z zakresu studiów humanitarnych.
• Formułuje odpowiednie i etycznie stosowne rekomendacje dla pomocy humanitarnej, oparte o zasady i wartości humanitarne, oraz sposoby ich wdrożenia: decyzje polityczne, strategie, zarządzanie projektami.
• Potrafi konceptualizować, interpretować oraz krytycznie analizować złożone kryzysy i interwencje humanitarne w oparciu o różnorodność źródeł oraz tworzyć nową wiedzę w celu rozwiązania złożonych problemów humanitarnych.
• Potrafi wskazać najlepsze i najbezpieczniejsze sposoby reagowania w kryzysowych sytuacjach humanitarnych, w tym przy uwzględnieniu konsekwencji społecznych i osobistych oraz przewidywanych szkód wywołanych przez interwencję humanitarną.
• Wykazuje szereg umiejętności trenerskich oraz z zakresu zarządzania, aby dokładnie ocenić czynniki istotne do podejmowania decyzji w kontekście operacji humanitarnej, możliwe konsekwencje i zagrożenia oraz najlepsze sposoby pomyślnej implementacji strategicznych decyzji.
• Umiejętnie słucha beneficjentów i interesariuszy oraz bierze pod uwagę ich stanowiska, a także komunikuje humanitarną wiedzę i wyniki badań w sposób uporządkowany i przystępny dla specjalistów oraz osób niebędących specjalistami w wielokulturowym otoczeniu humanitarnym. Posiada umiejętność podtrzymywania kontaktów z poszanowaniem różnorodności kulturowej i płciowej oraz współpracy w dążeniu do wspólnego dobra i kompromisu.
• Posiada pogłębioną umiejętność rozwiązywania problemów, łącząc interdyscyplinarną wiedzę i zrozumienie w zakresie potrzeb i możliwości ludności dotkniętej kryzysem w określonym kontekście regionalnym, w celu wypracowania właściwych rozwiązań dla skutecznego reagowania kryzysowego.
• Potrafi interpretować i krytycznie analizować dane, informacje i doświadczenia w zakresie określonego regionalnego kryzysu humanitarnego i interwencji w celu wypracowania zrozumienia kontekstu geograficznego, lokalnej społeczności, perspektyw, problemów i możliwych rozwiązań.
• Posiada umiejętność formułowania niezależnych poglądów, popartych wyszukanymi argumentami, przy zastosowaniu różnorodnych podejść i perspektyw teoretycznych, a także formułowania spójnych wniosków oraz syntetycznego ich podsumowania, przy użyciu specjalistycznego dla studiów humanitarnych oraz dziedzin pokrewnych języka, w celu komunikacji ze specjalistami z tej dziedziny oraz szerszą publiką.
• Potrafi w sposób precyzyjny, klarowny i spójny wypowiadać się w mowie i piśmie; przygotowuje rozbudowane prace pisemne spełniające podstawowe kryteria opracowania o charakterze naukowym w zakresie szczegółowych zagadnień z zakresu studiów humanitarnych i dziedzin pokrewnych; potrafi w kompleksowy sposób uzasadnić ustnie swoje poglądy; posiada umiejętności językowe w zakresie swojej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
KOMPETENCJE:
• Potrafi dogłębnie przeanalizować problem badawczy oraz samodzielnie zaplanować, przeprowadzić i ukończyć projekt badawczy średniej długości.
• Potrafi wziąć odpowiedzialność za określenie jasnych standardów etycznych, opartych na zasadach i wartościach humanitarnych oraz kodeksie etyki zawodowej. Stosuje innowacyjne i strategicznie poprawne zasady i standardy humanitarne do dylematów w złożonych i niebezpiecznych sytuacjach.
• Umiejscawia własne wyniki badań w szerszym kontekście pomocy humanitarnej. Wyraża otwarte nastawienie do zdobywania nowej wiedzy i zrozumienia w zakresie profesjonalnych i akademickich zmian w sektorze humanitarnym.
• Reaguje zdecydowanie i odpowiednio w niebezpiecznych sytuacjach, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa oraz przy uwzględnieniu porad otrzymywanych ze źródeł bezpieczeństwa oraz od innych interesariuszy.
• Potrafi wdrażać podjęte decyzje. Podejmuje się analizy osobistych celów kształcenia oraz sposobów ich osiągnięcia. Pobudza zaangażowanie oraz rozwój partnerów i członków zespołu, aby osiągnąć sukces w projekcie humanitarnym.
• Angażuje partnerów i członków zespołu na różnych poziomach procesu podejmowania decyzji, działa odpowiedzialnie w odniesieniu do własnych decyzji. Aktywnie przyczynia się do budowania zespołu, zrównoważonego podziału pracy, tworzenia dobrej atmosfery i spójności w projektach grupowych w celu osiągnięcia wspólnego celu.
• Uczy się w oparciu o przeszłe doświadczenia, identyfikuje możliwości przezwyciężenia dylematów humanitarnych oraz proponuje nowe metody pracy na rzecz zwiększenia wydajności, efektywności i odpowiedzialności interesariuszy w złożonych i nieprzewidywalnych warunkach humanitarnych.