Serwisy internetowe Uniwersytetu Warszawskiego
Nie jesteś zalogowany | zaloguj się
Kierunki studiów > Studia I stopnia > Dziennikarstwo i medioznawstwo > Dziennikarstwo i medioznawstwo, stacjonarne, pierwszego stopnia

Dziennikarstwo i medioznawstwo, stacjonarne, pierwszego stopnia (S1-DM)

Pierwszego stopnia
Stacjonarne, 3-letnie
Język: polski

Dziedzina: Nauk społecznych

Dyscyplina: Nauki o komunikacji społecznej i mediach

Język wykładowy: Polski

Tytuł zawodowy, który uzyskasz po skończeniu studiów: licencjat

Gdzie i kiedy będziesz mieć zajęcia

Miejsce: zajęcia prowadzone są w trzech miejscach:

1) Pałac Zamojskich ul. Nowy Świat 69,
2) Budynek CIUW mieszczący się na Głównym Kampusie UW ul. Krakowskie przedmieście 26/28
3) Gmach Wydziału Neofilologii ul. Dobra 55 naprzeciwko BUW-u.

Czas: od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 20:00

Jaką wiedzę, umiejętności i kompetencje zdobędziesz na tym kierunku

Studia licencjackie na kierunku dziennikarstwo i medioznawstwo to propozycja dla osób, które chcą zyskać wiedzę o współczesnych mediach oraz zdobyć praktyczne umiejętności dziennikarskie. Skierowane są do osób, które chcą dowiedzieć się, jak działają media w Polsce i na świecie oraz chcą zdobyć praktyczne umiejętności niezbędne do pracy w mediach oraz w zawodach związanych z zarządzaniem treścią w nich publikowaną.

Studia dostarczają wiedzę teoretyczną i praktyczną, która pozwoli Ci rozpocząć swoją przygodę z dziennikarstwem. Dzięki nim:

  • zdobędziesz wiedzę o polskim i zagranicznym rynku medialnym, dowiesz się jak funkcjonują współczesne media;
  • poznasz różne rodzaje gatunków medialnych i sposoby ich realizacji;
  • zdobędziesz niezbędne umiejętności warsztatowe, które w zależności od wybranej specjalności pozwolą Ci na przygotowywanie materiałów dziennikarskich dla różnych typów mediów, prowadzenie komunikacji PR, przygotowywanie materiału fotograficznego;
  • opanujesz wiedzę i umiejętności niezbędne do funkcjonowania w nowoczesnych mediach, w tym technologię i sposoby pracy z wykorzystaniem sztucznej inteligencji;
  • poznasz etykę i prawo mediów, dowiesz się, jak odpowiedzialnie tworzyć treści dziennikarskie i marketingowe, jak dbać o prawa autorskie i budować transparentną komunikację medialną.

Dzięki interdyscyplinarnemu podejściu studia pozwalają zdobyć zarówno teoretyczne przygotowanie medioznawcze, jak i praktyczne umiejętności dziennikarskie oraz komunikacyjne, które możesz wykorzystać w różnych sektorach rynku medialnego.

Studia stacjonarne – co warto wiedzieć?

  • Intensywny tryb nauki – studia stacjonarne oferują największą liczbę godzin zajęć, co pozwala na intensywną naukę, udział w projektach grupowych i regularne konsultacje z wykładowcami.
  • Bezpośredni kontakt z ekspertami i praktykami – zajęcia prowadzą doświadczeni dziennikarze, medioznawcy, specjaliści PR i producenci medialni, dzięki czemu zdobywasz wiedzę z pierwszej ręki.
  • Dostęp do nowoczesnych narzędzi i laboratoriów – w trakcie studiów korzystasz z profesjonalnych systemów edycji treści, pracowni radiowo-telewizyjnych oraz oprogramowania do analizy mediów i zarządzania treściami.
  • Możliwość pełnego zaangażowania w życie akademickie – studia stacjonarne to okazja do współpracy z kołami naukowymi, realizacji projektów badawczych i udziału w konferencjach poświęconych mediom, komunikacji i technologii.
  • Dynamiczne środowisko i networking – codzienne kontakty z wykładowcami, specjalistami i innymi studentami sprzyjają nawiązywaniu cennych relacji, które mogą otworzyć drzwi do kariery w mediach, public relations i branży audiowizualnej.

Dzięki temu studia stacjonarne pozwalają w pełni wykorzystać możliwości, jakie daje uczelnia, a jednocześnie zapewniają intensywny rozwój kompetencji zawodowych.

Gdzie możesz znaleźć pracę po ukończeniu studiów

Po ukończeniu studiów I stopnia na kierunku Dziennikarstwo i medioznawstwo będziesz mieć niezbędne podstawy do pracy w mediach tradycyjnych, cyfrowych i szeroko rozumianej branży komunikacyjnej. Możesz więc znaleźć pracę w:

  • redakcjach prasowych, radiowych i telewizyjnych;
  • portalach internetowych i mediach cyfrowych;
  • agencjach PR i marketingowych;
  • agencjach fotograficznych.

Studia na kierunku Dziennikarstwo i medioznawstwo na Uniwersytecie Warszawskim pozwalają na uczenie się od najlepszych medioznawców i praktyków oraz na rozpoczęcie pracy już podczas studiów w mieście, gdzie znajduje się najwięcej redakcji i agencji związanych z mediami.

Czy na kierunku studiów są różne specjalności i specjalizacje

W ramach studiów I stopnia możesz wybrać jedną z trzech specjalności, które pozwolą Ci rozwijać się w wybranym obszarze:

Dziennikarstwo – przygotowuje do pracy w mediach tradycyjnych i cyfrowych. Nauczysz się tworzenia, redakcji i analizy treści dziennikarskich. W ramach specjalności możesz wybrać jedną z trzech specjalizacji: audiowizualna, prasowa, analityk mediów.

Fotografia i nowe media – jest dla pasjonatów obrazu w mediach. Nauczysz się posługiwać różnymi technikami fotograficznymi, fotografii cyfrowej oraz jak realizować krótkie formy filmowe. Zdobędziesz wiedzę na temat współczesnego miejsca publikacji zdjęć oraz jak przygotować swoje prace do umieszczenia w mediach tradycyjnych i cyfrowych.

Public relations i marketing medialny – uczy jak tworzyć strategie komunikacyjne oraz jak planować kampanie PR i zarządzać wizerunkiem firm oraz instytucji.

Rekrutacja na specjalności odbywa się pod koniec pierwszego semestru studiów. Warunkiem uruchomienia specjalności: fotografia i nowe media oraz public relations i marketing medialny jest zrekrutowanie grupy liczącej minimum 25 osób. Na wskazanych dwóch specjalnościach obowiązują także limity przyjęć do 30 osób. Limity (minimalnej i maksymalnej liczby osób rekrutowanych) obowiązują nadto na specjalizacjach, które student wybiera w ramach specjalności dziennikarskiej.

Czego będziesz się uczyć na studiach

Studia licencjackie łączą teorię z praktyką, przygotowując do pracy w mediach i w zawodach związanych z komunikacją. W trakcie trzech lat poznasz współczesne teorie medioznawcze i nauczysz się krytycznej analizy przekazów medialnych. Rozwiniesz umiejętności tworzenia i redakcji treści medialnych – od artykułów prasowych po materiały audiowizualne. Opanujesz nowoczesne technologie, w tym AI, nauczysz się analizy danych i poznasz fotografię cyfrową. Zdobędziesz także wiedzę o etyce zawodowej i prawie mediów oraz zapoznasz się z zasadami zarządzania treściami i produkcją medialną.

Jak wyglądają zajęcia?

  • Część zajęć to wykłady, jednak większość ma formę konwersatorium, warsztat i laboratorium, co pokazuje, że kładziemy duży nacisk na bezpośredni kontakt ze studentami oraz praktyczne umiejętności.
  • Nasi wykładowcy to doświadczeni medioznawcy, a zajęcia na specjalizacjach prowadzą praktycy z branży.
  • Część zajęć na specjalizacjach odbywa się w profesjonalnym studiu telewizyjnym, studiu fotograficznym oraz w stacji radiowej.
  • Pracujesz nad realnymi projektami, tworzysz materiały dziennikarskie, materiały fotograficzne, przeprowadzasz analizy mediów, projektujesz kampanię PR oraz doskonalisz umiejętności audiowizualne.
  • Współpraca z mediami i firmami pozwala na zdobywanie pierwszych doświadczeń zawodowych już na etapie studiów.

Co nas wyróżnia?

  • Interdyscyplinarność – studia łączą dziennikarstwo, medioznawstwo, nowe technologie i zarządzanie w mediach, co daje szerokie możliwości zawodowe.
  • Nowoczesne podejście do mediów cyfrowych – uczysz się korzystać z AI, analityki danych, strategii digital marketingu i narzędzi automatyzacji treści.
  • Warsztatowe podejście do nauki – studia koncentrują się na rozwijaniu praktycznych umiejętności dziennikarskich, PR-owych i audiowizualnych.
  • Dostosowanie do rynku pracy – program przygotowuje do pracy w tradycyjnych i nowoczesnych mediach, a także w sektorze komunikacji i marketingu.
  • Możliwość łączenia studiów z pracą – dzięki czytelnie ułożonemu planowi zajęć i dużej liczbie godzin praktycznych studia można łączyć z rozwojem pierwszych doświadczeń zawodowych – wielu studentów podejmuje pracę jeszcze podczas nauki.

Czy podczas studiów będziesz realizować praktyki

Praktyki zawodowe są obowiązkową częścią studiów I stopnia i obejmują 720 godzin realizowanych na trzecim roku. Praktyki pozwalają na zdobycie realnego doświadczenia zawodowego i sprawdzenie się w pracy w mediach oraz branży komunikacyjnej. Dzięki nim poznajesz różne firmy z branży medialnej, budujesz sieć kontaktów, zdobywasz doświadczenie.

Gdzie możesz odbyć praktyki?

  • Redakcje prasowe, radiowe i telewizyjne – przygotowywanie materiałów dziennikarskich.
  • Portale internetowe i media cyfrowe – zarządzanie treściami, SEO, marketing treści.
  • Agencje PR i marketingowe – strategia komunikacji, zarządzanie wizerunkiem, planowanie kampanii medialnych.
  • Instytucje kultury, organizacje pozarządowe, korporacje – komunikacja wewnętrzna, promocja.

Praktyki dają możliwość zobaczenia, jak naprawdę wygląda praca w mediach i firmach związanych z mediami. To szansa na poznanie zawodu i zdobycie doświadczenia, a dla wielu także na rozpoczęcie długoterminowej współpracy zawodowej.

Czy podczas studiów istnieje możliwość realizacji jednego/kilku semestrów na innej uczelni

Tak, w ramach programów MOST i ERASMUS. Most jest programem krajowym a ERASMUS programem zagranicznym. Na oba programy można aplikować od drugiego roku studiów.

Gdzie znajdziesz więcej informacji i program studiów

Program studiów możesz znaleźć pod tym linkiem

Koordynatorzy ECTS:

Przyznawane kwalifikacje:

Licencjat na kierunku dziennikarstwo i medioznawstwo

Dalsze studia:

studia drugiego stopnia

Efekty kształcenia

Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W01 - Posiada wiedzę o różnych strukturach i instytucjach medialnych w ramach społeczeństwa informacyjnego w wymiarze krajowym, europejskim i globalnym
K_W02 - Posiada wiedzę o strukturach, instytucjach i procesach społecznych w ramach społeczeństwach demokracji liberalnej
K_W03 - Posiada wiedzę o typach, sposobach i efektach komunikacji społecznej oraz telekomunikacji
K_W04 - Posiada wiedzę o instytucjach prawnych i relacjach między nimi zachodzącymi w państwach demokratycznych
K_W05 - Posiada wiedzę o aktach normatywnych, regulujących funkcjonowanie systemu medialnego oraz systemów informatycznych i telekomunikacyjnych
K_W06 - Posiada wiedzę na temat najbardziej wpływowych prądów filozoficznych
K_W07 - Posiada wiedzę historyczną na temat najważniejszych postaci, instytucji, wydarzeń i procesów ostatnich dwóch stuleci
K_W08 - Posiada wiedzę o instytucjach, zjawiskach, relacjach i procesach natury ekonomicznej, warunkujące funkcjonowanie wolnego rynku na poziomie krajowym, europejskim i globalnym
K_W09 - Posiada wiedzę o gatunkach i typach wypowiedzi dziennikarskich
K_W10 - Posiada wiedzę o strukturach, zadaniach i celach podmiotów konstytuujących system ekonomiczny i uczestniczących w charakterze zleceniodawców i mocodawców w systemie medialnym
K_W11 - Posiada wiedzę na temat zasad bhp w sali wykładowej, zasad zabezpieczenia przeciwpożarowego oraz zasad udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej.
K_W12 - Dysponuje podstawą wiedzą z zakresu dyscyplin pochodnych sztukom plastycznym (poligrafia, obróbka obrazu, projektowanie graficzne) pozwalająca realizować zadań zespołowych i interdyscyplinarnych.
K_W13 - Dysponuje podstawowym zakresem wiedzy na temat funkcjonowania zawodu artysty fotografa, posługującym się współczesnymi o charakterze multimedialnym w kontekście finansowym, marketingowym i prawnym, ze szczególnym uwzględnieniem praw autorskich i pokrewnych.
K_W14 - Posiada wiedzę o metodach i narzędziach skutecznego porozumiewania się.
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U01 - Potrafi identyfikować grupy społeczne, rozpoznawać relacje między nimi zachodzące oraz nimi zarządzać.
K_U02 - Potrafi rozróżniać poszczególne instytucje polskiego systemu medialnego oraz analizować relacje, jakie między nimi zachodzą.
K_U03 - Potrafi scharakteryzować i używać różne style wypowiedzi.
K_U04 - Potrafi rozpoznawać, analizować oraz zarządzać relacjami komunikacyjnymi na poziomie interpersonalnym, grupowym, instytucjonalnym oraz masowym.
K_U05 - Potrafi analizować różne akty prawne i ich wpływ na funkcjonowanie systemu medialnego oraz systemów informacyjnych i telekomunikacyjnych
K_U06 - Potrafi rozróżniać prądy filozoficzne warunkujące współczesne systemy wartości.
K_U07 - Potrafi porządkować, analizować oraz łączyć ze sobą różne fakty, problemy, zdarzenia i procesy historyczne.
K_U08 - Potrafi budować skuteczny komunikat perswazyjny.
K_U09 - Potrafi rozpoznawać cele projektów badawczych dedykowanych mediom oraz dostosowywać do nich repertuar technik i metod badawczych.
K_U10 - Rozpoznaje i analizuje problemy natury politycznej, socjologicznej, ekonomicznej oraz kulturowej. Potrafi zebrać i zestawić różne stanowiska radzenia sobie z określonymi trudnościami, wskazując te najbardziej fortunne.
K_U11 - Potrafi tworzyć skuteczne i perswazyjnie fortunne przekazy medialne.
K_U12 - Posiada umiejętność przygotowywania wystąpień publicznych w formie ustnej i pisemnej w języku polskim i języku obcym.
K_U13 - Rozumie wzajemne relacje zachodzące pomiędzy formą dzieła a komunikatem z niego wynikającym przewidując efekty dzieła w kontekście społecznym estetycznym, kulturowym oraz prawnym
K_U14 - Właściwie rozumie zagadnienia związane ze sztuką mediów, szczególnie zasady tworzenia przekazu medialnego oraz łączenia funkcji estetycznych z informacyjnymi.
K_U15 - Ma umiejętności niezbędne do samodzielnego wykonywania podstawowych zadań związanych z komunikacją organizacji i podmiotów.
K_U16 - Potrafi identyfikować cele badawcze dedykowanych komunikacji sieciowej i telekomunikacji
K_U17 - Dysponuje umiejętnościami językowymi w zakresie medioznawstwa zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K01 - Jest gotowy do współtworzenia skutecznych w działaniu grup zawodowych oraz organizować pracę własną i zespołową w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów.
K_K02 - Potrafi współtworzyć różnego rodzaju projekty badawcze, mające na celu analizowanie podmiotów medialnych, jest zdolny do definiowania własnych sądów i przemyśleń na tematy społeczne, naukowe i etyczne.
K_K03 - Potrafi w szybki i skuteczny sposób zaadaptować się do nowej sytuacji, grupy społecznej, do nowych zmiennych okoliczności, które mogą mieć miejsce podczas wykonywania pracy zawodowej lub twórczej.
K_K04 - Ma świadomość odpowiedzialności i konsekwencji działań w sferze medialnej.
K_K05 - W sposób świadomy i profesjonalny umieć zaprezentować własną twórczość
K_K06 - Ma świadomość i umiejętności profesjonalnego postępowania w ramach powierzonych mu zadań, szczególnie z zakresu komunikowania.

Kwalifikacja:

Ze szczegółowymi kryteriami kwalifikacji można zapoznać się na stronie: https://irk.uw.edu.pl/