Serwisy internetowe Uniwersytetu Warszawskiego
Nie jesteś zalogowany | zaloguj się
Kierunki studiów > Studia I stopnia > Dziennikarstwo i medioznawstwo > Dziennikarstwo i medioznawstwo, niestacjonarne (zaoczne), pierwszego stopnia

Dziennikarstwo i medioznawstwo, niestacjonarne (zaoczne), pierwszego stopnia (NZ1-DM)

Pierwszego stopnia
Niestacjonarne (zaoczne), 3-letnie
Język: polski

Dziedzina: Dziedzina nauk społecznych

Dyscyplina: nauki o komunikacji społecznej i mediach

Język wykładowy: polski

Tytuł zawodowy, który uzyskasz po skończeniu studiów: licencjat

Gdzie i kiedy będziesz mieć zajęcia

Miejsce: zajęcia prowadzone są w trzech miejscach:

1) Pałac Zamojskich ul. Nowy Świat 69,
2) Budynek CIUW mieszczący się na Głównym Kampusie UW ul. Krakowskie przedmieście 26/28
3) Gmach Wydziału Neofilologii ul. Dobra 55 naprzeciwko BUW-u.

Czas: od piątku do niedzieli w godzinach od 8:00 do 20:00. Do 8 zjazdów w semestrze, średnio co 2 tygodnie

Jaką wiedzę, umiejętności i kompetencje zdobędziesz na tym kierunku

Studia licencjackie na kierunku dziennikarstwo i medioznawstwo to propozycja dla osób, które chcą zyskać wiedzę o współczesnych mediach oraz zdobyć praktyczne umiejętności dziennikarskie. Skierowane są do osób, które chcą dowiedzieć się, jak działają media w Polsce i na świecie oraz chcą zdobyć praktyczne umiejętności niezbędne do pracy w mediach oraz w zawodach związanych z zarządzaniem treścią w nich publikowaną.

Studia dostarczają wiedzę teoretyczną i praktyczną, która pozwoli Ci rozpocząć swoją przygodę z dziennikarstwem. Dzięki nim:

  • zdobędziesz wiedzę o polskim i zagranicznym rynku medialnym, dowiesz się jak funkcjonują współczesne media;
  • poznasz różne rodzaje gatunków medialnych i sposoby ich realizacji;
  • zdobędziesz niezbędne umiejętności warsztatowe, które w zależności od wybranej specjalności pozwolą Ci na przygotowywanie materiałów dziennikarskich dla różnych typów mediów, prowadzenie komunikacji PR, przygotowywanie materiału fotograficznego;
  • opanujesz wiedzę i umiejętności niezbędne do funkcjonowania w nowoczesnych mediach, w tym technologię i sposoby pracy z wykorzystaniem sztucznej inteligencji;
  • poznasz etykę i prawo mediów, dowiesz się, jak odpowiedzialnie tworzyć treści dziennikarskie i marketingowe, jak dbać o prawa autorskie i budować transparentną komunikację medialną.

Dzięki interdyscyplinarnemu podejściu studia pozwalają zdobyć zarówno teoretyczne przygotowanie medioznawcze, jak i praktyczne umiejętności dziennikarskie oraz komunikacyjne, które możesz wykorzystać w różnych sektorach rynku medialnego.

Studia pozwalają łączyć naukę z pracą – zajęcia odbywają się w weekendy i koncentrują na praktyce. Dzięki pracy nad realnymi projektami i networkingowi z ekspertami zdobędziesz cenne doświadczenie. To świetna okazja do rozwinięcia kariery w mediach i produkcji audiowizualnej. Studia dają elastyczność i przygotowują do dynamicznie zmieniającego się rynku medialnego.

Gdzie możesz znaleźć pracę po ukończeniu studiów

Po ukończeniu studiów I stopnia na kierunku Dziennikarstwo i medioznawstwo będziesz mieć niezbędne podstawy do pracy w mediach tradycyjnych, cyfrowych i szeroko rozumianej branży komunikacyjnej. Możesz więc znaleźć pracę w:

  • redakcjach prasowych, radiowych i telewizyjnych;
  • portalach internetowych i mediach cyfrowych;
  • agencjach PR i marketingowych;
  • agencjach fotograficznych.

Studia na kierunku Dziennikarstwo i medioznawstwo na Uniwersytecie Warszawskim pozwalają na uczenie się od najlepszych medioznawców i praktyków oraz na rozpoczęcie pracy już podczas studiów w mieście, gdzie znajduje się najwięcej redakcji i agencji związanych z mediami.

Czy na kierunku studiów są różne specjalności i specjalizacje

W ramach studiów I stopnia możesz wybrać jedną z dwóch specjalności, które pozwolą Ci rozwijać się w wybranym obszarze:

Dziennikarstwo - przygotowuje do pracy w mediach tradycyjnych i cyfrowych. Nauczysz się tworzenia, redakcji i analizy treści prasowych, radiowych, telewizyjnych i online. Wybierzesz jeden z modułów: radiowy, telewizyjny, prasowy, edukacja medialna

Fotografia i Nowe Media – jest dla pasjonatów obrazu w mediach. Nauczysz się posługiwać różnymitechnikami fotograficznymi, fotografii cyfrowej oraz jak realizować krótkie formy filmowe. Zdobędziesz wiedzę na temat współczesnego miejsca publikacji zdjęć oraz jak przygotować swoje prace do umieszczenia w mediach tradycyjnych i cyfrowych.

Public relations i marketing medialny – uczy, jak tworzyć strategie komunikacyjne oraz jak planować kampanie PR i zarządzać wizerunkiem firm oraz instytucji.

Każda specjalność łączy teorię z praktyką, przygotowując do pracy w nowoczesnym świecie mediów.

Rekrutacja na specjalności odbywa się pod koniec pierwszego semestru studiów. Warunkiem uruchomienia specjalności: fotografia i nowe media oraz public relations i marketing medialny jest zrekrutowanie grupy liczącej minimum 25 osób. Na wskazanych dwóch specjalnościach obowiązują także limity przyjęć do 30 osób. Limity (minimalnej i maksymalnej liczby osób rekrutowanych) obowiązują nadto na specjalizacjach, które student wybiera w ramach specjalności dziennikarskiej.

Czego będziesz się uczyć na studiach?

Studia licencjackie łączą teorię z praktyką, przygotowując do pracy w mediach i w zawodach związanych z komunikacją. W trakcie trzech lat poznasz współczesne teorie medioznawcze i nauczysz się krytycznej analizy przekazów medialnych. Rozwiniesz umiejętności tworzenia i redakcji treści medialnych – od artykułów prasowych po materiały audiowizualne. Opanujesz nowoczesne technologie, w tym AI, nauczysz się analizy danych i poznasz fotografię cyfrową. Zdobędziesz także wiedzę o etyce zawodowej i prawie mediów oraz zapoznasz się z zasadami zarządzania treściami i produkcją medialną.

Jak wyglądają zajęcia?

  • Część zajęć to wykłady, jednak większość ma formę konwersatorium, warsztat i laboratorium, co pokazuje, że kładziemy duży nacisk na bezpośredni kontakt ze studentami oraz praktyczne umiejętności.
  • Nasi wykładowcy to doświadczeni medioznawcy, a zajęcia na specjalizacjach prowadzą praktycy z branży.
  • Część zajęć na specjalizacjach odbywa się w profesjonalnym studiu telewizyjnym, studiu fotograficznym oraz w stacji radiowej.
  • Pracujesz nad realnymi projektami, tworzysz materiały dziennikarskie, materiały fotograficzne, przeprowadzasz analizy mediów, projektujesz kampanię PR oraz doskonalisz umiejętności audiowizualne.
  • Współpraca z mediami i firmami pozwala na zdobywanie pierwszych doświadczeń zawodowych już na etapie studiów.

Co nas wyróżnia?

  • Interdyscyplinarność – studia łączą dziennikarstwo, medioznawstwo, nowe technologie i zarządzanie w mediach, co daje szerokie możliwości zawodowe.
  • Nowoczesne podejście do mediów cyfrowych – uczysz się korzystać z AI, analityki danych, strategii digital marketingu i narzędzi automatyzacji treści.
  • Warsztatowe podejście do nauki – studia koncentrują się na rozwijaniu praktycznych umiejętności dziennikarskich, PR-owych i audiowizualnych.
  • Dostosowanie do rynku pracy – program przygotowuje do pracy w tradycyjnych i nowoczesnych mediach, a także w sektorze komunikacji i marketingu.
  • Możliwość łączenia studiów z pracą – elastyczny system zajęć pozwala na rozwijanie kariery zawodowej już w trakcie nauki.

Czy podczas studiów będziesz realizować praktyki

Praktyki zawodowe są obowiązkowym elementem kształcenia i obejmują 720 godzin realizowanych na trzecim roku. Pozwalają na zastosowanie zdobytej wiedzy w środowisku pracy. To także szansa na nawiązanie kontaktów zawodowych i rozwinięcie portfolio medialnego. Dzięki praktykom poznajesz różne firmy z branży medialnej, budujesz sieć kontaktów, zdobywasz doświadczenie.

Gdzie możesz odbyć praktyki?

  • Redakcje prasowe, radiowe i telewizyjne – przygotowywanie materiałów dziennikarskich.
  • Portale internetowe i media cyfrowe – zarządzanie treściami, SEO, marketing treści.
  • Agencje PR i marketingowe – strategia komunikacji, zarządzanie wizerunkiem, planowanie kampanii medialnych.
  • Instytucje kultury, organizacje pozarządowe, korporacje – komunikacja wewnętrzna, promocja.

Praktyki dają możliwość zobaczenia, jak naprawdę wygląda praca w mediach i firmach związanych z mediami. To szansa na poznanie zawodu i zdobycie doświadczenia, a dla wielu także na rozpoczęcie długoterminowej współpracy zawodowej.

Tryb niestacjonarny daje elastyczność, a zdobyte kontakty mogą przyspieszyć Twój rozwój zawodowy.

Czy podczas studiów istnieje możliwość realizacji jednego/kilku semestrów na innej uczelni

Tak, w ramach programów MOST i ERASMUS. Most jest programem krajowym a ERASMUS programem zagranicznym

Gdzie znajdziesz więcej informacji i programie studiów

Program studiów możesz znaleźć pod tym linkiem

Koordynatorzy ECTS:

Przyznawane kwalifikacje:

Licencjat na kierunku dziennikarstwo i medioznawstwo

Dalsze studia:

studia drugiego stopnia

Efekty kształcenia

Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W01 - różnie struktury i instytucje medialne w ramach społeczeństwa informacyjnego w wymiarze krajowym, europejskim i globalnym
K_W02 - struktury, instytucje i procesy społeczne w ramach społeczeństwach demokracji liberalne
K_W03 - typy, sposoby i efekty komunikacji społecznej oraz telekomunikacji
K_W04 - instytucje prawne i relacje między nimi zachodzącymi w państwach demokratycznych
K_W05 - akty normatywne regulujące funkcjonowanie systemu medialnego oraz systemów informatycznych i telekomunikacyjnych
K_W06 - najbardziej wpływowe prądy filozoficzne
K_W07 - najważniejsze postacie, instytucie, wydarzenia i procesów ostatnich dwóch stuleci
K_W08 - instytucje, zjawiska, relacje i procesy natury ekonomicznej, warunkujące funkcjonowanie wolnego rynku na poziomie krajowym, europejskim i globalnym
K_W09 - gatunki i typy wypowiedzi dziennikarskich
K_W10 - struktury, zadania i cele podmiotów konstytuujących system ekonomiczny i uczestniczących w charakterze zleceniodawców i mocodawców w systemie medialnym
K_W11 -zasady BHP w sali wykładowej, zasady zabezpieczenia przeciwpożarowego oraz zasady udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej
K_W12 - dyscypliny pochodne sztukom plastycznym (poligrafia, obróbka obrazu, projektowanie graficzne) pozwalająca realizować zadań zespołowych i interdyscyplinarnych
K_W13 - zasady funkcjonowania zawodu artysty fotografa, posługującego się współczesnymi technikami o charakterze multimedialnym w kontekście finansowym, marketingowym i prawnym, ze szczególnym uwzględnieniem praw autorskich i pokrewnych
K_W14 - metody i narzędzia skutecznego porozumiewania się.
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U01 - identyfikować grupy społeczne, rozpoznawać relacje między nimi zachodzące oraz nimi zarządzać
K_U02 - rozróżniać poszczególne instytucje polskiego systemu medialnego oraz analizować relacje, jakie między nimi zachodzą
K_U03 - scharakteryzować i używać różne style wypowiedzi
K_U04 - rozpoznawać, analizować oraz zarządzać relacjami komunikacyjnymi na poziomie interpersonalnym, grupowym, instytucjonalnym oraz masowym
K_U05 - analizować różne akty prawne i ich wpływ na funkcjonowanie systemu medialnego oraz systemów informacyjnych i telekomunikacyjnych
K_U06 - rozróżniać prądy filozoficzne warunkujące współczesne systemy wartości.
K_U07 - porządkować, analizować oraz łączyć ze sobą różne fakty, problemy, zdarzenia i procesy historyczne.
K_U08 - budować skuteczny komunikat perswazyjny
K_U09 - rozpoznawać cele projektów badawczych dedykowanych mediom oraz dostosowywać do nich repertuar technik i metod badawczych
K_U10 - rozpoznawać i analizować problemy natury politycznej, socjologicznej, ekonomicznej oraz kulturowej. Potrafi zebrać i zestawić różne stanowiska radzenia sobie z określonymi trudnościami, wskazując te najbardziej fortunne.
K_U11 - tworzyć skuteczne i perswazyjnie fortunne przekazy medialne.
K_U12 - przygotowywać wystąpień publicznych w formie ustnej i pisemnej w języku polskim i języku obcym.
K_U13 - zrozumieć wzajemne relacje zachodzące pomiędzy formą dzieła a komunikatem z niego wynikającym przewidując efekty dzieła w kontekście społecznym estetycznym, kulturowym oraz prawnym
K_U14 - właściwie rozumieć zagadnienia związane ze sztuką mediów, szczególnie zasady tworzenia przekazu medialnego oraz łączenia funkcji estetycznych z informacyjnymi.
K_U15 - samodzielnie wykonywać podstawowe zadania związane z komunikacją organizacji i podmiotów.
K_U16 - identyfikować cele badawcze dedykowanych komunikacji sieciowej i telekomunikacji
K_U17 - dysponuje umiejętnościami językowymi w zakresie medioznawstwa zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K01 - do współtworzenia skutecznych w działaniu grup zawodowych oraz organizować pracę własną i zespołową w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów.
K_K02 - współtworzenia różnego rodzaju projekty badawcze, mające na celu analizowanie podmiotów medialnych, jest zdolny do definiowania własnych sądów i przemyśleń na tematy społeczne, naukowe i etyczne.
K_K03 - do zaadaptowania w szybki i skuteczny sposób do nowej sytuacji, grupy społecznej, do nowych zmiennych okoliczności, które mogą mieć miejsce podczas wykonywania pracy zawodowej lub twórczej
K_K04 - podejmowania odpowiedzialności i ponoszenia konsekwencji działań w sferze medialnej
K_K05 - zaprezentowania w sposób świadomy i profesjonalny własnej twórczości
K_K06 - profesjonalnego postępowania w ramach powierzonych mu zadań, szczególnie z zakresu komunikowania.

Kwalifikacja:

Ze szczegółowymi kryteriami kwalifikacji można zapoznać się na stronie: https://irk.uw.edu.pl/