Chemia, stacjonarne, pierwszego stopnia (S1-CH) | |
Pierwszego stopnia Stacjonarne, 3-letnie Język: polski | Spis treści: Opis ogólnyStudia prowadzone są w języku polskim. Dziedzina: nauki ścisłe i przyrodnicze, dyscyplina: nauki chemiczne Liczba semestrów: 6 Liczba punktów ECTS konieczna do ukończenia studiów na danym poziomie: 180 Tytuł zawodowy nadawany absolwentom: licencjat Zajęcia odbywają się na Kampusie Ochota, na Wydziale Chemii UW, przy ulicy Pasteura 1. Szczegółowy program studiów: tutaj Program studiów realizowany na kierunku Chemia, pierwszego stopnia, obejmuje oprócz podstaw z zakresu chemii również podstawowe zagadnienia z zakresu matematyki oraz fizyki. W trakcie studiów licencjackich student może w ramach przedmiotów obowiązkowych wybrać indywidualną ścieżkę studiowania. Przedmioty obowiązkowe są proponowane w dwóch wersjach: na poziomie A, który zawiera minimum programowe oraz na poziomie B, który jest programem rozszerzonym. Poza zestawem obowiązkowych przedmiotów, niezbędnych dla wszechstronnego wykształcenia, wiele pozostałych zajęć audytoryjnych i laboratoryjnych studenci wybierają sami, dbając o uzyskanie odpowiedniej liczby punktów ECTS, przypisanych do każdego przedmiotu i typu zajęć. Absolwent studiów I stopnia kierunku Chemia:
Absolwent ma możliwość podjęcia dalszego kształcenia na studiach II stopnia w kraju lub za granicą. Absolwent zainteresowany pracą zawodową może starać się o zatrudnienie w laboratoriach przemysłowych i badawczych o profilach chemicznych lub pokrewnych. |
Koordynatorzy ECTS:
Przyznawane kwalifikacje:
Dalsze studia:
Efekty kształcenia
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów Chemia I stopień.
Posiada szeroką wiedzę i umiejętności z zakresu chemii, fizyki i matematyki pozwalającą wykorzystać tę wiedzę do sformułowania i rozwiązywania problemów charakterystycznych dla danej dziedziny chemii.
Posiada wiedzę i umiejętności pozwalające na analizę zagadnień z chemii i ocenić tę wiedzę korzystając z literatury fachowej, baz danych oraz innych źródeł informacji, oraz posiada umiejętność oceny rzetelności pozyskanych informacji.
Wiedza, absolwent zna i rozumie:
- rolę i miejsce chemii w strukturze nauk ścisłych i przyrodniczych oraz jej wkład w rozwój naszej cywilizacji. Zna podstawowe pojęcia i prawa chemiczne, zna symbolikę, nomenklaturę i notację chemiczną, zna i rozumie zapis reakcji chemicznych;
- podstawy mechaniki klasycznej punktów materialnych i bryły sztywnej, podstawy mechaniki płynów, prawa elektrodynamiki klasycznej (obejmujące pola: elektryczne i magnetyczne, cząstki naładowane, oraz fale elektromagnetyczne), oraz podstawy optyki geometrycznej i falowej;
- podstawowe pojęcia matematyczne i rozumie znaczenie matematyki jako fundamentu nauk ścisłych. Zna i rozumie: podstawy i metody algebry liniowej, podstawy i metody rachunku różniczkowego i całkowego, oraz podstawy i zastosowania rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej;
- podstawy chemii analitycznej w zakresie metod analizy jakościowej i ilościowej. Zna metody i techniki analizy instrumentalnej. Rozumienie zależności sygnału od zawartości. Zna i rozumie zagadnienia związane z błędami systematycznymi i przypadkowymi. Zna metody statystycznej interpretacji uzyskanych wyników;
- podstawy chemii fizycznej (w zakresie: termodynamiki i termochemii, zagadnień związanych z ze stanem równowagi chemicznej, elektrochemii, zjawisk na granicy faz, procesów transportu oraz teorii kinetyki chemicznej z uwzględnieniem zjawisk katalizy) wraz z odpowiednim aparatem matematycznym;
- podstawy chemii nieorganicznej, obejmujące własności pierwiastków chemicznych i ich związków (z uwzględnieniem chemii związków kompleksowych);
- podstawy chemii organicznej i biochemii (nomenklatura, budowa związków organicznych, reakcje chemiczne, mechanizmy reakcji, metody otrzymywania, występowanie i zastosowanie). Rozumie znaczenie zjawisk chemicznych w procesach zachodzących w przyrodzie ożywionej;
- zna podstawowe aspekty budowy i działania nowoczesnej aparatury pomiarowej wspomagającej badania naukowe w chemii;
- podstawy teoretyczne różnych spektroskopii molekularnych. Zna zastosowania różnych spektroskopii molekularnych;
- podstawy krystalografii w zakresie opisu symetrii i budowy sieci krystalicznych, oraz w zakresie badań rentgenograficznych kryształów i rentgenograficznego wyznaczania struktury geometrycznej molekuł.
Umiejętności, absolwent potrafi:
- zastosować poznane prawa chemii w analizie wybranych problemów chemicznych;
- wykorzystać i zastosować poznane prawa fizyki w analizie wybranych problemów chemicznych i fizycznych; przeprowadzić analizę jakościową oraz ilościową substancji nieorganicznych, a także posłużyć się wybranymi technikami analizy instrumentalnej do przeprowadzenia analizy substancji nieorganicznych;
- rozwiązywać problemy teoretyczne, a także planować i wykonywać proste badania doświadczalne z zakresu termodynamiki chemicznej, termochemii, kinetyki chemicznej i katalizy oraz elektrochemii, zjawisk na granicach faz i procesów transportu.
- analizować zagadnienia z zakresu chemii nieorganicznej, w tym problemy struktury geometrycznej i elektronowej molekuł. Potrafi opisać i wyjaśnić podstawowe typy reakcji chemicznych oraz ich mechanizmy;
- analizować problemy z zakresu chemii organicznej, w tym dociekać mechanizmów reakcji organicznych. Potrafi przeprowadzić syntezy wybranych związków organicznych. Potrafi rozdzielać mieszaniny wybranych związków organicznych oraz oczyszczać otrzymane składniki;
- przeprowadzić identyfikację wybranych związków organicznych przy użyciu technik chemicznych, chromatograficznych i spektroskopowych;
- wykorzystać metody spektroskopii molekularnej do analizy struktury i własności molekuł w fazie gazowej i ciekłej;
- wykorzystać metody rentgenograficzne do analizy struktury kryształów i molekuł w fazie krystalicznej.
Kompetencje społeczne, absolwent jest gotów do:
- określenia zakresu posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz do podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych;
- samodzielnego podejmowania i inicjowania prostych działań badawczych a w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu zasięgania opinii ekspertów;
- myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy;
- wypełniania zobowiązań społecznych i działania na rzecz interesu publicznego z racji zdobytej wiedzy i umiejętności;
- odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym: przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu.
Plan studiów:
Oznaczenia wykorzystane w siatkach: | |
wyk - Wykład ćw - Ćwiczenia lab - Laboratorium psem - Proseminarium war - Warsztaty | e - Egzamin z - Zaliczenie zo - Zaliczenie na ocenę |
Pierwszy semestr pierwszego roku chemii | ECTS | wyk | ćw | lab | psem | war | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Matematyka A1 | 9 | 30 | 60 | e | |||
Bezpieczeństwo i higiena pracy na Wydziale Chemii | 0,5 | 4 | zo | ||||
Szkolenie biblioteczne | 4 | z | |||||
Chemia ogólna - proseminarium2 | 4,5 | 45 | zo | ||||
Chemia ogólna3 | 6 | 60 | e | ||||
Fizyka A4 | 6,5 | 30 | 40 | e | |||
Podstawy ochrony własności intelektualnej | 0,5 | 4 | z | ||||
Razem: | 27 | 128 | 100 | 45 | 4 |
Drugi semestr pierwszego roku chemii | ECTS | wyk | ćw | lab | psem | war | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Matematyka A1 | 9 | 30 | 60 | e | |||
Fizyka A2 | 6,5 | 30 | 40 | e | |||
Fizyka - laboratorium | 2 | 30 | zo | ||||
Podstawy chemii analitycznej - ćwiczenia | 3 | 30 | zo | ||||
Podstawy chemii analitycznej - laboratorium | 4 | 60 | zo | ||||
Podstawy chemii analitycznej | 1,5 | 15 | e | ||||
Wspomaganie komputerowe pracowni chemicznej - laboratorium | zo | ||||||
Razem: | 26 | 75 | 130 | 90 |
1 - lub Matematyka B
Trzeci semestr drugiego roku chemii | ECTS | wyk | ćw | lab | psem | war | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Chemia analityczna A - laboratorium1 | 4 | 45 | zo | ||||
Chemia analityczna A2 | 1,5 | 15 | e | ||||
Chemia analityczna - ćwiczenia | 2 | 30 | zo | ||||
Chemia fizyczna IA - laboratorium 30 godz.3 | zo | ||||||
Chemia fizyczna I - ćwiczenia | 2 | 30 | zo | ||||
Chemia fizyczna I | 3 | 30 | e | ||||
Chemia kwantowa A - laboratorium4 | zo | ||||||
Chemia kwantowa A5 | e | ||||||
Chemia organiczna IA6 | 5,5 | 30 | 30 | e | |||
Razem: | 18 | 75 | 60 | 45 | 30 |
1 - lub Chemia analityczna B - laboratorium
2 - lub Chemia analityczna B
3 - lub Chemia fizyczna IB - laboratorium 60 godz.
4 - lub Chemia kwantowa B - laboratorium
5 - lub Chemia kwantowa B
6 - lub Chemia organiczna IB
Czwarty semestr drugiego roku chemii | ECTS | wyk | ćw | lab | psem | war | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Analiza instrumentalna A - laboratorium1 | 2 | 30 | zo | ||||
Analiza instrumentalna A2 | e | ||||||
Chemia fizyczna IIA - laboratorium3 | 3,5 | 36 | zo | ||||
Chemia fizyczna II - ćwiczenia | 2 | 30 | zo | ||||
Chemia fizyczna II | 1,5 | 15 | e | ||||
Chemia organiczna II | 1,5 | 15 | e | ||||
Elementy biochemii | 1,5 | 15 | e | ||||
Spektroskopia A - ćwiczenia4 | 1,5 | 15 | zo | ||||
Spektroskopia A - laboratorium5 | 2 | 35 | zo | ||||
Spektroskopia A6 | 3 | 30 | e | ||||
Razem: | 18,5 | 75 | 45 | 101 |
1 - lub Analiza instrumentalna B - laboratorium
2 - lub Analiza instrumentalna B
3 - lub Chemia fizyczna IIB - laboratorium
4 - lub Spektroskopia B - ćwiczenia
5 - lub Spektroskopia B - laboratorium
6 - lub Spektroskopia B
Piąty semestr trzeciego roku chemii | ECTS | wyk | ćw | lab | psem | war | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Chemia nieorganiczna IA - laboratorium1 | 4,5 | 60 | zo | ||||
Chemia nieorganiczna I | 3 | 30 | e | ||||
Krystalografia A - ćwiczenia2 | 3 | 30 | zo | ||||
Krystalografia A - laboratorium3 | 4 | 15 lub 45 | zo | ||||
Krystalografia A4 | 1,5 | 15 | e | ||||
Podstawy indywidualnej przedsiębiorczości | 1 | 15 | zo | ||||
Technologia chemiczna - laboratorium5 | 3 | 45 | zo | ||||
Technologia chemiczna6 | 3 | 30 | e | ||||
Razem: | 23 | 75 | 45 | 105 |
1 - lub Chemia nieorganiczna IB - laboratorium
2 - lub Krystalografia B - ćwiczenia
3 - lub Krystalografia B - laboratorium
4 - lub Krystalografia B
5 - lub Elementy biotechnologii - laboratorium
6 - lub Elementy biotechnologii