Serwisy internetowe Uniwersytetu Warszawskiego
Nie jesteś zalogowany | zaloguj się
Kierunki studiów > Studia I stopnia > Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo > Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo, niestacjonarne (zaoczne), pierwszego stopnia

Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo, niestacjonarne (zaoczne), pierwszego stopnia (NZ1-BN)

Pierwszego stopnia
Niestacjonarne (zaoczne), 3-letnie
Język: polski

Dla kogo są te studia?

Studia niestacjonarne na kierunku Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo są skierowane do osób, które chcą zdobyć nowoczesne, społecznie użyteczne i praktyczne kompetencje w zakresie zarządzania informacją, wiedzą i zasobami cyfrowymi. To idealny wybór dla tych, którzy chcą połączyć edukację akademicką z pracą zawodową, działaniami społecznymi, rodzinnymi lub twórczymi.

To kierunek dla osób ciekawych świata, które interesują się informacją w jej różnych postaciach – od książki po bazy danych, od wiedzy naukowej po cyfrowe archiwa kultury. Dla tych, którzy chcą zrozumieć mechanizmy obiegu informacji w instytucjach, organizacjach i społeczeństwie, oraz nauczyć się ją profesjonalnie organizować, udostępniać i analizować. Studia są odpowiednie zarówno dla osób rozpoczynających drogę zawodową, jak i dla tych, które chcą uzupełnić swoje kwalifikacje lub przekwalifikować się w stronę sektora informacyjnego, edukacyjnego lub kulturalnego.

Czym jest Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo?

To interdyscyplinarny kierunek studiów, który łączy nauki społeczne, humanistyczne i techniczne w jednym celu: przygotowania specjalistów do pracy z informacją w środowisku cyfrowym i instytucjonalnym. Kierunek pozwala zrozumieć, czym jest informacja jako zasób – jak ją tworzyć, opisywać, porządkować, interpretować i przekazywać dalej.

Studiując ten kierunek, uczysz się, jak funkcjonują biblioteki, repozytoria, archiwa i systemy informacyjne; jak obsługiwać użytkowników o różnych potrzebach informacyjnych; jak projektować usługi cyfrowe w oparciu o dane, potrzeby użytkowników i standardy informacyjne. Zdobędziesz kompetencje, które łączą podejście analityczne z komunikacyjnym i technologicznym – i które odpowiadają na realne wyzwania dzisiejszego społeczeństwa wiedzy.

Jaką wiedzę, umiejętności i kompetencje zdobędziesz na tym kierunku?

Podczas studiów na kierunku Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo zdobędziesz wiedzę o tym, jak funkcjonuje współczesny świat informacji – zarówno w jego wymiarze społecznym i kulturowym, jak i technologicznym. Poznasz zasady organizacji zasobów informacyjnych, metody porządkowania wiedzy, klasyfikowania treści oraz opisu dokumentów. Nauczysz się, jak tworzyć i zarządzać systemami informacji – od prostych baz danych po złożone repozytoria wiedzy.

Zrozumiesz także rolę, jaką odgrywa informacja w edukacji, kulturze, nauce, administracji i codziennym życiu społecznym. Nauczysz się analizować potrzeby użytkowników, badać ich zachowania informacyjne i projektować usługi odpowiadające na te potrzeby. Dowiesz się, jak przeciwdziałać dezinformacji, jak wspierać rozwój kompetencji informacyjnych i jak dbać o dostępność informacji dla różnych grup odbiorców.

W trakcie zajęć rozwiniesz również umiejętności korzystania z nowoczesnych narzędzi cyfrowych. Nauczysz się pracować z systemami bibliotecznymi, bazami danych, wyszukiwarkami specjalistycznymi, narzędziami do opisu i selekcji informacji, a także z prostymi elementami programowania wykorzystywanymi w zarządzaniu treścią i tworzeniu usług informacyjnych online.

Studia pozwolą Ci także zdobyć szereg umiejętności społecznych i organizacyjnych – nauczysz się pracować w zespole, zarządzać małymi projektami, komunikować się z odbiorcami o różnych potrzebach i oczekiwaniach. Będziesz potrafić świadomie działać w instytucjach, które przetwarzają, gromadzą i udostępniają wiedzę, oraz współtworzyć strategie informacyjne odpowiadające na współczesne wyzwania cyfrowe i społeczne.

To kierunek, który rozwija zarówno myślenie analityczne i odpowiedzialność społeczną, jak i praktyczne umiejętności wykorzystywane na co dzień w pracy z informacją, dokumentacją i użytkownikiem.

Gdzie możesz znaleźć pracę po ukończeniu studiów?

Absolwenci tego kierunku pracują w szerokim spektrum instytucji – od bibliotek i centrów informacji, przez firmy i instytucje publiczne, po organizacje społeczne i sektor kultury. Możesz znaleźć zatrudnienie jako:

  • Bibliotekarz w różnych typach bibliotek: publicznych, szkolnych, uczelnianych, naukowych, medycznych, specjalistycznych – obsługując użytkowników, zarządzając zbiorami, wdrażając nowe technologie i wspierając edukację informacyjną;
  • Specjalista ds. informacji naukowej, edukacyjnej lub specjalistycznej – zajmujący się analizą, organizacją i udostępnianiem informacji w instytucjach badawczych, edukacyjnych i rynkowych;
  • Menedżer treści cyfrowych i repozytoriów – tworzący, porządkujący i udostępniający zasoby wiedzy w środowisku online;
  • Analityk źródeł społecznych i edukacyjnych – przetwarzający informacje na potrzeby badań, raportów, polityk edukacyjnych i kulturowych;
  • Koordynator projektów edukacyjnych i informacyjnych – organizujący działania wspierające rozwój kompetencji informacyjnych w szkołach, bibliotekach, fundacjach, ośrodkach animacji;
  • Specjalista ds. zarządzania wiedzą, dokumentacją i archiwizacją – w firmach, administracji publicznej, uczelniach, instytutach, muzeach i fundacjach.

Studia te otwierają także drogę do dalszego rozwoju – np. na studiach magisterskich lub w ścieżce kształcenia nauczycielskiego w zakresie bibliotekarstwa.

Czy na kierunku studiów są różne specjalności i specjalizacje?

Na studiach licencjackich nie ma formalnie wyodrębnionych specjalności, ale program jest modułowy i elastyczny. Możesz rozwijać własne zainteresowania poprzez wybór określonych przedmiotów fakultatywnych, tematów projektów i seminariów.

Taka konstrukcja programu wynika z założenia, że na poziomie studiów pierwszego stopnia kluczowe jest zbudowanie szerokich podstaw teoretycznych i praktycznych, które dopiero na etapie studiów magisterskich można ukierunkować w konkretnej specjalizacji.

W ramach zajęć pojawiają się do wyboru m.in. bloki tematyczne:

  • Bibliotekarstwo cyfrowe – praca z metadanymi, digitalizacja, organizacja repozytoriów,
  • Animacja kultury – projektowanie usług edukacyjnych i kulturalnych dla społeczności lokalnych,
  • Zarządzanie nauką – tworzenie systemów informacji wewnętrznej, strategii komunikacyjnych, baz wiedzy i polityk informacyjnych.

Można wybierać pomiędzy przedmiotami np.

  • Informacja specjalistyczna – np. zdrowie, nauka, Unia Europejska, oświata, środowisko.

Dzięki temu możesz profilować swój tok studiów w stronę bibliotekarstwa cyfrowego, edukacji, zarządzania informacją lub popularyzacji wiedzy – w zależności od własnych planów i zainteresowań.

Czego będziesz się uczyć na studiach?

Zajęcia odbywają się w formie wykładów, konwersatoriów, warsztatów i laboratoriów – realizowanych podczas weekendowych zjazdów. Uczysz się zarówno podstaw teorii informacji, jak i konkretnych umiejętności przydatnych w pracy z danymi i użytkownikami.

Program obejmuje m.in.:

  • podstawy nauki o informacji, książce i bibliotece,
  • źródła informacji i ich ocena,
  • systemy klasyfikacji i metadanych,
  • podstawy programowania i narzędzia informatyczne w bibliotece i repozytorium,
  • projektowanie i prowadzenie usług informacyjnych,
  • analizę potrzeb użytkowników i ocenę jakości usług,
  • prawo autorskie, etykę zawodową, zarządzanie projektem informacyjnym,
  • historię instytucji informacji i ich rolę społeczną.

Od samego początku program łączy teorię z praktyką – przygotowując Cię nie tylko do pracy w istniejących instytucjach, ale też do ich współtworzenia i rozwijania.

Czy podczas studiów będziesz realizować praktyki?

Tak. Zgodnie z nowym modelem realizacji praktyk, wszyscy studenci studiów licencjackich odbywają praktyki zawodowe w wymiarze 120 godzin , realizowane po pierwszym i drugim roku studiów.

Praktyki są okazją do sprawdzenia się w konkretnym miejscu pracy, zdobycia doświadczenia zawodowego i zbudowania własnego portfolio działań. Mogą odbywać się w bibliotekach, instytucjach naukowych, archiwach, firmach zajmujących się zarządzaniem dokumentacją i wiedzą, organizacjach społecznych, instytucjach edukacyjnych i kulturalnych.

Masz możliwość wybrania praktyk z listy współpracujących instytucji lub samodzielnego wskazania miejsca – o ile spełnia ono wymagania programowe. W przypadku osób aktywnych zawodowo, możliwe jest zaliczenie praktyk na podstawie wykonywanej pracy.

Czy podczas studiów istnieje możliwość realizacji jednego/kilku semestrów na innej uczelni?

Tak – możesz wyjechać na studia w ramach programów mobilności krajowej (MOST) lub zagranicznej (Erasmus+). To szansa, by zdobyć nowe doświadczenia, poznać inne środowiska akademickie i poszerzyć kompetencje językowe i kulturowe.

Gdzie znajdziesz więcej informacji i program studiów?

Program studiów możesz znaleźć pod tym linkiem

Koordynatorzy ECTS:

Przyznawane kwalifikacje:

Licencjat z bibliotekoznawstwa i informacji naukowej

Dalsze studia:

studia drugiego stopnia

Efekty kształcenia

Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W01 - fakty, obiekty i zjawiska oraz opisujące je teorie właściwe dla bibliologii i informatologii oraz nauk o komunikacji społecznej i mediach, ich specyfikę przedmiotową
K_W02 - metodologię nauk o komunikacji społecznej i mediach oraz dyscyplin pokrewnych dla kierunku studiów, w zakresie odpowiadającym współpracy i inspiracji interdyscyplinarnej społecznej i mediach, ich specyfikę przedmiotową
K_W03 - podstawową terminologię ogólną i specjalistyczną w zakresie nauk o komunikacji społecznej i mediach, w tym szczególnie bibliologii i informatologii, oraz dyscyplin pokrewnych dla kierunku studiów
K_W04 - podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla nauk o komunikacji społecznej i mediach, w tym szczególnie bibliologii i informatologii, oraz dyscyplin pokrewnych dla kierunku studiów
K_W05 - zasady działania systemów bibliotecznych: ogólne i zawężone do poszczególnych obszarów działalności badawczej i/lub zawodowej
K_W06 - historię, zasady i formy tworzenia i działalności instytucji kultury i informacji różnego typu
K_W07 - procesy tworzenia, zarządzania, oceny jakości zbiorów dokumentów oraz procedur i narzędzi dostępu do nich
K_W08 - metody, formy i uwarunkowania socjologiczne oraz psychologiczno-społeczne komunikowania się z użytkownikami bibliotek i innymi instytucjami kultury
K_W09 - prawne, społeczne, ekonomiczne, techniczne i kulturowe aspekty działalności instytucji kultury i informacji
K_W10 - podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony dziedzictwa kulturowego i prawa autorskiego mające zastosowanie w działalności bibliotecznej i informacyjnej oraz w edukacji.
K_W11 - podstawowe kierunki socjologiczne i psychologiczne oraz charakterystykę psychologiczną człowieka
K_W12 - historię i etapy rozwoju nauki, jej strukturę i organizację
K_W13 - wybrane zagadnienia i procesy historyczne Polski i Europy, w tym także historyczną ewolucję kultury
K_W14 - budowę i funkcjonowanie języka jako systemu znaków i narzędzia komunikacji społecznej
K_W15 - podstawową wiedzę literaturoznawczą, z uwzględnieniem literatury pięknej jako artefaktu kultury i źródła inspiracji artystycznej
K_W16 - podstawowe terminy i obszary badań filozofii
K_W17 - podstawowe pojęcia logiki klasycznej oraz sposób dowodzenia w klasycznym rachunku zdań, klasycznym rachunku predykatów i teorii mnogości
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U01 - posługiwać się pojęciami i metodologią badań z obszaru nauk o komunikacji społecznej i mediach (bibliologii i informatologii) pozwalającymi na identyfikację i badanie problemów związanych z kierunkiem studiów
K_U02 - korzystać z teorii i metodologii dyscyplin pokrewnych dla kierunku studiów w realizacji zadań badawczych i zawodowych
K_U03 - korzystać z terminologii specjalistycznej nauk o komunikacji społecznej i mediach, w tym szczególnie bibliologii i informatologii, oraz dyscyplin pokrewnych dla kierunku studiów
K_U04 - korzystać z technik informacyjno-komunikacyjnych w zakresie właściwym dla kierunku studiów
K_U05 - wyszukiwać, analizować, oceniać źródła oraz selekcjonować i wykorzystywać informacje z nich pochodzące dla potrzeb własnych i użytkowników
K_U06 - identyfikować i stosować właściwe metody i narzędzia organizacji i reprezentacji informacji
K_U07 - identyfikować i analizować potrzeby użytkowników instytucji kultury i informacji
K_U08 - prowadzić działania edukacyjne, animacyjne i promocyjne związane z działalnością informacyjną i kulturalną, zwłaszcza czytelniczą
K_U09 - analizować funkcjonowanie instytucji kultury i informacji, oceniać efektywność realizacji usług kulturalnych i informacyjnych
K_U10 - porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu nauk o komunikacji społecznej i mediach, w tym szczególnie bibliologii i informatologii
K_U11 - przygotowywać wystąpienia ustne dotyczące zagadnień z zakresu nauk o komunikacji społecznej i mediach, w tym szczególnie bibliologii i informatologii
K_U12 - opracować różne rodzaje prac pisemnych związanych z problemami badawczymi nauk o komunikacji społecznej i mediach w zakresie bibliologii i informatologii
K_U13 - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
K_U14 - planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole w zakresie zadań związanych z działalnością kulturalną i/lub informacyjną
K_U15 - samodzielnie zdobywać nową wiedzę i umiejętności związane z kierunkiem studiów i pracą badawczą i/lub zawodową
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K01 - krytycznej oceny posiadanej wiedzy niezbędnej do realizacji działań badawczych i/lub zawodowych w obszarze nauk o komunikacji społecznej i mediach, w tym szczególnie bibliologii i informatologii
K_K02 - uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z obszaru bibliologii i informatologii oraz korzystania z wiedzy innych w tym zakresie
K_K03 - wypełniania zobowiązań społecznych pracownika sfery kultury i/lub informacji, w tym zaangażowania w działalność na rzecz środowiska i inicjowania działań na rzecz interesu publicznego
K_K04 - przestrzegania i egzekwowania etyki zawodowej pracowników sfery kultury i/lub informacji
K_K05 - dbałości o dorobek i tradycje pracowników sfery kultury i/lub informacji
K_K06 - myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w odniesieniu do instytucji i działań zawodowych z obszaru informacji i/lub kultury

Kwalifikacja:

Ze szczegółowymi kryteriami kwalifikacji można zapoznać się na stronie: https://irk.uw.edu.pl/