Antropozoologia - międzydziedzinowe studia przyrodniczo-społeczno-humanistyczne, stacjonarne, pierwszego stopnia (S1-AZ-M) | |
Pierwszego stopnia Stacjonarne, 3-letnie Język: polski | Spis treści: Opis ogólnyDziedzina: dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, dziedzina nauk humanistycznych, dziedzina nauk społecznych Dyscyplina: nauki biologiczne, psychologia, filozofia, nauki o kulturze i religii, literaturoznawstwo, nauki o sztuce, nauki prawne, historia, nauki socjologiczne Język wykładowy: polski Tytuł zawodowy, który uzyskasz po skończeniu studiów: licencjat Gdzie i kiedy będziesz mieć zajęcia Miejsce: Zajęcia odbywają się w następujących miejscach:
Czas: Zajęcia odbywają się od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00–20:00. Jaką wiedzę, umiejętności i kompetencje zdobędziesz na antropozoologii Na antropozoologii zdobędziesz wiedzę dotyczącą życia zwierząt i ich roli w świecie w zakresie takich dyscyplin jak:
Nauczysz się:
Zrozumiesz świat zwierząt i ich potrzeby. Poznasz reguły funkcjonowania podstawowych instytucji społecznych, które zajmują się zwierzętami. Nauczysz się samodzielnie pogłębiać wiedzę, integrując fakty i zjawiska z różnych jej obszarów. Zdobędziesz kompetencje do pracy w zawodach wymagających otwartości, wrażliwości i krytycznego myślenia. Uzyskasz też odpowiednie przygotowanie do samodzielnej pracy badawczej – zarówno w obszarze humanistyki, jak i na styku nauk społecznych, humanistycznych i przyrodniczych. Gdzie możesz znaleźć pracę po ukończeniu antropozoologii Absolwenci antropozoologii pracują tam, gdzie potrzebne są kompetencje międzydziedzinowe, czyli w instytucjach związanych ze sferami edukacji, kultury, turystyki, mediów, jak również w organizacjach rozwiązujących problemy relacji ze zwierzętami, w instytucjach samorządowych i pozarządowych. Czy na antropozoologii są różne specjalności i specjalizacje Nie, antropozoologia jest jednym, spójnym, wyspecjalizowanym kierunkiem. Czego będziesz się uczyć na antropozoologii Program studiów na antropozoologii składa się z trzech bloków zajęć związanych z biologią, psychologią oraz naukami humanistycznymi (m.in. filozofia, prawo, kultura). Na każdym roku są zajęcia ze wszystkich trzech bloków. Zajęcia są prowadzone na trzech różnych wydziałach (więc w różnych lokalizacjach), plan zajęć jest jednak układany tak, że zajęcia z jednego bloku są wpisane na jeden dzień i nie są łączone w danym dniu z zajęciami z innego bloku, żeby nie utrudniać mobilności i uczęszczania na zajęcia. Zajęcia przyrodnicze Na przedmiotach przyrodniczych poznasz budowę, funkcje życiowe, zachowania i zdolności poznawcze większych grup zwierząt. Nauczysz się przeprowadzać obserwacje zwierząt w laboratorium i w terenie. Dowiesz się, jak wygląda opieka medyczna nad zwierzętami, jak funkcjonują ogrody zoologiczne. Poznasz również współczesne koncepcje dotyczące ewolucji gatunku ludzkiego czy podobieństw i różnic między człowiekiem a innymi zwierzętami. Poznasz wymarłe gatunki i współczesne zagrożenia dla bogactwa gatunkowego żyjących zwierząt. Zajęcia psychologiczne Podczas zajęć psychologicznych zdobędziesz wiedzę na temat zachowań oraz procesów psychicznych i poznawczych zwierząt i ludzi oraz związków między tymi procesami. Poznasz mechanizmy emocji, bólu, percepcji, pamięci, uczenia się, mowy i zachowań ruchowych zwierząt. Dowiesz się, jak planować obserwacje i analizować zachowania zwierząt, jak stosować i projektować testy i kwestionariusze badań. Zajęcia humanistyczne Przedmioty z obszaru humanistyki dostarczą ci wiedzy o relacjach zwierzęco-ludzkich z perspektywy różnych dyscyplin. Poznasz filozoficzne i etyczne rozważania na temat zwierząt. Zdobędziesz wiedzę o tym, jak przebiegał proces udomowienia zwierząt oraz jakie są jego konsekwencje dla zwierząt, ludzi i środowiska. Poznasz sposoby przedstawiania postaci zwierzęcych w literaturze i sztukach wizualnych, nauczysz się analizowania dzieł sztuki pod kątem wizerunków zwierzęcych. Dowiesz się, jak działają organizacje na rzecz zwierząt i jakie są procedury prawne dotyczące zwierząt. Zajęcia mają zróżnicowaną formę, obejmują zarówno wykłady, ćwiczenia, konwersatoria, seminaria, jak i zajęcia terenowe (w tym wyjazdy). Wykłady pozwolą ci usystematyzować wiedzę. Podczas konwersatoriów będziesz dyskutować o przeczytanych tekstach naukowych, analizować przypadki. Na ćwiczeniach poznasz potrzebne metodologie badań i narzędzia badawcze i nauczysz się je stosować w praktyce. Okazją do wykorzystania poznanych narzędzi badawczych będą zajęcia terenowe oraz praktyki w wyspecjalizowanych ośrodkach. Czy podczas studiów na antropozoologii będziesz realizować praktyki Studenckie praktyki zawodowe na kierunku antropozoologia są obowiązkowe. Łącznie jest to 90 godzin akademickich. Praktyki możesz odbyć w Uniwersytecie Warszawskim lub w jednej z wybranych placówek zewnętrznych, np. w ogrodzie zoologicznym, schronisku dla zwierząt, gospodarstwie agroturystycznym ze zwierzętami, gabinecie weterynarii, ośrodku terapii przez kontakt ze zwierzętami, placówkach naukowych zajmujących się badaniami związanymi ze zwierzętami i środowiskiem. Opiekun praktyk pomoże ci w nawiązaniu kontaktu z wybraną placówką. Te praktyki są niezależne od praktyk przygotowujących do zawodu nauczyciela, które możesz zrealizować, jeśli będziesz chcieć, nie są one bowiem obowiązkowe. Czy podczas studiów istnieje możliwość realizacji jednego/kilku semestrów na innej uczelni Tak, możesz skorzystać z programów MOST lub ERASMUS+. Gdzie znajdziesz więcej informacji o antropozoologii i programie studiów Wejdź na naszą stronę: http://az.uw.edu.pl/ |
Koordynatorzy ECTS:
Przyznawane kwalifikacje:
Dalsze studia:
Efekty kształcenia
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów antropozoologia
W zakresie wiedzy:
Zna podstawy nauk o zwierzętach, w tym zoologii, fizjologii i psychofizjologii, teorii ewolucji, ekologii, etologii, genetyki, ochrony przyrody i środowiska
Zna podstawy psychologii porównawczej i zoopsychologii oraz biologicznych podstaw zachowań
Zna podstawy filozofii środowiskowej, filozofii umysłu, filozofii nauki i bioetyki
Rozumie reguły funkcjonowania podstawowych instytucji społecznych: politycznych, gospodarczych, kulturalnych, które zajmują się zwierzętami
Rozumie rolę prawa, obyczajów i moralności jako regulatorów relacji pomiędzy ludźmi a zwierzętami
Rozumie rolę mediów w kształtowaniu postaw wobec zwierząt
Wykazuje się znajomością postaw etycznych i kulturowych wobec zwierząt w historii cywilizacji ze szczególnym uwzględnieniem współcześnie zachodzących przemian
Rozumie przyrodnicze, ekonomiczne, prawne, społeczne i polityczne uwarunkowania relacji między ludźmi a zwierzętami
Ma świadomość skutków podejmowanych decyzji, szczególnie tych, które ingerują w środowisko przyrodnicze i dobrostan zwierząt
Zna podstawową terminologię i metodologię nauk humanistycznych, przyrodniczych i społecznych
Zna i rozumie relacje między sztuką a naturą i sztuką a nauką
Zna ikonografię animalistyczną od czasów prehistorycznych po współczesne
Orientuje się w zasobach sztuki, literatury, języka i filozofii w zakresie refleksji nad zwierzętami i zwierzęcością
W zakresie umiejętności:
Potrafi, z perspektywy różnych dyscyplin, analizować podstawowe zjawiska dotyczące relacji człowiek-zwierzę
Diagnozuje główne spory ideologiczne wokół statusu zwierząt i ich wykorzystania przez człowieka na przestrzeni dziejów
Potrafi interpretować teksty o charakterze akademickim i publicystycznym dotyczące relacji człowiek - zwierzę
Potrafi interpretować wyniki badań empirycznych i teoretycznych
Potrafi dostrzegać i analizować procesy i zjawiska artystyczne oraz kulturowe dotyczące zwierząt w kontekście społecznym
Potrafi - w kontekście kulturowym, społecznym i etycznym - analizować i interpretować dzieła artystyczne, w których obecne są zwierzęta lub ich wizerunki
Potrafi komunikować się w języku obcym nowożytnym oraz korzystać z obcojęzycznych materiałów źródłowych
W zakresie kompetencji społecznych:
Śledzi, krytycznie analizuje i kształtuje postawy wobec zwierząt
Potrafi merytorycznie argumentować w debatach naukowych i sporach ideologicznych z poszanowaniem odmiennych poglądów
Właściwie interpretuje i krzewi odpowiedzialność ludzi wobec zwierząt oraz środowiska ich życia
Rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania wiedzy i doskonalenia umiejętności
Postępuje zgodnie z kodeksem zasad etycznych pracy naukowej i dobrych obyczajów
Potrafi wykorzystać uzyskaną wiedzę i umiejętności w pracy zawodowej (indywidualnej i zespołowej) oraz w działaniach publicznych
Jest wrażliwy na los zwierząt i powiązania człowieka z przyrodą
Bezpiecznie i humanitarnie postępuje ze zwierzętami oraz instruuje innych w tym zakresie
Wykorzystuje umiejętność myślenia dedukcyjnego w analizie zjawisk przyrodniczych i procesów kulturowych