Serwisy internetowe Uniwersytetu Warszawskiego
Nie jesteś zalogowany | zaloguj się
Kierunki studiów > Studia I stopnia > Architektura przestrzeni informacyjnych > Architektura przestrzeni informacyjnych, niestacjonarne (zaoczne), pierwszego stopnia

Architektura przestrzeni informacyjnych, niestacjonarne (zaoczne), pierwszego stopnia (NZ1-API)

Pierwszego stopnia
Niestacjonarne (zaoczne), 3-letnie
Język: polski

Dla kogo są te studia?

Studia niestacjonarne z zakresu Architektury przestrzeni informacyjnych zostały zaprojektowane z myślą o osobach, które chcą łączyć edukację akademicką z aktywnością zawodową lub innymi zobowiązaniami. To propozycja dla tych, którzy interesują się cyfrowym światem informacji i chcą zdobyć nowoczesne, interdyscyplinarne wykształcenie – bez konieczności codziennej obecności na uczelni.

Program kształcenia na studiach niestacjonarnych obejmuje ten sam zakres merytoryczny , co w trybie dziennym. Zajęcia realizowane są jednak w formie zjazdów weekendowych , co pozwala na lepsze dopasowanie harmonogramu do indywidualnych potrzeb studentów. Każdy zjazd obejmuje wykłady, konwersatoria, laboratoria i zajęcia projektowe, prowadzone przez tych samych wykładowców co na studiach dziennych.

Studia niestacjonarne nie są „okrojoną” wersją kierunku – to pełnowartościowe, trzyletnie studia licencjackie, zakończone obroną pracy dyplomowej i uzyskaniem tytułu licencjata.

Czym jest Architektura przestrzeni informacyjnych?

Architektura przestrzeni informacyjnych to kierunek studiów, który odpowiada na wyzwania współczesnego społeczeństwa cyfrowego. W świecie, w którym codziennie powstają biliony danych i informacji, nie wystarczy już mieć do nich dostęp – trzeba umieć je zrozumieć, uporządkować i skutecznie udostępnić innym.

Studia na tym kierunku przygotowują do profesjonalnego zarządzania środowiskami informacyjnymi – zarówno tymi cyfrowymi, jak i hybrydowymi. Uczysz się projektować usługi informacyjne, analizować potrzeby użytkowników, tworzyć intuicyjne i dostępne interfejsy, a także wykorzystywać dane i technologie w taki sposób, by wspierały konkretne cele społeczne, edukacyjne, biznesowe i kulturalne.

To kierunek, który łączy kompetencje techniczne z rozumieniem kontekstu społecznego i kulturowego funkcjonowania informacji. Dzięki temu przygotowuje do pracy w nowoczesnym środowisku informacyjnym, gdzie użytkownik i jego potrzeby są zawsze w centrum projektowania.

Jaką wiedzę, umiejętności i kompetencje zdobędziesz na tym kierunku?

Studiując Architekturę przestrzeni informacyjnych, rozwiniesz wiedzę z zakresu nauk społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem nauki o informacji i komunikacji cyfrowej. Poznasz funkcjonowanie współczesnych ekosystemów informacyjnych i nauczysz się rozumieć rolę informacji jako zasobu – zarówno indywidualnego, jak i organizacyjnego. Zrozumiesz, w jaki sposób ludzie poszukują informacji, jak ją przetwarzają i wykorzystują w codziennym życiu, w edukacji, kulturze i biznesie.

W ramach zajęć dydaktycznych zdobędziesz praktyczne umiejętności projektowania usług informacyjnych, tworzenia prototypów serwisów internetowych i aplikacji, a także badania ich użyteczności z perspektywy użytkownika. Nauczysz się wykorzystywać nowoczesne narzędzia cyfrowe do analizy i wizualizacji danych oraz organizacji wiedzy. Będziesz pracować nad rzeczywistymi projektami zespołowymi, ucząc się planowania działań, wdrażania rozwiązań oraz prezentacji efektów.

W trakcie studiów rozwiniesz również kompetencje społeczne i komunikacyjne – nauczysz się działać w zespole, rozpoznawać potrzeby informacyjne różnych grup odbiorców, a także krytycznie podchodzić do źródeł informacji i ich wiarygodności. Zdobędziesz umiejętność elastycznego dostosowywania się do dynamicznych zmian technologicznych i społecznych, co stanowi niezbędne przygotowanie do pracy w środowisku cyfrowym. Będziesz przygotowany_a do samodzielnego uczenia się, podejmowania odpowiedzialnych decyzji projektowych oraz refleksji nad społeczną rolą informacji w życiu publicznym.

Gdzie możesz znaleźć pracę po ukończeniu studiów?

Absolwenci architektury przestrzeni informacyjnych odnajdują się w wielu środowiskach zawodowych – zarówno w instytucjach publicznych, jak i w sektorze komercyjnym. Twoje kompetencje będą poszukiwane wszędzie tam, gdzie projektuje się dostęp do wiedzy, przetwarza informacje i tworzy cyfrowe doświadczenia użytkownika.

Możliwe ścieżki zawodowe:

  • specjalista ds. architektury informacji,
  • projektant usług cyfrowych i interfejsów użytkownika (UX/UI),
  • analityk informacji i danych użytkowników,
  • specjalista ds. komunikacji cyfrowej, redaktor treści online,
  • specjalista ds. informacji naukowej, edukacyjnej lub kulturalnej,
  • koordynator projektów badawczo-rozwojowych lub edukacyjnych,
  • konsultant w zakresie dostępności i użyteczności usług informacyjnych,
  • pracownik instytucji kultury, administracji publicznej, firm technologicznych, organizacji pozarządowych, startupów i agencji interaktywnych.

Czy na kierunku studiów są różne specjalności i specjalizacje?

Na kierunku Architektura przestrzeni informacyjnych nie ma formalnych specjalności ani ścieżek specjalizacyjnych, które byłyby przypisane do dyplomu. Zamiast tego program został zaprojektowany w sposób modułowy i elastyczny, dzięki czemu możesz samodzielnie kształtować swój profil edukacyjny – zgodnie z własnymi zainteresowaniami, kompetencjami i planami zawodowymi.

W ramach studiów będziesz mieć możliwość wyboru spośród szeregu przedmiotów fakultatywnych i modułów tematycznych, które pozwolą Ci pogłębić wiedzę i umiejętności w konkretnych obszarach, takich jak:

  • społeczne aspekty technologii informacyjnych,
  • komunikacja cyfrowa i wizualna,
  • gospodarka informacyjna,
  • marketing usług informacyjnych i promocja kultury ,
  • projektowanie usług dla sektora GLAM (galerie, biblioteki, archiwa, muzea) ,
  • informacja specjalistyczna w obszarze edukacji, zdrowia czy Unii Europejskiej .

Dzięki takiej konstrukcji kierunku możesz stopniowo budować swój własny profil – koncentrując się np. na projektowaniu usług cyfrowych, badaniach UX, komunikacji informacyjnej, pracy z danymi, edukacji informacyjnej albo animacji kultury.

To Ty decydujesz, w jakim kierunku chcesz się rozwijać – a program daje Ci do tego niezbędne narzędzia i przestrzeń.

Czego będziesz się uczyć na studiach?

Treści programowe realizowane na kierunku Architektura przestrzeni informacyjnych koncentrują się wokół czterech kluczowych grup zagadnień: architektura informacji , zarządzanie informacją, użytkownicy informacji oraz instytucje informacji. To zróżnicowane podejście pozwala łączyć umiejętności techniczne z rozumieniem potrzeb społecznych, kulturowych i organizacyjnych w pracy z informacją.

1. Architektura informacji

Ten obszar obejmuje zarówno działalność badawczą, jak i praktyczną – skoncentrowaną na projektowaniu, analizie i optymalizacji sieciowych usług informacyjnych. Nauczysz się planować strukturę serwisów internetowych, aplikacji mobilnych i cyfrowych baz wiedzy, a także tworzyć prototypy interfejsów i testować ich funkcjonalność oraz estetykę. Zdobędziesz narzędzia do projektowania doświadczenia użytkownika (User Experience), organizacji treści i kształtowania intuicyjnych sposobów poruszania się po środowiskach cyfrowych. Architektura informacji to także refleksja nad tym, jak technologia, estetyka i potrzeby poznawcze użytkownika spotykają się w przestrzeni cyfrowej.

2. Zarządzanie informacją

W tym module nauczysz się, jak efektywnie zarządzać informacją w instytucjach i organizacjach – zarówno publicznych, jak i komercyjnych. Poznasz strategie i narzędzia wykorzystywane w procesach pozyskiwania, przetwarzania, organizowania i udostępniania danych. Zrozumiesz, jak projektować przepływy informacji w systemach informacyjnych i jak tworzyć polityki informacyjne, które wspierają funkcjonowanie organizacji. Zdobędziesz również umiejętności analizy i oceny istniejących rozwiązań, co pozwoli Ci w przyszłości pełnić rolę doradczą i menedżerską w zakresie zarządzania wiedzą.

3. Użytkownicy informacji

Treści z tego zakresu koncentrują się na człowieku jako użytkowniku i twórcy informacji. Poznasz metody badania potrzeb informacyjnych, zachowań poznawczych, motywacji oraz barier w dostępie do danych. Nauczysz się analizować sposób, w jaki różne grupy społeczne – dzieci, młodzież, dorośli, profesjonaliści – poszukują i wykorzystują informacje. Ten blok przedmiotów oparty jest na podejściu interdyscyplinarnym – łączy elementy psychologii poznawczej, socjologii, medioznawstwa i nauki o informacji. Dzięki temu zdobędziesz podstawy do projektowania usług informacyjnych opartych na realnych, zbadanych potrzebach użytkowników.

4. Instytucje informacji

Ostatni filar programu dotyczy organizacyjnego i instytucjonalnego wymiaru pracy z informacją. Zrozumiesz, czym są tzw. instytucje informacji – zarówno w sektorze publicznym (administracja, nauka, edukacja, kultura), jak i prywatnym (firmy projektujące rozwiązania informacyjne, agencje badawcze, instytucje medialne). Nauczysz się analizować ich strukturę, modele działania oraz sposoby wdrażania usług informacyjnych dopasowanych do specyfiki danej organizacji. Zdobędziesz wiedzę przydatną w zarządzaniu projektami, budowaniu strategii informacyjnych i tworzeniu oferty odpowiadającej na potrzeby społeczne i technologiczne.

Program studiów realizowany jest na styku kilku dziedzin: nauk społecznych (nauki o komunikacji społecznej i mediach, psychologia, socjologia), nauk ścisłych i technicznych (informatyka, analiza danych, projektowanie systemów), a także nauk humanistycznych (językoznawstwo, historia, wiedza o kulturze). Taka struktura gwarantuje szeroką perspektywę i solidne przygotowanie do pracy w złożonym i dynamicznym środowisku cyfrowym.

Czy podczas studiów będziesz realizować praktyki?

W trakcie studiów zrealizujesz obowiązkowe praktyki zawodowe w łącznym wymiarze 720 godzin, zgodnie z regulaminem praktyk Wydziału. Praktyki mogą odbywać się w wybranych przez Ciebie instytucjach z sektora cyfrowych usług informacyjnych, zarówno w instytucjach publicznych, jak i podmiotach działających na rynku komercyjnym. Szczególnie cenione są miejsca, które świadczą lub projektują cyfrowe usługi informacyjne, zajmują się badaniem ich użyteczności albo wdrażają systemy wspierające dostęp do informacji.

Są to m.in.:

  • agencje UX i interaktywne,
  • firmy IT i consultingowe,
  • działy komunikacji i marketingu instytucji publicznych,
  • ośrodki edukacyjne, fundacje, organizacje pozarządowe,
  • instytucje kultury i nauki (biblioteki cyfrowe, muzea, archiwa, uczelnie, instytuty badawcze),
  • redakcje i wydawnictwa cyfrowe.

Istnieje możliwość samodzielnego wskazania miejsca praktyk, także poprzez własną działalność zawodową lub gospodarczą – pod warunkiem, że charakter tej pracy jest zgodny z zakresem efektów kształcenia określonym dla kierunku.

Wydział oferuje również listę sprawdzonych instytucji partnerskich, z którymi ma podpisane umowy współpracy. Możesz liczyć na pomoc opiekuna praktyk i wsparcie administracyjne.

Czy podczas studiów istnieje możliwość realizacji jednego/kilku semestrów na innej uczelni

Tak – możesz wyjechać na studia w ramach programów mobilności krajowej (MOST) lub zagranicznej (Erasmus+). To szansa, by zdobyć nowe doświadczenia, poznać inne środowiska akademickie i poszerzyć kompetencje językowe i kulturowe.

Gdzie znajdziesz więcej informacji i program studiów

Program studiów możesz znaleźć pod tym linkiem

Koordynatorzy ECTS:

Przyznawane kwalifikacje:

Licencjat na kierunku architektura przestrzeni informacyjnych

Dalsze studia:

studia drugiego stopnia

Efekty kształcenia

Wiedza: absolwent zna i rozumie
1) w zaawansowanym stopniu specyfikę przedmiotową, teorię i metodologię badawczą oraz miejsce bibliologii i informatologii w obszarze nauk humanistycznych
2) teorie i metodologię badawczą dyscyplin pokrewnych właściwych dla kierunku studiów - w zakresie odpowiadającym współpracy i/lub inspiracji interdyscyplinarnej
3) terminologię specjalistyczną w zakresie bibliologii i informatologii oraz dyscyplin pokrewnych właściwych dla kierunku studiów
4) metody analizy i interpretacji wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych bibliologii i informatologii i dyscyplin pokrewnych, właściwych dla kierunku studiów
5) zasady działania systemów informacyjnych: ogólne i zawężone do poszczególnych obszarów i kontekstów działalności badawczej i/lub zawodowej
6) historię, zasady i formy działania instytucji informacji i kultury różnego typu; procesy tworzenia, zarządzania i oceny jakości zasobów informacji oraz procedur i narzędzi dostępu do nich
7) podstawowe strategie i metody wyszukiwania informacji, weryfikacji jej jakości i wiarygodności
8) metody, formy i uwarunkowania psychologiczno-społeczne komunikowania się z odbiorcami/ użytkownikami informacji
9) podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz formy rozwoju przedsiębiorczości indywidualnej mające zastosowanie w szeroko rozumianej działalności informacyjnej oraz w kształceniu kompetencji informacyjnych

Umiejętności: absolwent potrafi
1) zastosować teorie, terminologię i metody badawcze z obszaru bibliologii i informatologii i dyscyplin pokrewnych, właściwe dla kierunku studiów, do projektowania i realizacji zadań badawczych i zawodowych
2) samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać źródła pod kątem ich rzetelności i wiarygodności; selekcjonować i użytkować informacje z nich pochodzące dla potrzeb własnych i użytkowników oraz wprowadzać je w obieg informacji za pomocą mediów klasycznych i społecznościowych
3) identyfikować rodzaje i podstawowe cechy systemów organizacji wiedzy oraz identyfikować i analizować potrzeby i zachowania informacyjne ich użytkowników
4) prowadzić działania edukacyjne, animacyjne i promocyjne związane z działalnością informacyjną i/lub kulturalną, w tym kształcenie kompetencji informacyjnych
5) analizować funkcjonowanie instytucji i/lub ich działów prowadzących działalność informacyjną; oceniać efektywność realizacji usług informacyjnych i kulturalnych
6) komunikować się w formie ustnej lub pisemnej w zakresie odpowiadającym kierunkowi studiów, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i właściwej terminologii oraz źródeł informacji
7) posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
8) planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole w zakresie zadań związanych z działalnością informacyjną i/lub kulturalną
9) samodzielnie zdobywać nową wiedzę i umiejętności służące identyfikacji i rozwiązywaniu praktycznych i teoretycznych problemów z obszaru bibliologii i informatologii, w szczególności architektury przestrzeni informacyjnych

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
1) krytycznej oceny posiadanej wiedzy niezbędnej do realizacji działań badawczych i/lub zawodowych w obszarze bibliologii i informatologii oraz dziedzin pokrewnych związanych z architekturą przestrzeni informacyjnych
2) wypełniania zawodowych zobowiązań społecznych, związanych z działalnością informacyjną i uczestnictwem w kulturze
3) przestrzegania zasad etycznych pracownika informacji
4) realizowania powierzonych zadań, pracując w zespole i pełniąc w nim różne role, włącznie z rolą lidera

Kwalifikacja:

Ze szczegółowymi kryteriami kwalifikacji można zapoznać się na stronie: https://irk.uw.edu.pl/