nauczanie języków obcych, specjalność główna - język angielski, specjalność druga – nauczanie języka francuskiego, stacjonarne I stopnia (S1-PRK-NJO-A-F) | |
Pierwszego stopnia Stacjonarne, 3-letnie Język: angielski, francuski, polski | Spis treści: Opis ogólnyCentrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej Uniwersytetu Warszawskiego (CKNJOiEE UW) prowadzi trzyletnie stacjonarne studia nauczycielskie pierwszego stopnia na kierunku nauczanie języków obcych, specjalność główna: nauczanie języka angielskiego, specjalność druga: nauczanie języka francuskiego albo nauczanie języka niemieckiego albo nauczanie przedmiotu Wiedza o społeczeństwie. Program studiów na kierunku nauczanie języków obcych to jedyny w Polsce akademicki program kształcenia nauczycieli języków obcych o profilu praktycznym, przygotowujący równolegle do wykonywania zawodu nauczyciela dwóch przedmiotów szkolnych. Program studiów obejmuje:
Student studiów pierwszego stopnia na kierunku nauczanie języków obcychkształci się w zakresie nauczania języka angielskiego oraz języka francuskiego albo języka niemieckiego albo przedmiotu Wiedza o społeczeństwie w szkole podstawowej i zdobywa umiejętności potrzebne do nauczania języków obcych w dzieci i mlodzieży. Kształcenie na kierunku nauczanie języków obcych obejmuje przygotowanie:
Program studiów obejmuje również praktyki zawodowe, które odbywają się w szkołach podstawowych. Praca dyplomowa (licencjacka) na studiach pierwszego stopnia ma wymiar praktyczny i jest pracą akademicką opartą na autorskim projekcie dydaktycznym samodzielnie zaplanowanym i wdrożonym przez studenta w praktyce. Projekt odnosi się bezpośrednio do nauczania i uczenia się języków obcych albo nauczania lub uczenia się WOS w języku angielskim w szkole podstawowej i do treści ujętych w wymaganiach szczegółowych aktualnej Podstawy Programowej. Oferta seminariów dyplomowych na studiach pierwszego stopnia obejmuje seminaria prowadzone w języku angielskim, francuskim i niemieckim. Absolwent studiów pierwszego stopnia na kierunku nauczanie języków obcych otrzymuje dyplom licencjata i może podjąć pracę na stanowisku lektora języka obcego w prywatnych szkołach językowych, prowadzić edukację językową w ramach własnej działalności gospodarczej oraz lekcje indywidualne. Absolwent studiów pierwszego stopnia nie uzyskuje uprawnień do wykonywania zawodu nauczyciela w szkolnictwie publicznym. Aby uzyskać uprawnienia do wykonywania zawodu nauczyciela student jest zobligowany ukończyć studia drugiego stopnia i uzyskać tytuł magistra w zgodzie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Kandydaci na studia na kierunku nauczanie języków obcych powinni być świadomi, że praca w zawodzie nauczyciela języka obcego wymaga biegłości językowej na poziomie C1 do C2. Ponadto w pracy nauczyciela kluczowe są tzw. kompetencje miękkie takie jak:
Aktualny plan studiów znajduje się na stronie Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej. Zajęcia odbywają się w budynku dydaktycznym Ksawerów, przy al. Niepodległości 22 w przedziale od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-20:00 i są prowadzone w przeważającej części w języku angielskim lub w języku dodatkowej specjalności. |
Koordynatorzy ECTS:
Przyznawane kwalifikacje:
Dalsze studia:
Uprawnienia zawodowe:
Efekty kształcenia
Wiedza – absolwent zna i rozumie:
- w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, literaturoznawstwo, pedagogika, psychologia, nauki o kulturze i religii, historia, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych w przedszkolu, na pierwszym i drugim etapie edukacyjnym
- metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z nauczaniem języków obcych
- w zaawansowanym stopniu strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych
- w znacznym stopniu odbiorców (podmioty) edukacji, oraz metody diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług edukacyjnych
- podstawę programową dotyczącą treści nauczania języka angielskiego i języka francuskiego, na pierwszym i drugim etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem
- narzędzia i techniki pracy wspomaganej cyfrowo, zdalnej lub wymiany wirtualnej
Umiejętności – absolwent potrafi:
- samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych, szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych
- diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania
- obserwować i ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania
- wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania, interpretowania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
- porozumiewać się w języku polskim i obcym z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, w języku polskim i obcym
- posługiwać się językiem angielskim i językiem francuskim
na poziomie C1 ESOKJ, z uwzględnieniem specyfiki języka akademickiego i języka komunikacji szkolnej
- wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych
- pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych
- samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języków obcych, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (ICT) w języku polskim, angielskim i francuskim
- animować prace nad rozwojem uczestników procesów dydaktycznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie i odpowiedzialnego podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych
Kompetencje społeczne – absolwent jest gotów do:
- dokonania refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia
- ponoszenia odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata
- prowadzić komunikację interpersonalną i interkulturową z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego w kontekście lokalnym i globalnym
- prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu nauczyciela
- podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości
i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych
- dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela