Serwisy internetowe Uniwersytetu Warszawskiego
Nie jesteś zalogowany | zaloguj się
Kierunki studiów > Wszystkie studia > Nauczanie języków obcych > Nauczanie języków obcych - j.angielski, dod.nauczanie przedmiotu wiedza o społeczeństwie, stacjonarne, drugiego stopnia

Nauczanie języków obcych - j.angielski, dod.nauczanie przedmiotu wiedza o społeczeństwie, stacjonarne, drugiego stopnia (S2-PRK-NJO-A-WoS)

Drugiego stopnia
Stacjonarne, 2-letnie
Język: angielski, polski

Kierunek studiów realizowany w ramach „Zintegrowanego Programu Rozwoju Dydaktyki – ZIP 2.0, jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS) (nr umowy: FERS.01.05-IP.08-0365/23-00).
Oznacza to, że studia na tym kierunku stwarzają dodatkowe możliwości rozwoju pasji i kompetencji przydatnych na intensywnie zmieniającym się rynku pracy.  

Uczestnicząc w Programie ZIP 2.0, dzięki funduszom europejskim, możesz korzystać m.in. z:
- dodatkowych zajęć prowadzonych przez praktyków i organizowanych we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym,
- warsztatów wspierających umiejętność pracy w zespołach międzynarodowych i wielokulturowych, 
- indywidualnych wyjazdów krajowych i zagranicznych w celach naukowych i zawodowych,
- różnych form współpracy z badaczami z zagranicy, 
- zróżnicowanej oferty obozów szkoleniowych, zajęć terenowych i wyjazdów studyjnych,
- środków finansowych na pokrycie kosztów studenckich badań naukowych, 
- Tutoringu, czyli indywidualnego wsparcia ze strony nauczycieli akademickich, 
- programu mentoringu zawodowego przygotowującego do wejścia na rynek pracy, 
- możliwości realizacji projektów zespołowych społecznie zaangażowanych.

Sprawdź zasady korzystania z oferty Programu ZIP 2.0.  (wkrótce).

Limit miejsc: 80, w tym: 50 miejsc w I turze, w rekrutacji czerwcowo-lipcowej oraz 30 miejsc w II turze, w rekrutacji sierpniowo-wrześniowej.

Dziedzina: nauki humanistyczne

Dyscyplina: językoznawstwo

Język wykładowy: polski, angielski oraz język francuski lub język niemiecki, zgodnie z wybraną specjalnością

Tytuł zawodowy, który uzyskasz po skończeniu studiów:  magister

Gdzie i kiedy będziesz mieć zajęcia

Miejsce: Zajęcia odbywają się w budynku dydaktycznym Ksawerów, przy al. Niepodległości 22 w Warszawie, w bezpośrednim sąsiedztwie stacji metra Wierzbno iWilanowska.

Czas: Od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-20:00.

Poza uczelnią odbywają się praktyki nauczycielskie – sam wybierasz szkołę.

Jaką wiedzę, umiejętności i kompetencje zdobędziesz na tym kierunku

Podczas studiów drugiego stopnia rozwiniesz swoje kompetencje językowe oraz pogłębisz wiedzę z zakresu językoznawstwa, dydaktyki języków obcych, psychologii i pedagogiki. Udoskonalisz znajomość języka angielskiego oraz – w zależności od wybranej specjalności – języka francuskiego, niemieckiego lub zagadnień związanych z edukacją obywatelską. Studia wspierają rozwój umiejętności potrzebnych w codziennej pracy nauczyciela i pomagają kształtować własny styl nauczania.

W trakcie studiów uczysz się rozpoznawać problemy, z którymi nauczyciel spotyka się w codziennej pracy, i szukać dla nich praktycznych rozwiązań. Dowiesz się, jak planować lekcje, korzystać z dostępnych narzędzi – w tym nowych technologii i wyników badań – oraz jak pracować z uczniami o różnorodnych potrzebach. Zajęcia przygotowują do pracy w szkołach ponadpodstawowych i na poziomie szkoły wyższej. Kładziemy nacisk na rozwijanie samodzielności i odpowiedzialnego podejścia do nauczania.

Gdzie możesz znaleźć pracę po ukończeniu studiów

Po uzyskaniu tytułu magistra otrzymujesz pełne kwalifikacje do wykonywania zawodu nauczyciela języka angielskiego oraz drugiego przedmiotu (języka niemieckiego, francuskiego albo wiedzy o społeczeństwie i edukacji obywatelskiej) w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych w sektorze prywatnym i publicznym. Możesz również pracować jako lektor w szkołach językowych w Polsce i za granicą, prowadzić kursy, szkolenia i własną działalność edukacyjną.

Czy na kierunku studiów są różne specjalności i specjalizacje

Wszyscy studiują nauczanie języka angielskiego. W ramach drugiej specjalności wybierasz jedną z trzech specjalności: nauczanie języka niemieckiego, nauczanie języka francuskiego lub nauczanie przedmiotu edukacja obywatelska. Wszystkie specjalności realizujemy w Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW.

Czego będziesz się uczyć na studiach

Na kierunku Nauczanie języków obcych rozwijasz zaawansowaną wiedzę językową oraz kompetencje niezbędne do nauczania w zróżnicowanych kontekstach edukacyjnych. Uczysz się projektowania materiałów dydaktycznych, planowania i prowadzenia lekcji, wykorzystywania narzędzi cyfrowych oraz dostosowywania procesu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów. Zajęcia mają charakter praktyczny, są prowadzone w małych grupach i zachęcają do krytycznego spojrzenia na własne decyzje i działania jako nauczyciela.

Studia kończą się przygotowaniem pracy magisterskiej o charakterze badawczym, opartej na samodzielnie zaprojektowanym i przeprowadzonym badaniu dotyczącym edukacji językowej i przyswajania języków. Oferujemy seminaria magisterskie prowadzone w języku angielskim, niemieckim i francuskim.

Czy podczas studiów będziesz realizować praktyki

Praktyki odbywają się w szkołach ponadpodstawowych i są częścią studiów.. Realizujesz je etapami – zaczynasz od obserwacji, a w kolejnych semestrach prowadzisz już własne lekcje. Równolegle bierzesz udział w warsztatach, podczas których omawiasz swoje doświadczenia, planujesz zajęcia i przygotowujesz się do konkretnych zadań w szkole. Praktyki odbywasz w wybranej przez siebie szkole. Są rozłożone na kilka semestrów – zwykle nie więcej niż jedne na semestr, przy czym w niektórych semestrach ich nie ma. Sam wybierasz szkołę – w dogodnej dla Ciebie lokalizacji. Praktyki realizujesz w ciągu całego semestru.

Czy podczas studiów istnieje możliwość realizacji jednego/kilku semestrów na innej uczelni
Istnieje możliwość wyjazdu na jeden lub dwa semestry w ramach programu Erasmus. Centrum współpracuje z licznymi uczelniami partnerskimi w wielu krajach europejskich.

Gdzie znajdziesz więcej informacji i programie studiów
Zajrzyj na stronę: http://cknjoiee.uw.edu.pl/ zakładka Student/Informacje o studiach

Koordynatorzy ECTS:

Przyznawane kwalifikacje:

Magisterium na kierunku nauczanie języków obcych w specjalności nauczania języka angielskiego, specjalność dodatkowa: nauczanie przedmiotu wiedza o społeczeństwie

Dalsze studia:

studia trzeciego stopnia, studia podyplomowe

Efekty kształcenia

Wiedza – absolwent zna i rozumie:
- w pogłębionym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, literaturoznawstwo, pedagogika, psychologia, nauki o kulturze i religii, historia, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych ew. z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: nauki o polityce i administracji, nauki socjologiczne, nauki o komunikacji społecznej i mediach, nauki prawne, właściwych dla przedmiotu wiedza o społeczeństwie, zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych na trzecim etapie edukacyjnym, nauczania wiedzy o społeczeństwie na trzecim etapie edukacyjnym, nauczania dorosłych i na poziomie szkoły wyższej
- niezbędną terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, literaturoznawstwo, pedagogika, psychologia, nauki o kulturze i religii, historia, właściwą dla nauczania języków obcych oraz terminologię z zakresu dyscyplin naukowych: nauki o polityce i administracji, nauki socjologiczne, nauki o komunikacji społecznej i mediach, nauki prawne, właściwą dla nauczania wiedzy o społeczeństwie
- opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych, szkołach wyższych i placówkach związanych z nauczaniem języków obcych i wiedzy o społeczeństwie
- w zaawansowanym stopniu strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych
- opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej
- w znaczącym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego w języku polskim i angielskim, ich prawidłowości i zakłócenia
- znaczenie społeczeństwa wielokulturowego, tolerancyjnego, wielojęzycznego
- podstawę programową języka angielskiego i wiedzy o społeczeństwie na trzecim etapie edukacyjnym oraz uwarunkowania kształcenia językowego w szkole wyższej
- w pogłębionym stopniu narzędzia i techniki pracy wspomaganej cyfrowo, zdalnej lub wymiany wirtualnej
Umiejętności – absolwent potrafi:
- wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, w języku polskim i angielskim
- samodzielnie planować i realizować, także przy użyciu technik informacyjno-komunikacyjnych, typowe i innowacyjne projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkoły licealnej, branżowej, wyższej oraz w kształceniu dorosłych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych oraz z nauczaniem wiedzy o społeczeństwie na trzecim etapie edukacyjnym
- dokonać oceny i krytycznej analizy jakości w nauczaniu języków obcych i przedmiotu wiedza o społeczeństwie; diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania
- stosować założenia i wymagania podstawy programowej dla języka angielskiego i wiedzy o społeczeństwie dla trzeciego etapu edukacyjnego oraz wymagania kształcenia językowego w szkole wyższej
- wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu krytycznego analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
- posługiwać się zaawansowanymi teoriami w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań
praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej
- formułować i testować hipotezy w celu dokonania krytycznej analizy własnych działań i wskazania ewentualnych obszarów wymagających zmian w przyszłym działaniu
- wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez przystosowanie istniejących lub opracowanie nowych metod i narzędzi
- planować tok i program kształcenia językowego dostosowanego do pełnego spektrum odbiorców w otoczeniu społecznym, różnych obszarów dziedzin życia gospodarczego, naukowego i społecznego
- komunikować się na tematy specjalistyczne i argumentować merytorycznie w języku polskim i angielskim z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski
- w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się ustnie i pisemnie w języku polskim i angielskim na tematy dotyczące wybranych zagadnień nauczycielskich z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając z dorobku dyscyplin właściwych dla kierunku studiów
- posługiwać się językiem angielskim na poziomie C1+ ESOKJ, z uwzględnieniem specyfiki języka akademickiego i języka komunikacji szkolnej i drugim językiem obcym na poziomie B1+ ESOKJ
- wykorzystując pogłębione umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych na trzecim etapie edukacyjnym, w szkole wyższej i w edukacji dorosłych, oraz z nauczaniem wiedzy o społeczeństwie na trzecim etapie edukacyjnym
- pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych, umie kierować pracą zespołu
- animować prace nad rozwojem uczestników procesów dydaktycznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie i odpowiedzialnego podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych
Kompetencje społeczne – absolwent jest gotów do:
- dokonania krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
- ponoszenia odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata
- wypełniania zobowiązań społecznych, inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego, budowania społeczeństwa obywatelskiego, inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
- prowadzenia komunikacji interpersonalnej i interkulturowej z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego w kontekście lokalnym i globalnym
- prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu nauczyciela
- podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku szkolnym, pozaszkolnym i akademickim będąc przekonanym o ich sensie, wartości
i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych
- podejmowania działań edukacyjnych i wychowawczych w kontekście międzynarodowym i funkcjonowania na globalnym rynku pracy
- porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej; rozwiązywania konfliktów poprzez dialog i tworzenie dobrej
atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią
- dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela, jak również rozwijania jego dorobku i podtrzymywania etosu zawodu nauczyciela

Kwalifikacja:

Ze szczegółowymi kryteriami kwalifikacji można zapoznać się na stronie: https://irk.uw.edu.pl/