Serwisy internetowe Uniwersytetu Warszawskiego
Nie jesteś zalogowany | zaloguj się
Kierunki studiów > Wszystkie studia > Language Science and Technology > Language Science and Technology, stacjonarne, drugiego stopnia

Language Science and Technology, stacjonarne, drugiego stopnia (S2-PRK-LST)

Drugiego stopnia
Stacjonarne, 2-letnie
Język: angielski

Language Science and Technology to nowe studia magisterskie w Instytucie Lingwistyki Stosowanej.

Skierowane są one do osób, które chciałyby pracować jako lingwiści, specjaliści językowi, mediatorzy językowi czy copywriterzy. Jest to też odpowiednia ścieżka dla tych osób, które wiążą swoją przyszłość z badaniami z zakresu językoznawstwa i chciałyby pogłębić swoją wiedzę praktyczną i teoretyczną w tym zakresie.

Studia obejmują szereg przedmiotów związanych z wykorzystaniem nowych technologii w językoznawstwie, prowadzeniem badań eksperymentalnych, programowaniem, testowaniem językowym oraz rozwijaniem umiejętności społeczno-komunikacyjnych w dwóch podstawowych modułach zajęć do wyboru: Research Methods oraz Language in Social Communication.

Więcej informacji na temat studiów znajduje się tutaj.

Przyznawane kwalifikacje:

Magisterium na kierunku Language Science and Technology

Dalsze studia:

studia trzeciego stopnia, studia podyplomowe

Efekty kształcenia

Wiedza: absolwent zna i rozumie:
- w stopniu pogłębionym złożoną strukturę języka jako systemu
- w stopniu pogłębionym biologiczne, kulturowe i komunikacyjno-społeczne aspekty użycia języka
- w stopniu pogłębionym specjalistyczną terminologię z dziedziny językoznawstwa teoretycznego, lingwistyki korpusowej, neuronauki
- w stopniu pogłębionym fundamentalne problemy użycia języka jako zjawiska międzyjęzykowego i międzykulturowego
- w stopniu pogłębionym główne kierunki rozwoju i współczesne tendencje badawcze w zakresie językoznawstwa (teoretycznego, komputacyjnego, kognitywnego, korpusowego, społecznego) oraz wie, gdzie znajdują się najważniejsze językoznawcze ośrodki badawcze w Europie i na świecie
- w stopniu pogłębionym metody badawcze stosowane w: psycholingwistyce, neurolingwistyce, lingwistyce korpusowej, lingwistyce cyfrowej i lingwistyce tekstu oraz modele statystyczne
- w stopniu pogłębionym i profesjonalnym pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego w kontekście pracy badawczej i szeroko pojętej pracy lingwisty
- w stopniu pogłębionym rolę języka w komunikacji między ludźmi i kulturami oraz zjawiska językowe w szerszym kontekście poznawczym, komunikacyjnym i społecznym
- w stopniu pogłębionym związki językoznawstwa (teoretycznego, komputacyjnego, kognitywnego, korpusowego) z innymi dziedzinami (neuro)nauki
- środowisko pracy oraz ekonomiczne i prawne uwarunkowania pracy w zawodzie lingwisty, pracownika badawczego, testera oprogramowania, copy editora i copywritera
- zasady tworzenia różnych form przedsiębiorczości i funkcjonowania lingwisty w ramach różnych form przedsiębiorczości (freelance, biura tłumaczy, zespół redakcyjny, grupa badawcza, firma zajmująca się przygotowaniem materiałów edukacyjnych, firma zajmująca się rozwojem technologii językowych itp.) na rynku krajowym i międzynarodowym

Umiejętności: absolwent potrafi:
- wykorzystać pogłębioną wiedzę teoretyczną i praktyczną w celu przeprowadzenia prac badawczych i
rozwiązania złożonych problemów z dziedziny językoznawstwa (teoretycznego, komputacyjnego,
kognitywnego, korpusowego, społecznego) przy zastosowaniu odpowiedniej metodologii
- w stopniu zaawansowanym wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować informacje w języku
ojczystym i językach obcych
- używać zaawansowanych narzędzi badawczych językoznawstwa (teoretycznego, komputacyjnego, kognitywnego, korpusowego, społecznego) oraz dobierać metody badawcze odpowiednio do podejmowanych problemów
- wykorzystać pogłębioną wiedzę z zakresu językoznawstwa (teoretycznego, komputacyjnego, kognitywnego,
korpusowego, społecznego) przez dobór oraz właściwe zastosowanie nowoczesnych technologii
informatycznych (w tym narzędzi statystycznych, narzędzi do analizy korpusowej i analizy danych
okulograficznych i/lub EEG) do pracy nad materiałem badawczym
- wykorzystać pogłębioną wiedzę na temat metodologii badawczych (analiza akustyczna, okulografia, EEG,
analiza korpusowa, analiza danych: R, Python) stosowanych we współczesnym językoznawstwie, by
zaplanować i przeprowadzić metodologicznie poprawne badanie naukowe oraz przeanalizować jego wyniki
i określić implikacje
- posługiwać się językiem obcym w stopniu zaawansowanym (poziom C2) w zakresie specjalistycznej
terminologii w zakresie językoznawstwa (teoretycznego, komputacyjnego, kognitywnego, korpusowego,
społecznego)
- porozumiewać się w języku rodzimym i obcym w różnych sytuacjach zawodowych ze specjalistami,
stosując w tym celu różne kanały oraz techniki i strategie komunikacyjne
- w zrozumiały, także dla niespecjalistów, sposób komunikować się na tematy związane z językoznawstwem
(teoretycznym, komputacyjnym, kognitywnym, korpusowym, społecznym) i odpowiednio uzasadnić podjęte
decyzje i zastosowane strategie językowe
- wyrażać własne poglądy i opinie w formie ustnej i pisemnej w językach obcych i w języku rodzimym oraz
przedstawiać poglądy i argumentacje osób trzecich w językach obcych i w języku rodzimym
- współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej rolę mediatora językowego
- kierować pracą zespołu w projekcie językoznawczym z użyciem zaawansowanych metod badawczych i
nowych technologii
- samodzielnie zdobywać wiedzę z zakresu językoznawstwa (teoretycznego, komputacyjnego, kognitywnego,
korpusowego, społecznego) oraz oceniać przydatność poznanych metod, praktyk i procedur we własnej
działalności zawodowej
- samodzielnie planować i realizować własne kształcenie i uczenie się przez całe życie dzięki znajomości
różnych ośrodków związanych z językoznawstwem (teoretycznym, komputacyjnym, kognitywnym,
korpusowym, społecznym) oraz dzięki wiedzy na temat źródeł, z jakich można korzystać, by podnieść swoje
kompetencje w zakresie językoznawstwa

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
- uznawania znaczenia najnowszej wiedzy językoznawczej i krytycznej oceny badań z dziedziny
językoznawstwa (teoretycznego, komputacyjnego, kognitywnego, korpusowego, społecznego), w
szczególności opublikowanych w czasopismach i monografiach naukowych oraz źródłach
popularnonaukowych
- uznawania znaczenia wiedzy językoznawczej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz
zasięgania opinii ekspertów
- adekwatnego identyfikowania i rozstrzygania problemów komunikacji międzyjęzykowej, międzykulturowej oraz
społecznej
- inicjowania i przeprowadzania badań językoznawczych, w szczególności na rzecz poprawy dostępności w
wymiarze języka, informacji i komunikacji
- myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w ramach prowadzonych projektów językoznawczych, a także
działalności indywidualnej na rynku krajowym i międzynarodowym
- pełnienia zawodu mediatora językowego, kulturowego, edukacyjnego/oświatowego zgodnie z zasadami etyki
zawodowej
- podtrzymywania etosu zawodu lingwisty oraz przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej
- odpowiedzialnego i przedsiębiorczego pełnienia roli zawodowej lingwisty, z uwzględnieniem zmieniających
się potrzeb społecznych i rynkowych

Kwalifikacja:

Ze szczegółowymi kryteriami kwalifikacji można zapoznać się na stronie: https://irk.uw.edu.pl/