Architektura przestrzeni informacyjnych, niestacjonarne (zaoczne), pierwszego stopnia (NZ1-API) | |
Pierwszego stopnia Niestacjonarne (zaoczne), 3-letnie Język: polski | Spis treści: Opis ogólnyOpis programu studiów Architektura przestrzeni informacyjnych to zrównoważony program nauczania na temat zastosowania nowoczesnych technologii w tworzeniu i optymalizacji cyfrowych usług informacyjnych dla kultury, edukacji i biznesu. Treści programowe koncentrują się wokół czterech grup zagadnień: architektura informacji, zarządzanie informacją, użytkownicy informacji i instytucje informacji.
Treści programowe realizowane na kierunku Architektura przestrzeni informacyjnych mieszczą się w obszarze nauk społecznych (nauki o komunikacji społecznej i mediach, psychologia, nauki socjologiczne), nauk ścisłych i technicznych (informatyka) oraz nauk humanistycznych (historia, językoznawstwo). Cechy programu studiów Program studiów uwzględnia grupy przedmiotów obieralnych, które pozwalają studentowi na pogłębienie wiedzy i nabycie umiejętności w obszarach kluczowych dla kierunku. Są to moduły związane zarówno z zastosowaniem nowoczesnych technologii do projektowania serwisów www, analizy i wizualizacji informacji, jak również z badaniami użytkowników i instytucji informacji. Duży nacisk został położony na wiedzę i umiejętności związane z zastosowaniem nowoczesnych technologii informacyjnych w przetwarzaniu i prezentowaniu informacji. Praktyki studenckie Celem praktyk jest zapoznanie studentów z podmiotami działającymi na rynku cyfrowych usług informacyjnych oraz umożliwienie nabycia umiejętności komunikowania się ze specjalistami z tej dziedziny. Podmioty, o których mowa mogą funkcjonować zarówno na rynku komercyjnym jak i w administracji rządowej i publicznej, w sektorze nauki, oświaty czy też kultury. Są to np. firmy świadczące usługi w zakresie projektowania serwisów www, aplikacji mobilnych, badania User Experience, agencje marketingu elektronicznego i mediów społecznościowych, redakcje portali internetowych. Dla sektora publicznego są to instytucje oferujące cyfrowe usługi informacyjne w postaci systemów informacyjnych i baz danych dokumentujących ich działalność statutową, np. biblioteki, galerie, muzea i archiwa a także organy administracji publicznej świadczące tego typu usługi informacyjne. Aktualny program studiów dostępny jest na stronie Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii. Sylwetka absolwenta Absolwent jest przygotowany m.in. do:
Zdobyte kwalifikacje pozwalają absolwentowi studiów na kierunku architektura przestrzeni informacyjnych podjąć i dobrze wykonywać prace związane z przetwarzaniem, prezentacją i obiegiem informacji w:
Nabyta w trakcie studiów wiedza i umiejętności pozwolą na pracę jako:
|
Koordynatorzy ECTS:
Przyznawane kwalifikacje:
Dalsze studia:
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
1) w zaawansowanym stopniu specyfikę przedmiotową, teorię i metodologię badawczą oraz miejsce bibliologii i informatologii w obszarze nauk humanistycznych
2) teorie i metodologię badawczą dyscyplin pokrewnych właściwych dla kierunku studiów - w zakresie odpowiadającym współpracy i/lub inspiracji interdyscyplinarnej
3) terminologię specjalistyczną w zakresie bibliologii i informatologii oraz dyscyplin pokrewnych właściwych dla kierunku studiów
4) metody analizy i interpretacji wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych bibliologii i informatologii i dyscyplin pokrewnych, właściwych dla kierunku studiów
5) zasady działania systemów informacyjnych: ogólne i zawężone do poszczególnych obszarów i kontekstów działalności badawczej i/lub zawodowej
6) historię, zasady i formy działania instytucji informacji i kultury różnego typu; procesy tworzenia, zarządzania i oceny jakości zasobów informacji oraz procedur i narzędzi dostępu do nich
7) podstawowe strategie i metody wyszukiwania informacji, weryfikacji jej jakości i wiarygodności
8) metody, formy i uwarunkowania psychologiczno-społeczne komunikowania się z odbiorcami/ użytkownikami informacji
9) podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz formy rozwoju przedsiębiorczości indywidualnej mające zastosowanie w szeroko rozumianej działalności informacyjnej oraz w kształceniu kompetencji informacyjnych
Umiejętności: absolwent potrafi
1) zastosować teorie, terminologię i metody badawcze z obszaru bibliologii i informatologii i dyscyplin pokrewnych, właściwe dla kierunku studiów, do projektowania i realizacji zadań badawczych i zawodowych
2) samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać źródła pod kątem ich rzetelności i wiarygodności; selekcjonować i użytkować informacje z nich pochodzące dla potrzeb własnych i użytkowników oraz wprowadzać je w obieg informacji za pomocą mediów klasycznych i społecznościowych
3) identyfikować rodzaje i podstawowe cechy systemów organizacji wiedzy oraz identyfikować i analizować potrzeby i zachowania informacyjne ich użytkowników
4) prowadzić działania edukacyjne, animacyjne i promocyjne związane z działalnością informacyjną i/lub kulturalną, w tym kształcenie kompetencji informacyjnych
5) analizować funkcjonowanie instytucji i/lub ich działów prowadzących działalność informacyjną; oceniać efektywność realizacji usług informacyjnych i kulturalnych
6) komunikować się w formie ustnej lub pisemnej w zakresie odpowiadającym kierunkowi studiów, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i właściwej terminologii oraz źródeł informacji
7) posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
8) planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole w zakresie zadań związanych z działalnością informacyjną i/lub kulturalną
9) samodzielnie zdobywać nową wiedzę i umiejętności służące identyfikacji i rozwiązywaniu praktycznych i teoretycznych problemów z obszaru bibliologii i informatologii, w szczególności architektury przestrzeni informacyjnych
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
1) krytycznej oceny posiadanej wiedzy niezbędnej do realizacji działań badawczych i/lub zawodowych w obszarze bibliologii i informatologii oraz dziedzin pokrewnych związanych z architekturą przestrzeni informacyjnych
2) wypełniania zawodowych zobowiązań społecznych, związanych z działalnością informacyjną i uczestnictwem w kulturze
3) przestrzegania zasad etycznych pracownika informacji
4) realizowania powierzonych zadań, pracując w zespole i pełniąc w nim różne role, włącznie z rolą lidera