Zaburzenia integracji sensorycznej u dziecka – podstawy diagnostyki i terapii w praktyce lekarskiej 8120-ZISD-WUM
Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej - znaczenie integracji sensorycznej w życiu człowieka. Terminologia dotycząca zaburzeń SI.
Rozwój zmysłów w wieku 0-7 lat; etapy rozwoju Integracji Sensorycznej.
Terapia Integracji Sensorycznej-podstawowe zagadnienia.
Rozwój teorii integracji sensorycznej w Polsce i na świecie.
Podstawy diagnostyki zaburzeń integracji sensorycznej.
Wskaźniki deficytów przetwarzania sensorycznego.
Prowadzenie wywiadu i obserwacji neurorozwojowego ze szczególnym uwzględnieniem deficytów SI.
Stosowanie testów oceny procesów integracji sensorycznej u dziecka.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Szczegółowe efekty uczenia się
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
- podstawowe zagadnienia związane z zaburzeniami integracji sensorycznej u dzieci. Student rozumie znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się z pacjentem z zaburzeniami S;
- podstawowe zagadnienia dotyczące diagnostyki i terapii dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej. Student zna rolę rodziny w procesie diagnostyki i leczenia dziecka z zaburzeniami SI.
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
- uwzględniać w procesie postępowania terapeutycznego potrzeby i deficyty dziecka z zaburzeniami SI;
- rozpoznawać przejawy zaburzeń SI na poziomie badań przesiewowych i kierować do pogłębionej diagnostyki.
Pozostałe efekty uczenia się (nieobowiązkowe)
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
- budowania prawidłowej relacji w gabinecie lekarskim z dzieckiem z zaburzeniami integracji sensorycznej. Student potrafi współpracować z rodzicami/opiekunami dziecka z zaburzeniami SI;
- rozwijania nawyku ustawicznego kształcenia i warsztatu zawodowego.
Kryteria oceniania
Zaliczenie fakultetu dokonywane jest na podstawie:
a) obecności na zajęciach
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszcza się nieobecność na seminariach w wymiarze 2 godz. dydaktycznych a na ćwiczeniach wymagana jest 100% obecność.
b) aktywnego udziału w ćwiczeniach
c) uzyskania pozytywnej oceny z kolokwium
Kolokwium odbywa się na ostatniej godzinie zajęć w formie pisemnej, testowej (test jednokrotnego wyboru, 20 pytań - próg zaliczenia: min. 60% dobrych odpowiedzi). Student, który nie zaliczył kolokwium, może przystąpić do niego ponownie w dwóch terminach poprawkowych ustalonych z prowadzącym zajęcia.
Zakres materiału do kolokwium obejmuje wiadomości przekazane na zajęciach oraz zawarte w literaturze obowiązkowej.
d) wykonania pracy pisemnej zaliczającej część ćwiczeniową na temat podany przez prowadzącego zajęcia.
Wymagane jest zrealizowanie wszystkich zadań i zapoznanie się ze wszystkimi materiałam zamieszczonymi na platformie.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Obowiązkowa:
Borkowska M. Integracja sensoryczna na co dzień PZWL 2010
Stock C. NIE-ZGRANE DZIECKO. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie Wydawnictwo Harmonia 2016
Arnwine B. ROZPOCZYNANIE TERAPII INTEGRACJI SENSORYCZNEJ Wydawnictwo Harmonia 2018
Uzupełniająca:
Materiały dydaktyczne i literatura przekazywana w trakcie zajęć
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: