Wprowadzenie do seksuologii sądowej. Perspektywa psychologa i psychoterapeuty. Zajęcia warsztatowe 8120-WSS-WUM
1. Tematy zajęć i treści kształcenia
S1 – Seminarium 1 – Organizacja zajęć. Czym się zajmuje seksuologia sądowa? Podstawowe definicje.
Czy istnieją normy seksualne? Dylematy psychologa, psychoterapeuty i lekarza –
- W1, W5, W7, U7 – 08.10.2019, 18:15-20:30
S2 – Seminarium 2 - Obyczajowość i prawo w zakresie seksualności. Ewolucja poglądów - W5, U9, U10 –
- 15.10.2019; 18:15-20:30
S3 – Seminarium 3 – Klasyfikacje zaburzeń seksualnych. Porównanie – W7 – 22.10.2019; 18:15-20:30
S4 – Seminarium 4 - Etiopatogeneza i przyczyny psychogenne zaburzeń seksualnych – W3, W7 –
- 05.11.2019; 18:15-20:30
S5 – Seminarium 5 – Jak wybieramy tych, których kochamy? Wprowadzenie do psychologii relacji
miłosnych. Zaburzenia relacji partnerskich – W7 – 12.11.2019; 18:15-20:30
S6 – Seminarium 6 – Czynniki wpływające na przestępczość seksualną. Patologie seksualne. Wybrane
typy przestępstw seksualnych – m.in. wykorzystanie seksualne dzieci, kazirodztwo,
zgwałcenie, molestowanie seksualne, zabójstwa na tle seksualnym – W1, W5, W7,
U7 – 19.11.2019, 18:15-20:30
S7 – Seminarium 7 - Osobowość sprawców przestępstw seksualnych – nieletni i dorośli. Leczenie
sprawców przestępstw seksualnych – podstawy teoretyczne psychoterapii - W2,
W5, W6, W7, U1, U2, U3, U4, U5, U6, U7, U8, U9, U10 - 26.11.2019; 18:15-20:30
S8 – Seminarium 8 – Problemy psychologiczne ofiar przestępstw seksualnych – zespół stresu
pourazowego, osobowość wielokrotna, zespół sztokholmski (miłość do prześladowcy).
Leczenie ofiar przestępstw seksualnych – podstawy teoretyczne psychoterapii – W1,
W2, W6, W7, U1, U2, U3, U4, U5, U6, U7, U8, U9, U10 – 03.12.2019, 18:15-20:30
S9 – Seminarium 9 - Pomoc psychologiczna i leczenie rodzin ofiar przestępstw seksualnych - podstawy
teoretyczne psychoterapii – W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, U1, U2, U3, U4, U5, U6,
U7, U10, U9, U10 – 10.12.2019; 18:15-20:30
S10 – Seminarium 10 – Wstęp do metodologii pracy biegłego sądowego – m.in. przestępstwa seksualne
w polskim kodeksie karnym, analiza akt sprawy, specyfika roli biegłego
seksuologa, miejsce i metody badania. Psychologiczna opinia sądowo-
-seksuologiczna – cechy charakterystyczne. Sala sądowa z perspektywy biegłego.
Podsumowanie i zaliczenie zajęć – W1, W2, W3, W5, W6, W7, U4, U5, U6, U7, U9,
U10 – 17.12.2019; 18:15-20:30
Efekty kształcenia
zna formy przemocy, modele wyjaśniające przemoc w rodzinie i w instytucjach, społeczne uwarunkowania różnych form przemocy oraz rolę lekarza w jej rozpoznawaniu
rozumie znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się z pacjentami oraz pojęcie zaufania w interakcji z pacjentem
rozumie rolę rodziny w procesie leczenia
zna problematykę adaptacji do choroby jako sytuacji trudnej, etapów przystosowania do zagrażających wydarzeń i potrzeb pacjentów, umierania i procesu żałoby rodziny
zna i rozumie główne pojęcia, teorie, zasady i reguły etyczne, służące jako ogólne ramy właściwego interpretowania i analizowania zagadnień moralno- -medycznych
zna zasady altruizmu i odpowiedzialności klinicznej i ma świadomość zasad funkcjonowania zespołu terapeutycznego
posiada wiedzę na temat seksualności człowieka i podstawowych zaburzeń z nią związanych
uwzględnia w procesie postępowania terapeutycznego subiektywne potrzeby i oczekiwania pacjenta wynikające z uwarunkowań społeczno-kulturowych
wybiera takie leczenie, które minimalizuje konsekwencje społeczne dla chorego
buduje atmosferę zaufania podczas całego procesu leczenia
przeprowadza rozmowę z pacjentem dorosłym, dzieckiem i rodziną z zastosowaniem techniki aktywnego słuchania i wyrażania empatii, a także rozmawia z pacjentem o jego sytuacji życiowej
informuje pacjenta o celu, przebiegu i ewentualnym ryzyku proponowanych działań diagnostycznych lub terapeutycznych i uzyskuje jego świadomą zgodę
przekazuje pacjentowi i jego rodzinie informację o niekorzystnym rokowaniu
identyfikuje czynniki ryzyka wystąpienia przemocy, rozpoznaje przemoc i odpowiednio reaguje
stosuje w podstawowym stopniu psychologiczne interwencje motywujące i wspierające
przestrzega wzorców etycznych w działaniach zawodowych
przestrzega praw pacjenta, w tym: prawa do ochrony danych osobowych, prawa do intymności, prawa do informacji o stanie zdrowia, prawa do wyrażenia świadomej zgody na leczenie lub odstąpienie od niego oraz prawa do godnej śmierci
Kryteria oceniania
ocena ciągła
na seminariach aktywny udział w seminariach,
frekwencja (dopuszczalne 2 dni nieobecności)
niezaliczone: więcej niż dwie nieobecności w trakcie zajęć oraz brak aktywnego udziału w zajęciach seminaryjnych
zaliczone warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności) oraz aktywny udział w seminariach
Literatura
Literatura uzupełniająca:
1. Abramowicz M.: Doświadczanie dyskryminacji ze względu na orientację seksualną – analiza sytuacji społecznej osób LGB w Polsce, w: Wprowadzenie do Psychologii LGB, pod red. G. Iniewicza, M. Mijas i B. Grabskiego, Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2012.
2. Bąk D., Iniewicz G.: Praktyczne aspekty terapii osób LGB, w: Wprowadzenie do Psychologii LGB, pod red. G. Iniewicza, M. Mijas i B. Grabskiego, Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2012.
3. Bednarek D.: Zawód psycholog. Regulacje prawne i etyka zawodowa, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 2016.
4. Britton P.: Mordercza układanka. Konfrontacja oko w oko z najciemniejszą stroną ludzkiej natury, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 2019.
5. Grabski B.: Zdrowie psychiczne osób homoseksualnych i biseksualnych, w: Wprowadzenie do Psychologii LGB, pod red. G. Iniewicza, M. Mijas i B. Grabskiego, Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2012.
6. Iniewicz G. i Bąk D.: Psychoterapia osób LGB – od terapii konwersyjnych do terapii wykorzystujących teorię queer, w: Wprowadzenie do Psychologii LGB, pod red. G. Iniewicza, M. Mijas i B. Grabskiego, Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2012.
7. Janicki K.: Epoka milczenia. Przedwojenna Polska, o którym wstydzimy się mówić, Znak Horyzont, Kraków 2018.
8. Jarząbek-Bielecka G.: Seksuologia a etyka seksualna i problem przemocy seksualnej wobec dzieci, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego, Poznań 2009.
9. Lew-Starowicz Z.: Seksuologia sądowa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2019.
10. Michalak K: Tajemnica lekarska i psychiatryczna a polski proces karny, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2018.
11. Michalska-Warias A.: Zgwałcenie w małżeństwie. Studium prawnokarne i kryminologiczne, Wolters Kluwer, Warszawa 2016.
12. Nietypowe zachowania seksualne – homoseksualizm, w: Pospiszyl I.: Patologie społeczne. Resocjalizacja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016.
13. Patologie seksualne, w: Pospiszyl I.: Patologie społeczne. Resocjalizacja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016.
14. Pines A. M.: Zakochać się. Jak wybieramy tych, których kochamy?, Świat Książki, Warszawa 2008.
15. Podręcznik pomagania. Podstawy pomocy psychologicznej. Szkoły i kierunki psychoterapii, pod red. Krystyny Drat-Ruszczak i Ewy Drążkowskiej-Zielińskiej, Academica Wydawnictwo SWPS, Warszawa 2005.
16. Przestępstwa seksualne. Ujęcie psychologiczne, prawne i kryminalistyczne, pod red. P. Herbowskiego, W. Krawczyka, D. Słapczyńskiej i A. Zalewskiej, Difin, Warszawa 2016.
17. Rozdział XXV. Przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, w: Kodeks karny. Komentarz. Komentarze praktyczne, pod red. M. Mozgawy, Wolters Kluwer, Warszawa 2019.
18. Rozdział XXV. Przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, w: Przepisy 2019. Prawo karne, Od Nowa, Bielsko-Biała 2019.
19. Salter A. C.: Drapieżcy. Pedofile, gwałciciele i inni przestępcy seksualni. Kim są, jak działają i jak możemy chronić siebie i nasze dzieci?, Media Rodzina, Poznań 2005.
20. Schinaia C.: Pedofilia. Psychoanaliza i świat pedofila, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2016.
21. Sikora K. i Iniewicz G.: Kwestie etyczne w psychologii LGB – ogólne normy w szczególnej sytuacji, w: Wprowadzenie do Psychologii LGB, pod red. G. Iniewicza, M. Mijas i B. Grabskiego, Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2012.
22. Teutsch A. i Grzymała-Moszczyńska J.: Trening antydyskryminacyjny jako narzędzie przeciwdziałania homofobii, w: Wprowadzenie do Psychologii LGB, pod red. G. Iniewicza, M. Mijas i B. Grabskiego, Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2012.
23. Zgwałcenia, w: Piotrowicz D.: Negocjacje kryzysowe i policyjne. Wybrane zagadnienia psychologiczne i kryminologiczne, Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: