Psychoonkologia. Zasady wsparcia psychologicznego i komunikacji z pacjentem chorym onkologicznie 8120-PZWP-WUM
1. Cele kształcenia
1. Nabycie wiedzy z zakresu psychoonkologii i podstawowych oddziaływań terapeutycznych w odniesieniu do pacjenta chorego onkologicznie
2. Nabycie wiedzy z zakresu jakości życia w chorobie nowotworowej
3. Nabycie wiedzy w zakresie bólu nowotworowego: metod oceny i monitoringu, zasad leczenia adjuwantowego
4. Nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu nawiązywania prawidłowej relacji z pacjentem chorym onkologicznie i jego rodziną
5. Rozwój wiedzy i umiejętności w zakresie rozpoznawania zaburzeń emocjonalnych w przebiegu choroby nowotworowej
6. Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie rozpoznawania zaburzeń emocjonalnych w przebiegu bólu nowotworowego.
7. Nabycie wiedzy w zakresie oddziaływań psychoterapeutycznych w leczeniu i wsparciu pacjentów chorych onkologicznie
8. Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie wsparcia osób w żałobie.
9. Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie radzenia sobie ze stresem i profilaktyki wypalenia zawodowego w pracy na oddziałach onkologicznych.
10. Kształtowanie postaw akceptacji i zrozumienia w odniesieniu do pacjenta chorego onkologicznie i jego rodziny
Tematy zajęć i treści kształcenia
1. Psychoonkologia -podstawowe zagadnienia. Społeczne przekonania i postawy wobec choroby nowotworowej.
2. Etapy radzenia sobie z trudną diagnozą onkologiczną. Wpływ na psychikę chorego. Reakcje poznawcze i behawioralne.
3. Jakość życia w chorobie nowotworowej, metody oceny i wsparcia.
4. Nawiązywanie kontaktu – aktywne słuchanie, kontakt werbalny i niewerbalny, Rola zadawania właściwych pytań. Rola empatii w budowaniu porozumienia z pacjentem. Bariery w komunikacji w onkologii. Otwartość a asertywność w komunikacji z chorym.
5. Sztuka porozumiewania się z chorym: Zasady budowania poprawnej komunikacji między lekarzem, pacjentem i rodziną pacjenta chorego onkologicznie. Trudne tematy w rozmowach lekarza z pacjentem i jego rodziną
6. Stres i radzenie sobie w związku z ciężką chorobą zagrażającą życiu.
7. Zaburzenia lękowo-depresyjne u pacjentów chorych onkologicznie- zasady diagnostyki psychologicznej i wsparcia
8. Zaburzenia emocjonalne współistniejące z przewlekłym bólem nowotworowym- zasady diagnostyki psychologicznej i wsparcia
9. Podstawy terapii psychologicznej w ramach wsparcia chorych onkologicznie: m.in. racjonalna terapia zachowania, terapia poznawczo-behawioralna, terapia systemowa,
10. Metody wspierające terapię onkologiczną: rehabilitacja, muzykoterapia, trening relaksacji, arteterapia itd.
11. Stowarzyszenia i grupy wsparcia chorych onkologicznie: Amazonki, Gladiatorzy.
12. Trudne tematy w rozmowach lekarza z pacjentem i jego rodziną.
13. Radzenie sobie z procesem żałoby u rodziny pacjenta-zasady wsparcia psychologicznego
14. Rola zasobów psychofizycznych lekarza w radzeniu sobie ze stresem. Czynniki wpływające na wypalenie zawodowe. Przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu w onkologii.
Efekty kształcenia
Student zna podstawowe zagadnienia związane z zaburzeniami komunikacji z pacjentem chorym onkologicznie
Student rozumie znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się z pacjentem chorym onkologicznie i jego rodziną
Student zna specyfikę zagadnień w zakresie psychoonkologii. Student zna podstawowe zagadnienia związane z jakością życia i bólu nowotworowego oraz zasad wsparcia pacjentów chorych onkologicznie. Student zna zasady współpracy z psychologami w procesie diagnostyki i leczenia pacjenta chorego onkologicznie.
Student zna psychologiczne podstawy odbioru drugiej osoby w kontakcie interpersonalnym w odniesieniu do chorego onkologicznie
Student zna sposoby budowania relacji i nawiązywania komunikacji. Zna główne oddziaływania terapeutyczne i psychoterapeutyczne w odniesieniu do chorych onkologicznie i ich rodzin
Student uwzględnia w procesie postępowania terapeutycznego potrzeby komunikacyjne pacjentów chorych onkologicznie. Buduje atmosferę zaufania i zrozumienia podczas całego procesu leczenia.
Student podejmuje działania zmierzające do poprawy jakości kontaktu lekarz-pacjent oraz zmierzające do poprawy jakości życia pacjenta
Student posiada kompetencje pozwalające na budowanie prawidłowej relacji z pacjentem chorym onkologicznie i jego rodziną
Kryteria oceniania
kolokwium 55%
Aktywny udział w scence typu role-playing oraz w zadaniach warsztatowych w trakcie zajęć
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: