Komunikacja i zrozumienie pacjentów LGBT+ 8120-KiZP-WUM
Wykład:
Płeć, gender, seksualność, zdrowie seksualne – wprowadzenie.
Zaburzenia w rozwoju seksualnym człowieka.
Prawne i etyczne zagadnienia związane ze zdrowiem osób LGBT.
Nierówności w zdrowiu osób LGBT i społeczne funkcjonowanie osób LGBT w Polsce.
Problemy zdrowotne osób LGBT – psychologiczne, endokrynologiczne, ginekologiczne, chirurgiczne.
Profilaktyka i leczenie chorób przenoszonych drogą płciową.
Seminarium:
Zbieranie wywiadu dotyczącego aktywności seksualnej.
Potrzeby osób LGBT w kontakcie z lekarzem – symulacje.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Szczegółowe efekty uczenia się
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
- zasady i metody komunikacji z pacjentem i jego rodziną, które służą budowaniu empatycznej, opartej na zaufaniu relacji;
- funkcjonowanie podmiotów systemu ochrony zdrowia i społeczną rolę lekarza;
- prawa pacjenta;
- kulturowe, etniczne i narodowe uwarunkowania zachowań ludzkich.
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
- uwzględniać w procesie postępowania terapeutycznego subiektywne potrzeby i oczekiwania pacjenta wynikające z uwarunkowań społeczno-kulturowych;
- budować atmosferę zaufania podczas całego procesu diagnostycznego i leczenia;
- przeprowadzać rozmowę z pacjentem dorosłym, dzieckiem i rodziną z zastosowaniem techniki aktywnego słuchania i wyrażania empatii oraz rozmawiać z pacjentem o jego sytuacji życiowej.
- przestrzegać wzorców etycznych w działaniach zawodowych;
- przestrzegać praw pacjenta;
- wykazywać odpowiedzialność za podnoszenie swoich kwalifikacji i przekazywanie wiedzy innym.
Pozostałe efekty uczenia się (nieobowiązkowe)
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
- przebieg rozwoju psychoseksualnego człowieka, w tym orientacji seksualnych;
- źródło trudności osób LGBT.
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
- wykorzystać posiadaną wiedzę do zbudowania z pacjentem relacji opartej na zaufaniu i empatii;
- skorzystać z opracowań, warsztatów i innych materiałów przygotowanych przez stowarzyszenia i fundacje LGBT+ w celu poszerzania swojej wiedzy oraz kompetencji komunikacyjnych.
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
- pełnego szacunku komunikowania się z pacjentami, uwzględniając ich indywidualne doświadczenia i potrzeby;
- współpracy z innymi profesjonalistami na rzecz doskonalenia swoich kompetencji komunikacyjnych.
Kryteria oceniania
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się:
- aktywność na ćwiczeniach
- realizacja ćwiczeń
- przygotowanie zadania zaliczającego
Kryterium zaliczenia: uzyskanie co najmniej 51% punktów z zadania zaliczającego oraz obecność na zajęciach.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Obowiązkowa:
Rodzinka, M. (2017) Praktyczny przewodnik po zdrowiu LGBTI dla lekarzy. Dostęp z https://kph.org.pl
Uzupełniająca:
Polskie Towarzystwo Seksuologiczne (2019). Stanowisko Polskiego Towarzystwa Seksuologicznego w sprawie związków i rodzicielstwa
osób homoseksualnych i biseksualnych. Dostęp z www.pts-seksuologia.pl.
Iniewicz, G., Mijas, M., & Grabski, B. (2012). Wprowadzenie do psychologii LGBT.
Kowalczyk, R., Rodzinka, M., Krzystanek M. (2016). Zdrowie LGBT Przewodnik dla kadry medycznej. Dostęp z https://kph.org.pl
Stowarzyszenie Kampania Przeciw Homofobii. Prawa pacjenta LGBTI. Dostęp z https://kph.org.pl
Almeida, J., Johnson, R. M., Corliss, H. L., Molnar, B. E., & Azrael, D. (2009). Emotional distress among LGBT youth: The influence of
perceived discrimination based on sexual orientation. Journal of youth and adolescence, 38(7), 1001-1014.
Ryan, C., Russell, S. T., Huebner, D., Diaz, R., & Sanchez, J. (2010). Family acceptance in adolescence and the health of LGBT young
adults. Journal of Child and Adolescent Psychiatric Nursing, 23(4), 205-213.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: